جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شنل نامرئی

چه کسی صحنه معروف فیلم هری پاتر و سنگ جادو را فراموش می‌کند؟ زمانی که پروفسور اسنیپ احساس می‌کند‌، فردی در نزدیکی او قرار دارد و سعی می‌کند، هری پاتر را بگیرد، اما موفق نمی‌شود. او تلاش می‌کند هری پاتر را بگیرد اما او ناگهان با شنل جادویی خود ناپدید می‌شود. به نظر می‌رسد، این صحنه برای گروهی از دانشمندان بسیار جذاب بوده است و آن‌ها نتوانسته‌اند این صحنه هیجان‌برانگیز را فراموش کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتند، یک شنل نامریی کننده را طراحی کنند.
فناوری‌های امروزی هنوز به آن درجه از توان‌مندی نرسیده‌اند که قادر باشند این چنین شنلی را ساخته و آن‌را تقدیم دوست‌داران کنند. گروهی از دانشمندان دانشگاه کویین ماری لندن در تلاش هستند این رویا را به واقعیت تبدیل کنند.

شنل نامرئی

پژوهش‌گران دانشکده مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر دانشگاه کویین ماری برای نخستین بار، موفق شدند به شکل واقعی یک دستگاه پنهان‌ساز را طراحی کنند. دستگاهی که در آن سطوح منحنی تحت تاثیر امواج الکترومغناطیسی به شکل مسطح و تخت دیده ‌شوند. پژوهش‌گران از نانوکامپوزیت‌های متوسط برای پوشش این سطح منحنی در حد و اندازه یک توپ تنیس استفاده کردند. این نانوکامپوزیت متوسط که از لایه‌های مختلفی ساخته شده است بر مبنای موقعیت‌های مختلف، خواص الکتریکی متفاوتی از خود نشان می‌دهد.

این لایه‌ها قادر هستند اشیا منحنی را بر مبنای فرکانس‌های خاص به شکلی کاملا تاثیرگذار مسطح نشان دهند. در گذشته این راه‌کار تنها با یک فرکانس به خوبی کار می‌کرد، اما دستاورد جدید نشان داد که اشیا تحت تاثیر چند فرکانس مختلف نیز می‌توانند پنهان شوند. جالب آن‌که این فناوری استفاده‌های متعددی در علوم مختلفی منجمله مهندسی دارد.

به‌طوری که به شکل موثری در آنتن‌های نانو و فناوری هوافضا می‌توان از آن اشاره کرد. پروفسور یانگ هائو، در بخشی از مقاله مرتبط با این فناوری گفته است: «این طراحی بر مبنای نظریه اپتیک تحول (transformation optic) و طراحی شنل نامریی پایه‌ریزی شده است.» هر چند این دستاورد راهی بس طولانی را تا رسیدن به دست مشتریان پیش روی خود دارد، اما پیشرفت‌های انجام گرفته در این پروژه قابل توجه بوده است. این نمونه دیگری است که نشان می‌دهد داستان‌های تخیلی الهام‌بخش علوم واقعی هستند.

منبه شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *