جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فناورانه ترین کشور دنیا

ژاپن یکه تاز حوزه فناوری است و در حوزه علم روباتیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

فناورانه ترین کشور دنیا

ژاپن یکه تاز حوزه فناوری است و در حوزه علم روباتیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به عنوان مثال این کشور مدتی پیش ۳ روبات انسان نمای اندرویدی را معرفی کرد که براحتی می‌توانند با انسان ارتباط برقرار کنند.

دونمونه آن Otonaroid و Kodomoroid، یک مادر و فرزند هستند که از سیلیکونی ویژه تهیه شده و کاملاً شبیه انسان هستند، عضلات مصنوعی دارند و می‌توانند بدن خود را حرکت دهند و خوشامدگویی کنند.


فعالان عرصه فناوری در هندوستان گام‌های بزرگی در زمینه نرم افزارها و توسعه و خلاقیت و ابتکار برداشته‌اند و با استفاده از همین مقوله در زمینه اقتصاد نیز پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند که در سطح جهان نیز به چشم می‌آید.

کره جنوبی پرسرعت‌ترین وای فای جهان را دراختیار دارد و دانشمندان آن نیز تأثیرگذارترین دانش فناورانه را نسبت به سایر نقاط جهان دارا هستند.

وزیر اطلاعات و ارتباطات فناوری ICT این کشور برای افزایش ۸/۴درصدی بودجه این بخش در سال آینده تلاش دارد تا بتواند به شرکت‌های نوپا و استارتاپ این کشور کمک قابل توجهی کند و از دل آنها ایده‌هایی نوین دربیاید.
حالا دیگر فناوری آنقدر در تار و پود زندگی مردم رخنه کرده است که بسیاری، نمی‌توانند زندگی بدون آن را تصور کنند. از سوی دیگر به دلیل اینکه توسعه فناوری رابطه‌ای مستقیم با میزان درآمد و ثروت یک کشور و همچنین نگاه و دیدگاه جهان نسبت به آن دارد، این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری معتقدند فناوری در عصر حاضر یکی از بزرگ‌ترین اسلحه‌هایی است که یک کشور می‌تواند در اختیار داشته باشد، چون به یک حکومت قدرت می‌بخشد و زندگی مردم با رفاه بیشتری توأم می‌شود.

در جهان امروز پیشرفت‌ها و توسعه‌های فناورانه به منزله توانمندی و استحکام اقتصادی و سیاسی کشورها تلقی می‌شود و همین دیدگاه‌ها سبب شده است تا کشورهای مختلف برای دستیابی به سطح بالاتری از فناوری با یکدیگر رقابت داشته و هزینه‌های قابل توجهی صرف آن کنند.

اما فناورانه‌ترین کشورهای جهان کدامند؟ تحلیلگران سایت فوربز که در بیشتر حوزه‌ها فعالیت کرده و برترین‌ها را مشخص می‌کنند این بار سراغ فناورانه‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۴ آمده‌اند و نتایج تحقیقات آنها نشان می‌دهد که امسال ژاپن و ایالات متحده امریکا صدرنشین فهرست کشورهای فناورانه در جهان هستند.

دنیای روبات‌ها در ژاپن
در میان کشورهای جهان همچنان ژاپن یکه تاز حوزه فناوری است و شرکت‌های بزرگی همچون sony, fujitsu, toshiba, Toyota را در خود جای داده است. این کشور بویژه در حوزه علم روباتیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و جالب‌ترین و کارآمدترین نمونه روبات‌ها مربوط به این کشور است.
به عنوان مثال این کشور مدتی پیش ۳ روبات انسان نمای اندرویدی را معرفی کرد که براحتی می‌توانند با انسان ارتباط برقرار کنند.

دونمونه آن Otonaroid و Kodomoroid، یک مادر و فرزند هستند که از سیلیکونی ویژه تهیه شده و کاملاً شبیه انسان هستند، عضلات مصنوعی دارند و می‌توانند بدن خود را حرکت دهند و خوشامدگویی کنند.

اما این کشور چقدر برای فناوری هزینه می‌کند؟ این کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۰میلیارد ین برای افزایش وسایل نقلیه برقی و ایستگاه‌های مورد نیاز برای شارژ آنها هزینه کرده است تا تعداد آن از هزار و ۴۰۰ مورد سال ۲۰۱۳ به ۳۵هزار مورد در سال‌جاری برسد و همچنین ۲۰۰میلیارد ین دیگر برای حمایت از شرکت‌هایی که مصرف انرژی را در تولیدات خود کاهش داده‌اند، اختصاص یافته است.

وزارت آموزش عالی این کشور نیز به فکر جهشی مناسب در این حوزه است و برای سال آینده میلادی تقاضای بودجه ۱/۱۴۵ میلیارد دلاری برای افزایش اکتشافات و اختراعات در عرصه علوم و تکنولوژی و حمایت از فعالان آن کرده است که به این ترتیب اعتبار این حوزه ۱۸درصد افزایش می‌یابد. البته قرار است در سال آینده اعتباری جداگانه به حوزه ‌آی‌تی این کشور تعلق بگیرد.

امریکا میزبان غول‌های فناوری
ایالات متحده امریکا پس از ژاپن به عنوان دومین کشور فناورانه در جهان شناخته می‌شود. تنها نگاهی به سیلیکون ولی و حضور غول‌های دنیای فناوری مانند Google, Intel, Microsoft, Apple, AMD, Dell در آن کافی است تا به برتر بودن این کشور در حوزه فناوری اعتراف کنیم.

این کشور در زمینه‌های مختلف دارویی، زیرساختی، امور مربوط به خانه و… بسیار مناسب عمل کرده است و در حوزه تجهیزات نظامی و تحقیقات فضایی پیشرفت شایان توجهی داشته است. اما این پیشرفت نیز در نتیجه هزینه فراوانی است که برای این حوزه انجام می‌شود.

این کشور که امسال رقم قابل توجهی به حوزه فناوری اختصاص داده، بودجه ۴/۱۳۵ میلیارد دلاری برای تحقیقات و پژوهش در زمینه علوم و فناوری سال ‌آینده شامل فضا، انرژی‌های پاک، کشاورزی، حمل و نقل، سلامت، فناوری‌های دفاعی، آی تی و… در نظر گرفته است که نسبت به سال ۲۰۱۴ رشدی ۲/۱درصدی دارد.

فراز و نشیب فناوری در هندوستان
هندوستان نیز درجایگاه سوم جهانی در حوزه فناوری قرار دارد، هرچند صنعت آی تی و فناوری این کشور با فراز و نشیب‌های فراوانی در طول زمان مواجه بوده است.

فعالان عرصه فناوری در این کشور گام‌های بزرگی در زمینه نرم افزارها و توسعه و خلاقیت و ابتکار برداشته‌اند و با استفاده از همین مقوله در زمینه اقتصاد نیز پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند که در سطح جهان نیز به چشم می‌آید.

در هندوستان نیز دانشمندان از بودجه اختصاص یافته به حوزه علوم و تکنولوژی رضایت دارند. این رقم ۳۴۴میلیون پوند است که ۱۱درصد بیشتر از سال گذشته است. البته برای هریک از رشته‌های بیوتکنولوژی، انرژی پاک، انرژی هسته‌ای، تحقیقات در زمینه علم و فناوری بودجه‌ای جداگانه درنظر گرفته شده است.

پرسرعت‌ترین وای فای جهان در کره جنوبی
چهارمین کشوری که در این رده ‌بندی می‌توان از آن یاد کرد، کره جنوبی است که از گوشی‌های پیشرفته و تبلت‌ها گرفته تا روبات‌ها، قطارها، خودروها، هلیکوپتر، قایق، رایانه و سایر وسایل و گجت‌های الکترونیکی، حرف‌هایی برای گفتن دارد.

این کشور در هر یک از این زمینه‌ها پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را ارائه داده است، همچنین پرسرعت‌ترین وای فای جهان را دراختیار دارد و دانشمندان آن نیز تأثیرگذارترین دانش فناورانه را نسبت به سایر نقاط جهان دارا هستند.

وزیر اطلاعات و ارتباطات فناوری ICT این کشور برای افزایش ۸/۴درصدی بودجه این بخش در سال آینده تلاش دارد تا بتواند به شرکت‌های نوپا و استارتاپ این کشور کمک قابل توجهی کند و از دل آنها ایده‌هایی نوین دربیاید.

بودجه این بخش ۷/۱۳میلیارد دلار خواهد بود که نسبت به سال قبل، رقم قابل توجهی است و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در ارتقای بیشتر اقتصاد این خطه ایفا کند. قرار است این کشور در سال آینده بیشتر بر پرینترهای سه بعدی و سیستم ایمن انتقال پول تمرکز کند و با محافظت از این کشور در مقابل حملات الکترومغناطیسی، بتدریج جای ژاپن را در این رده ‌بندی بگیرد.

آلمان سرزمین نخستین‌های فناوری
آلمان سرزمین نخستین خودرو، نخستین رایانه، نخستین موتور جت و نخستین موشک است پس اگر آن را در زمره کشورهای فناورانه ببینیم تعجبی ندارد.
این کشور با توجه به پیشرفت و توسعه در تجهیزات و سخت افزارها، همیشه کانون ساخت وسایل جدید بوده است و حالا هم پنجمین کشور فناورانه در جهان محسوب می‌شود که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودروهای گران قیمت و لوکس دنیا را در اختیار دارد و همچنین سیستم آموزشی و تجهیزات علمی این کشور یکی از بهترین‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.

در این کشور نیز قرار است در سال آینده ۲/۸۰ میلیارد دلار صرف شرکت‌های نوپا وافزایش ایده‌ها و ابتکارات نوین در حوزه علوم و تکنولوژی، ارتقای اقتصاد منطقه، حمایت از تحقیق و پژوهش، افزایش زیرساخت‌های پژوهشی، افزایش مهارت و کارآفرینی و همچنین توجه به مصرف کمتر انرژی شود.

چین به دنبال آینده‌ای روشن
چین نیز ششمین کشور جهان در زمینه توسعه فناوری محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت آرام آرام درحال تبدیل شدن به یک قدرت ماورایی در زمینه فناوری است و برخی هم معتقدند تا ۲۰ سال آینده، قدرت برتر جهان در حوزه فناوری خواهد شد.

بخش عمده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه و همچنین بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و نرم افزارهای بازی‌های رایانه‌ای در این کشور مرکز فرماندهی دارند.

چین تنها در بخش هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات دفاعی حدود ۱۴۵میلیارد دلار هزینه برای سال آینده درنظر گرفته است. چین که در حال حاضر از نظر تحقیق و پژوهش نصف امریکا سرمایه‌گذاری دارد انتظار می‌رود با ادامه این روند روبه رشد، تا ۱۰سال آینده از امریکا پیشی بگیرد هرچند این کشور به دنبال آن است که در این زمینه جای ژاپن را بگیرد.

تولید مقالات علمی در بریتانیا
هفتمین کشور فناورانه در جهان، بریتانیاست که یکی از برترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مقالات علمی در جهان محسوب می‌شود و برخی از بهترین و بزرگ‌ترین دانشمندان جهان از این کشور به جهان معرفی شده‌اند.

میزان سرمایه‌گذاری و بودجه صنعت آی تی در بریتانیا از سایر کشورهای اتحادیه اروپا پیشی گرفته و در مقابل رشد ۳درصدی کشورهای اروپایی، سرمایه‌گذاری در آن با رشد ۶/۳درصدی مواجه بوده است. قرار است میزان سرمایه‌گذاری بریتانیا در حوزه فناوری در سال ‌‌آینده نیز ۶/۴درصد رشد داشته باشد و با توجه به اینکه این رقم در سال‌جاری حدود۹/۲۷ میلیارد پوند بوده است انتظار می‌رود در سال ‌آینده، شرایط بهتر شود.

سخت افزارهای وایرلس در کانادا
هشتمین کشوری که در حوزه فناوری می‌توان از آن یاد کرد کاناداست. این کشور به کارت‌های اعتباری بدون تراشه و همچنین سخت افزارهای وایرلس به جهان شناسانده شده است طوری که بیشتر کانادایی‌هایی که در ایالات متحده امریکا زندگی می‌کنند در محدوده‌های علمی و فناوری مشغول به کار هستند که از میان آنها می‌توان به فعالیت‌های سازمان فضایی ناسا اشاره کرد.

مهارت‌های کانادایی‌ها در فناوری و همچنین علوم مختلف سبب شده است این کشور به عنوان یکی از برترین و پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه تکنولوژی و فناوری شناخته شود اما با این حال در کانادا شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهیم بود.

در سال آینده میزان سرمایه‌گذاری کانادا در حوزه فناوری به حدود۳/۱۰میلیارد دلار خواهد رسید که ۴/۵درصد کمتر از سال‌جاری است و بیش از نیمی از این سرمایه‌گذاری نیز به تحقیق و پژوهش مربوط می‌شود. این چهارمین سالی است که روند رو به افول این سرمایه‌گذاری دیده می‌شود ولی این کشور همچنان قدرتمند است.

فیلیپین به دنبال افزایش سرمایه گذاری
فیلیپین نیز نهمین کشور فناورانه جهان محسوب می‌شود هرچند به دلایل امنیتی، چندان توانمندی‌های خود در زمینه فناوری را رو نمی‌کند به همین دلیل اطلاع چندانی از وضع فناوری در این کشور در دست نیست ولی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که این کشور نیز یکی از برترین‌ها در حوزه فناوری‌های دفاعی و اسلحه و ماشین آلات و حوزه سخت افزار محسوب می‌شود.

در سال آینده میزان سرمایه‌گذاری این کشور در حوزه آی‌تی ۱۱درصد افزایش می‌یابد و ارزش بازار این حوزه به ۷۶/۶ میلیارد دلار می‌رسد.

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *