جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اولین گوشی در تلکام !

آیا از دیدن عنوان این یادداشت تعجب کردید؟ من نیز در طی چهار روز برگزاری نمایشگاه تلکام امسال، بارها عنوان‌هایی نظیر این را برای سرخط اخبار نمایشگاه دیدم و تعجب کردم. برای کدگشایی از این عنوان و اخبار نمایشگاه تلکام، باید سه نکته بسیار مهم را بدانید: نخست اینکه تعریف فناوری در دنیا با تعریف فناوری در ایران تفاوت بسیاری دارد. دوم آنکه در ایران و نمایشگاهی مانند تلکام، رونمایی، معرفی سرویس جدید، پرواز دادن بادبادک‌های رنگی و روبان و قیچی بسیار مهم‌تر از چیزی است که قرار است رونمایی شود. سوم اینکه در ایران می‌توانید چیزی را رونمایی کنید که اصلاً وجود خارجی ندارد و در آینده سر فرصت آن را بسازید و عرضه کنید.

اولین گوشی در تلکام !


اصل ماجرا این است که نمایشگاه تلکام از جشنواره جایزه، قرعه‌کشی، ارائه سیم‌کارت با ۵۰ درصد تخفیف و هدیه ۱۰ گیگابایت اینترنت رایگان به همراه هدایای دیگر، در حال تبدیل شدن به بستری برای عرضه محصولات و خدمات فناوری‌محور و دانش‌بنیان است. شرکت‌هایی که در نمایشگاه تلکام شرکت می‌کنند، برای جلب نظر بازدیدکنندگان، رقابت با رقبا و البته شلوغ کردن غرفه، سعی می‌کنند تکنولوژی یا محصولی همراه خود بیاورند و آن را افتتاح، رونمایی یا معرفی کنند. البته هدف اصلی آن‌ها توسعه کسب‌‌وکار، سهم‌خواهی بیشتر از بازار و عرضه جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در ایران است. روال هم این‌گونه است که خبرنگاران و اصحاب رسانه را گرد هم می‌آورند؛ از یک‌سو مدیران خود را به صف می‌کنند و از سوی دیگر چند مدیر دانه‌درشت دولتی در وزارتخانه ارتباطات را دعوت به پرده‌برداری از یک محصول می‌کنند.
در نمایشگاه تلکام امسال، شاهد معرفی چندین محصول، راهکار و خدمات خوب بودیم؛ کیف پول همراه، اولین سیم‌کارت NFC، اولین سیم‌کارت با پشتیبانی از چندین شماره موبایل، ارائه وای‌فای بر بسترهای موبایل، کلینیک هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، روبات‌های دریایی برای کشف و تعمیر خرابی‌های کشتی، انواع کابل‌ها و رک‌های تولید داخل و نرم‌افزارهایی که خدمات ارزش افزوده را روی موبایل و شبکه‌های ارتباطی به کاربران ارائه می‌دهند.

اما در این میان محصولاتی عرضه و رونمایی شد که محصول یا فناوری‌ای تاریخ ‌انقضا گذشته بود که پیش از این بارها و بارها عرضه و رونمایی شده بود یا اصلاً وجود نداشت و مدیران شرکت قصد داشتند در آینده آن را تولید کنند. در خبرها خواندیم که اولین سیم‌کارت کودک و نوجوان در تلکام رونمایی شد. در حالی که چندین ماه است برخی اپراتورها سیم‌کارت کودک و نوجوان عرضه کرده‌اند. جالب است اپراتور عرضه‌کننده این سیم‌کارت در همان مراسم رونمایی اقرار کرد تاکنون ۵۰۰ هزار سیم‌کارت کودک فروخته است.
هر روز در گوشه‌وکنار نمایشگاه، اینترنت موبایل نسل ۴.۵، ۵ و بالاتر رونمایی شد. شبکه‌های 5G در بهترین حالت قرار است در سال ۲۰۲۰ رونمایی شوند و در حال حاضر هیچ استاندارد و پروتکلی برای 5G تعریف و تصویب نشده است. از سوی دیگر، اینترنت موبایلی که اپراتورهای ایران عرضه می‌کنند، در بهترین و سریع‌ترین حالت، هنوز با سرویس 4G و LTE اپراتورهای معروف جهانی فاصله نسبتاً زیادی دارند؛ پس چگونه اینترنت نسل ۴.۵ یا ۵ در تلکام رونمایی شد؟
شرکتی IP استاتیک عرضه می‌کرد. بارها این خبر را خواندم و در اینترنت درباره آن تحقیق کردم. تصور من این بود IP استاتیک ده‌ سال پیش در ایران عرضه می‌شد و شرکت‌های بزرگ شبکه‌ای و همچنین شرکت‌های ISP این خدمات را از مخابرات ایران دریافت می‌کردند.
گوشه دیگر نمایشگاه، تصویری از یک خودروی خارجی شیک و زیبا دیدم که روی آن نوشته بودند: «خودروی هوشمند»؛ گمان کردم سرانجام خودروی هوشمند هم وارد ایران شد، اما متوجه نمی‌شدم در نمایشگاه تلکام چه می‌کند؟ وقتی بیشتر تحقیق کردم، متوجه شدم منظور از خودروی هوشمند، آن تعریف عام شناخته‌شده در جهان از نسل جدید خودروها نیست، بلکه باکس جدیدی روی خودرو نصب می‌کنید و هوشمند می‌شود. خبر خوش اینکه می‌توانید پراید را هم هوشمند کنید! شرکت دیگری با آب‌وتاب مزایای ویدیوکنفرانس را برمی‌شمرد و اظهار می‌کرد که راهکار ویدیوکنفرانس آن‌ها امکان ارتباط تصویری میان دو نقطه از تهران را برقرار می‌کند. مگر پیش از این ویدیوکنفرانس‌ها کار دیگری می‌کردند؟
در این میان، برخی محصولات و راهکارها فقط روی کاغذ بودند، اما به طور فیزیکی رونمایی شدند. برای مثال می‌توانید روی وای‌فای تماس صوتی بگیرید، اما هنوز بسترهایش آماده نیست و قرار است چند ماه دیگر ابتدا در تهران و سپس در کلان‌شهرها پوشش‌دهی شود.
واقعیت این است رویه‌ای که نمایشگاه تلکام در پیش گرفته است، مطلع بسیار خوبی برای رشد و شکوفایی صنعت شبکه و مخابرات است و نوید تلکام‌های دانش‌بنیان بهتری را در سال‌های آینده می‌دهد. می‌توانیم امیدوار باشیم که به‌تدریج از شرکت‌های دست‌چندم عرضه‌کننده اینترنت و پیامک‌های تبلیغاتی کاسته شده و به شرکت‌های عرضه‌کننده راهکار و فناوری بومی و های‌تک افزوده ‌شود، اما در این میان بهتر است با فناوری‌‌ها بازی نشود و صرفاً به دلیل بازدیدکننده بیشتر یا رقابت در مقابل شرکت‌های دیگر، از هر نام، برچسب و عنوانی استفاده نکنیم تا نتیجه‌اش این شود ‌که در یک شهرستان جنوبی کشور برگه‌های تبلیغات «اینترنت ده گیگابیت فیبرنوری فقط با ۹۹۰۰ تومان» درون خانه‌ها بیندازند! یا سال آینده خبر «در تلکام اولین گوشی موبایل رونمایی شد» را ببینیم.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *