جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


منتظر نسل آینده تلفن همراه باشید

وزیر ارتباطات با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: امروز شاهد آن هستیم که شبکه ملی اطلاعات وارد عرصه‌های جدیدی شده است و امروز در این حوزه بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

منتظر نسل آینده تلفن همراه باشید
محمود واعظی در همایش بانکداری الکترونیک که صبح امروز در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: دولت یازدهم معتقد است نه فقط اقتصاد بلکه همه بخشها باید به صورت متوازن رشد کنند. در همین راستا اعتقاد ما بر این است که اگر ICT در خدمت این بخشها قرار گیرد رشد و توسعه با سرعت بیشتری محقق می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آماری از توسعه ICT در نقاط مختلف جهان گفت: هم اکنون تعداد کاربران اینترنت از ۳.۵ میلیارد عبور کرده و ضریب باند پهن سیار به ۵۰ درصد رسیده است. همچنین مشترکین تلفن همراه به بیش از ۷ میلیارد نفر افزایش یافته‌اند.

وی افزود: در گذشته اینگونه بیان می‌شد که در حوزه ICT هر ۶ ماه یک بار یک تحول رخ می‌دهد که امروز اعتقاد ما بر این است که جدای از بحث سرعت تحولات این تحولات می‌تواند در حوزه خدمات ورود پیدا کند.

واعظی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵ درآمد حاصل از پرداخت موبایلی از ۴۵۰ میلیارد دلار عبور کرده گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۹ از هزار میلیارد دلار فراتر برود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: امروز با نسل سوم و چهارم تلفن همراه روبرو هستیم و در ۴ سال آینده پیش‌بینی می‌شود نسل آینده تلفن همراه در دسترس کاربران قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به توسعه پرسرعت اینترنت اشیاء گفت: در سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۰۰ میلیارد انسان و شیء اعم از کالا و خدمات به اینترنت متصل می‌شود.

واعظی تاکید کرد: تلاش ما بر این بوده است که از تحولات جهانی عقب نمانیم. در همین راستا ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت و دسترسی سرمایه‌گذاری شده و همچنین در برنامه ششم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی مشترک دولت و بخش خصوصی لحاظ شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود دو سوم حجم این سرمایه‌گذاریها متعلق به بخش خصوصی باشد. از سوی دیگر صنایع مرتبط به ICT نیز در طی برنامه ششم توسعه تا ۵۰ هزار میلیارد تومان در حوزه ICT سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز در ۷۰۰ شهر نسل سوم و در ۳۵۰ شهر نسل چهارم تلفن همراه بکارگیری می‌شود، گفت: در دوره اخیر پهنای باند ۶۵۰ گیگابایت بر ثانیه به بیش از هزار گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بستری که در آینده در حوزه پهن باند ایجاد می‌شود تحولات مهمی را در حوزه بانکداری الکترونیک محقق خواهد کرد.

واعظی تصریح کرد: اگر همکاری بیشتری در حوزه بین دستگاهی صورت گیرد سرعت افزایش سرویس‌دهی و بهره‌وری در حوزه ICT افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین حذف مقررات زائد و کاهش هزینه‌های نظام بانکی و حمایت از مصرف‌کنندگان از جمله دیگر دستاوردهای حرکت به سمت استفاده بهتر از ICT خواهد بود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بانکداری امروز کشور از لحاظ الکترونیکی کهنه است گفت: به دلیل احتیاطی که در حوزه رگولاتوری بانکی اعمال می‌شود از تحولاتی که امروز در عرصه بانکداری منطقه رخ داده است عقب افتاده‌ایم.

واعظی گفت: امروز هر تلفن هوشمندی می‌تواند نقش یک کارت بانکی یا پوز الکترونیکی را ایفا کند و برای استفاده از این ظرفیت مهم لازم است که رگولاتوری بانکی و ICT ارتباط نزدیک‌تری با هم داشته باشند.

وی با اشاره به توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: امروز شاهد آن هستیم که شبکه ملی اطلاعات وارد عرصه‌های جدیدی شده است و تعداد زیادی از دستگاههای اجرایی کشور خدمات خود را بر روی این بستر ارائه می‌کنند.

وزیر ارتباطات افزود: امروز در این حوزه بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

واعظی در خاتمه به بهره‌برداری از دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: برای افتتاح دولت الکترونیک در دهه فجر لازم است که بانکهای کشور با سرعت بیشتری در حوزه ICT فعال شود.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *