جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


سامانه‌ای برای ارزیابی طرح‌های توسعه‌ای فناوری

امید توکلی، رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: “سامانه پایش بر مبنای شاخص‌های توسعه فناوری و اسناد راهبردی ملی با هدف تدوین یک مدل پایش برای ستادهای توسعه فناوری در حال تهیه و تدوین است. در طراحی و تدوین این سامانه، از شاخص‌های توسعه فناوری و اسناد راهبردی ملی استفاده شده و با اجرای این طرح امکان پایش و ارزیابی دقیق، سریع و آسان تر طرح‌های توسعه فناوری تحقق می‌یابد و مدیران بینش و دید کامل تری نسبت به روند اجرای طرح ها پیدا می‌کنند.”

سامانه‌ای برای ارزیابی طرح‌های توسعه‌ای فناوری


رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی خاطرنشان کرد: ستادها به منظور تحقق اهداف، راهبرد‌ها و اقدامات ملی اشاره شده در سند، نیازمند پایش و ارزیابی از عملکرد نهادهای حقوقی مرتبط هستند و در واقع بدون پایش و ارزیابی، بررسی عملکرد ستاد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اجرای سند عملا غیر ممکن است و به دنبال آن سیاست‌های اتخاذی به صورت مبهم صورت می‏‌گیرد. در واقع  جمع‌‏آوری اطلاعات در کشور در حوزه فناوری بدون طراحی گلوگاه‏‌های اطلاعاتی ممکن نیست. با اجرای این طرح، ابزار خوبی برای تشخیص میزان دستیابی به اهداف نیز فراهم می‌شود و سعی شده تا با بهره گیری از تیمی مرکب از خبرگان دانشگاهی و صنعتی مدلی مناسب جهت پایش طرح مذکور طراحی شود.”

رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی افزود: “این مدل با همکاری معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی و ستادهای توسعه فناوری در حال تدوین است. مراحل انجام طرح شامل مطالعه و بررسی ادبیات نظری موجود، مطالعات تطبیقی و اسناد بالادستی، طراحی مدل استخراج شاخص‌های توسعه فناوری از اسناد موجود، طراحی مدل پایش بر مبنای شاخص‌های توسعه فناوری و تطبیق مدل پایش بر اساس اهداف، راهبردها و اقدامات اجرایی اسناد موجود می‌شود. طراحی گلوگاه‌های اطلاعاتی به منظور ارائه شفاف، مداوم و صحیح اطلاعات در دستگاه‌های مختلف مرتبط، طراحی منافع و انگیزش برای تحقق اهداف اسناد موجود ما بین دستگاه‌های اجرایی و ستادها، ایجاد سامانه یکپارچه پایش بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده، پایش عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ستادها در توسعه فناوری‌ها به صورت ماهانه، سه ماهه و سالیانه بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری شده و ایجاد امکان گزارش گیری ماهیانه، سه ماهه و سالیانه دیگر مراحل طراحی شده برای اجرای این طرح است.”

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *