جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اموجی‌های محجبه در راهند

یک دختر جوان عرب ساکن آلمان، صورتک یا شکلکی را به عنوان نماد زنان و مردان محجبه طراحی و پیشنهاد کرد که آن را به فهرست شکلک‌های خندان روی گوشی‌های هوشمند بیفزایند.

اموجی‌های محجبه در راهند
یک دختر ۱۵ ساله سعودی شکلک‌هایی (ایموجی) را برای نمایش حجاب و چفیه مسلمانان برای ایجاد تنوع بیشتر روی صفحه‌کلیدهای گوشی‌های هوشمند و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی طراحی کرده است. در صورتی که طرح پیشنهادی او پذیرفته شود، تا سال ۲۰۱۷ این طرح راهی بازار خواهد شد.

راویف الهومدحیا برای مطرح کردن پیشنهادش گفته است: حدود ۵۵۰ میلیون زن مسلمان در دنیا به اختیار و تمایل خود حجاب می‌گذارند و با وجود این، هیچ فضایی برای آنها روی صفحه‌ کلیدها و شکلک‌های گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته نشده است.

این دانش‌آموز دبیرستانی از عربستان سعودی «راویف الهومدحیا» نام دارد و در حال حاضر ساکن آلمان است. او فهرست صورتک‌ها یا خندانک‌های گوشی‌های هوشمند را به چالش کشیده و پرسیده است چرا هیچ یک از این شکلک‌ها «نه زن و نه مرد» نباید دارای حجاب باشند. او کمپینی را برای طراحی دو شخصیت زن و مرد محجبه به نمایندگی از زنان و مردان باحجاب راه‌اندازی کرده تا طرحی متناسب را طراحی و به فهرست صورتک‌ها بیفزاید.

در صورت پذیرفته شدن طرح پیشنهادی او، کاربران گوشی‌های هوشمند از سراسر جهان می‌توانند به زودی شخصیت‌های زن یا مرد با پوشش چادر و روسری‌های سنتی دهقانان عرب را از روی گوشی‌های خود به کاربران ارسال کنند.

نمادها و شکلک‌ها در طیف وسیعی ارائه می‌شوند و روی تمامی گوشی‌های هوشمند قابل استفاده هستند که در مجموع مدیریت آنها بر عهده کنسرسیوم یونیکد است. اعضای این کنسرسیوم شامل کمپانی‌های اپل، فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، هوآوی یا توئیتر هستند. علامت‌ها و سمبل‌های جدید که نشان‌دهنده جامعه‌ای هستند هرنوع تنوع و تحولی را به تصویر می‌کشند. بنابراین تأیید این تصویر به رأی اعضای کنسرسیوم بستگی دارد و در صورت تأیید اجرایی شدن این طرح حدود یک سال و نیم زمان می‌برد.

این نوجوان عرب در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت نمادین حجاب برای کسانی که آنرا ستم به زنان می‌دانند گفته است: «شاید این پوشش کمی آزاردهنده به نظر برسد؛ ولی زمانی که من خودم را با چادر می‌پوشانم این برای من آزادی محسوب می‌شود چرا که من به عنوان یک انسان در نمایش دادن یا پنهان کردن آنچه که می‌خواهم کنترل دارم و مختار هستم.»

او می‌افزاید: «روسری به مردم اجازه می‌دهد که روی زیبایی یک زن تمرکز نکنند اما می‌توانند دانش او را در نظر بگیرند.»

به نوشته Buzzfeed، این ایده‌ای است که الکسیس اوهانیان «مدیر و موسس وب‌سایت اجتماعی، سرگرمی و خبری ردیت (Reddit)، از آن حمایت کرده و به دنبال رأی کنسرسیوم یونیکد برای ابتکار عمل این دختر نوجوان است. اوهانیان پس از آگاهی از این طرح، پیشنهاد حمایت مالی از آن را داد؛ اما الحومدحیا در پاسخ وی نوشت من شیوه ارائه یک درخواست رسمی و ارائه یک ایده به کنسرسیوم یونیکد طی یک مقاله را آموخته‌ام.

الحومدحیا در پاسخ به پرسش اوهانیان درباره اینکه چرا شکلک حجاب برایش دارای اهمیت است، گفت: زمانی که من می‌بینم جمعیت بسیار گسترده‌ای از زنان محجبه هستند و خود را با روسری و چادر می‌پوشانند بنابراین باید جایگاهی برای آنها در فهرست تصاویر صفحه‌کلیدها در نظر گرفته شود.

منبع ایران آنلاین

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *