جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


انتقال سرور تلگرام به ایران

با راه اندازی دیتاسنتر ابری در داخل کشور، حال دیگر تمامی نیازمندی‌های انتقال سرور تلگرام به خاک ایران میسر شده است و می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا به زودی این امر محقق شود.

انتقال سرور تلگرام به ایران
پس از آن که شورای عالی فضای مجازی در مصوبه‌ای بر لزوم انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی خارجی به داخل ایران تأکید کرد، از آنجایی که شبکه اجتماعی روسی تلگرام پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی بین کاربران ایرانی است، موظف خواهد بود تا نهایتاً یک سال دیگر سرور مربوط به کاربران ایرانی را به خاک کشورمان منتقل کند. فریدون قاسم زاده، مدیرعامل دیتاسنتر ابری ایران در مراسم بهره برداری از این دیتاسنتر، از فراهم شدن مقدمات انتقال سرور تلگرام به ایران خبر داد و گفت:

پس از اینکه تلگرام ملزم به انتقال سرور به ایران شد هم‌اکنون دولت ایران چند ارائه دهنده خدمات دیتاسنتری خصوصی ایرانی را برای انتقال سرور به ایران تعیین کرده است. سرورهای توزیع شده یکی از استانداردهای معمول دنیا است و اگر محدودیت‌های تحریم نبود شرکت‌هایی مثل گوگل از سالها پیش سرورهای خود را در ایران مستقر کرده بودند.

هم‌اکنون که برای برخی شرکت‌ها از جمله تلگرام، انتقال سرور به ایران الزامی شده و تا پایان سال باید سرور خود را در ایران مستقر کنند، دولت ایران چند شرکت از جمله افرانت را به عنوان ارائه دهنده خدمات دیتاسنتری خصوصی ایرانی، برای میزبانی انتقال سرورهای تلگرام به ایران تعیین کرده است. استفاده از بستر سروری این دیتاسنتر داخلی برای ذخیره اطلاعات کاربران از جمله این اهداف است.

در حال حاضر آمار و ارقام جهانی نشان می‌دهد که استفاده کاربران اینترنت از تلگرام را چیزی حدود 80 درصد جمعیت ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. این در حالی است که تلگرام حتی در خود روسیه نیز به این میزان نبوده و تنها 16.8 درصد روس‌ها از شبکه اجتماعی بومی خود استفاده می‌کنند. محبوبیت شبکه پیام رسان تلگرام در ایران به حدی چشمگیر است که حدود ۱۲ درصد از پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام است و این سایت در رتبه ۱۴ در دسترسی از طریق وب و رتبه ۲۰ از طریق دسترسی موبایل در ایران قرار دارد.

براین اساس مصوبه‌ای که شورای عالی فضای مجازی در جلسه خرداد ماه به تصویب رساند، شرکت‌های خارجی پیام رسان که در داخل ایران فعالیت دارند، برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند. از این رو شبکه تلگرام نیز باید اطلاعات کاربران ایرانی را به داخل کشور منتقل کند.

در این جلسه مقرر شد همه شبکه های پیام رسان برخط فعال کشور ظرف یکسال آینده انبارش یا ذخیره سازی داده های (دیتا) خود را در داخل کشور انجام دهند.
منبع مهر

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *