جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هوش مصنوعی و نابینایی دیابتی ها

دیابت با کسی شوخی ندارد، اگر زخمی بر اثر بیماری بر روی پای کسی پدیدار شود، می تواند منجر به قطع شدن این عضو شده و یا حتی اگر فردی به رتینوپاتی دیابتی (DR)- یکی از شایع ترین بیماری ها در میان دیابتی ها- مبتلا شود، ممکن است در آینده ای نه چندان دور به طور کامل بینایی خود را از دست بدهد.

هوش مصنوعی و نابینایی دیابتی ها

در حال حاضر، بالغ بر 415 میلیون فرد دیابتی در جهان در معرض خطر از دست دادن قدرت بینایی خود هستند که بخش قابل توجهی از این افراد که اغلب در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، از خدمات و امکانات لازم برای پیشگیری از این اتفاق بی بهره اند.

این جاست که شرکت گوگل اخیراً اعلام کرده است که در حال توسعه هر چه بیشتر هوش مصنوعی یادگیری عمیق خود است تا بتواند بدون کمک هیچ پزشکی، بیماری DR را قبل از آن که مشکلی برای فرد ایجاد کند، تشخیص دهد. اگرچه این بیماری می تواند مشکلات فراوانی را برای دیابتی ها ایجاد کند، اما اگر به موقع تشخیص داده شود می توان از تبعات آن کاست و یا حتی آن را درمان کرد.

 

از آن جایی که این بیماری از طریق عکس برداری از قسمت پشتی چشم قابل شناساییست، تیم گوگل پنج سال گذشته را مشغول جمع آوری و توسعه مجموعه ای از 128 هزار تصویر از قسمت پشتی چشم انسان بودند. ناگفته نماند که هر کدام از این تصاویر توسط 3 تا 7 متخصص چشم مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت.

 

سپس قسمت های آسیب دیده چشم از قبیل میکروآنوریسم و بخش هایی که دچار خونریزی شده بودند، علامت گذاری شدند و پس از آن، این اطلاعات به یک سیستم ماشینی یادگیری تزریق شد و نتیجه آن منجر به ایجاد ابزار تشخیص بیماری DR با اثربخشی بالا شد.

 

گفتنی است زمانی که عملکرد این سیستم بواسطه 12 هزار عکس مورد تست و ارزیابی قرار گرفت، توانست همانند یک چشم پزشک حرفه ای، این بیماری را تشخیص دهد.

 

در حال حاضر از عکس های دو بعدی برای این منظور استفاده می شود، اما گوگل امیدوار است که بتواند در آینده ای نزدیک، قدرت تشخیص این بیماری را از طریق تصاویر سه بعدی پیشرفته نیز فراهم کند و به بیماران دیابتی بیشتری در نقاط دورافتاده و محروم خدمت کند. هم اکنون این سیستم نیازمند تاییدیه سازمان FDA و بررسی های بیشتر از سوی متخصصان این حوزه است.

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *