جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کاهش حجم تصاویر دیجیتال به سبک گوگل

در گوشه ای از شرکت گوگل، عده ای از مهندسین این شرکت سرگرم از بین بردن مرزهای بین رویا و واقعیت هستند. شاید نام گروه “Sillicon Valley Fans” به گوش شما هم خورده باشد، تیمی کوچک که هدف خود را ساخت شبکه های عصبی برای کاهش حجم تصاویر دیجیتال می داند.

کاهش حجم تصاویر دیجیتال به سبک گوگل
اگرچه تازه ترین ماجراجویی گوگل هنوز مراحل آزمایشی خود را پشت سر می گذارد، اما به هر حال می توان آن را گامی به سوی تحقق یک رویا دانست: استفاده از هوش مصنوعی آموزش دیده برای کاهش حجم تصاویر دیجیتال به میزانی کمتر از حجمی که فرمت JPEG امروزه امکان پذیر ساخته است.


رویکرد گوگل در این پروژه، آموزش روش های فشرده سازی شدید به شبکه عصبی است. محققان حاضر در این طرح علمی، ابتدا بیش از شش میلیون تصویر فشرده سازی شده را از طریق اینترنت نمونه برداری کردند و هر یک از آنها را به قطعاتی با تراکم پیکسلی 32 در 32 تقسیم کردند. سپس تعداد صد بیت از هر عکس به شبکه عصبی داده شد. این بیت ها کمترین میزان فشرده سازی را به خود دیده بودند. ایده اصلی این بود که اگر این شبکه عصبی بتواند در مقایسه با فرمت قبلی، سرسخت ترین قسمت های عکس را بیشتر از پیش فشرده سازی کند، پس احتمالا می تواند همه تصاویر دیگر را هم بیش از سایر فرمت ها فشرده کند.
این تیم از محققان که چند وقتی است همکاری با گوگل را آغاز کرده اند مدعی هستند که الگوریتمی که آنها طراحی کرده اند قادر است تا تصاویر با هر میزان از bitrate را بیشتر از فرمت JPEG فشرده سازی کند.
گوگل امیدوار است بتواند پروژه فشرده سازی تصاویر را تا جایی پیش ببرد که در عین حال که از حجم تصاویر به میزان قابل توجهی کاسته می شود، چشم انسان قادر به تشخیص کاهش کیفیت و تفاوت های احتمالی ایجاد شده در تصاویر نباشد.
به هر حال باید منتظر بود و دید که آیا راه حل گوگل برای مشکل کمبود فضای ذخیره سازی که امروزه بسیاری از کاربران با آن درگیر هستند به ثمر می رسد یا نه.

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *