جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هوش مصنوعی و تحول در زندگی

اگر جامعه با دیده شک و ترس به فناوری هوش مصنوعی نگاه کند، توسعه آن کند شده و کل این فرایند ممکن است زیرزمینی شود.
هوش مصنوعی و تحول در زندگی
محققان دانشگاه استنفورد اولین گزارش خود در مورد تاثیر پیشرفت فناوری هوش مصنوعی بر زندگی شهری تا سال ۲۰۳۰ را منتشر کرده‌اند تا مشخص شود این تحولات چه تاثیری بر آینده انسان‌ها می‌گذارد.


در این گزارش با عنوان هوش مصنوعی و زندگی در سال ۲۰۳۰ ضمن مرور تاریخچه فناوری هوش مصنوعی، نحوه استفاده از آن در حوزه‌های مختلف مانند توسعه ربات‌ها، پزشکی، خودروهای خودران و غیره نیز مورد توجه قرار گرفته است.
در این گزارش تصریح شده که علاوه بر محققان، سیاست‌گذاران کشورهای مختلف باید به مساله هوش مصنوعی توجه نشان دهند، زیرا باید با توجه به تحولاتی که این پدیده در زندگی انسان‌ها ایجاد می‌کند، قوانین جدیدی وضع شود تا این قوانین سازگاری بیشتری با پیشرفت‌های عرصه فناوری داشته باشند.

مغز متفکر این گزارش اریک هورویتز مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی ردموند مایکروسافت است که معتقد است در یک قرن آینده هوش مصنوعی زندگی انسان‌ها را به طور کامل متحول می‌کند. راس آلتمن استاد دانشگاه و محقق حوزه بیومهندسی می‌گوید تکمیل این گزارش به زمان بیشتری نیاز دارد، اما انتشار اولین نسخه از آن شروع خوبی محسوب می‌شود.
یکی از جنبه‌های مورد توجه نویسندگان این گزارش رد برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال از کنترل خارج شدن مصنوعات مبتنی بر هوش مصنوعی و تلاش آنها برای به خطر انداختن زندگی انسان‌هاست. تا به حال برخی چهره‌های مشهور دنیای فناوری مانند الون ماسک و استیون هاوکینگ، در مورد احتمال وقوع چنین تحول خطرناکی که یادآور داستان فیلم نابودگر یا ترمیناتور است هشدار داده‌اند.

اما نویسندگان این گزارش می‌گویند چنین ترسی بی‌مبناست و قرار نیست کنترل برنامه‌های هوش مصنوعی از دست انسان‌ها خارج شود. زیرا قرار نیست دستگاه‌های دارای هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند به طور کامل خودکفا شوند و به طور مستقل تصمیم بگیرند.
به اعتقاد این متخصصان چالش اصلی ناشی از استفاده از این دستگاه‌ها به بیکار شدن تعداد زیادی از انسان‌ها و کمرنگ شدن هر چه بیشتر حریم خصوصی بازمی‌گردد. آن‌ها می‌گویند برای مقابله با مشکل مذکور باید بین استفاده از روش‌های خلاقانه مبتنی بر فناوری و سازوکارهای اجتماعی تعادل برقرار شود تا همگان از مزایای فناوری‌های مذکور بهره‌مند شوند.

در بخش دیگری از این گزارش هشدار داده شده که اگر جامعه با دیده شک و ترس به فناوری هوش مصنوعی نگاه کند، توسعه آن کند شده و کل این فرایند ممکن است زیرزمینی شود. علاوه بر این ایمنی و کارآیی چنین محصولاتی نیز به خطر خواهد افتاد.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *