جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اولین دیتاسنتر ابری ایرانی

سه سالی بود که پیمانکاران و طراحان داخلی مشغول کار بر روی یک دیتاسنتر ابری با ظرفیت 20 هزار سرور مجازی و البته با سرمایه گذاری بالغ بر 40 میلیارد بودند که به همت شرکت افرانت این امر محقق شد تا امروز وزیر ارتباطات رسماً آن را افتتاح کند.

اولین دیتاسنتر ابری ایرانی
تا پیش از این دولت در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات حمایت هایی را از بخش خصوصی داشت و اینک با حمایت از دیتاسنتری که بی‌شک یکی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات و ارتقاء دهنده امنیت و حریم شخصی کاربران ایرانی است، ثابت کرد که در این مسیر مصمم است.

دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود که با راه‌اندازی دیتاسنترهای داخلی، میزبانی خدمات اینترنتی مورد علاقه کاربران ایرانی در دیتاسنترهای داخلی فراهم شده و ضمن ارتقاء امنیت و حریم شخصی کاربران باعث افزایش سرعت، کیفیت دسترسی و کاهش هزینه‌های تمام شده خدمات خواهد شد. در کنار آنکه راه اندازی دیتاسنتر در داخل کشور راه خدمات الکترونیکی نظیر تجارت الکترونیکی شبکه‌های اجتماعی بومی را هموار خواهد کرد، گفتنی است که این موضوع نقش مستقیمی در توسعه کسب و کار دنیای الکترونیک ایفا خواهد کرد.

دیتاسنتر ابری که امروز به بهره‌برداری رسید 2 مگاواتی بوده و در مکانی به وسعت 1500 متر مربع شامل سالنهای سرور و تجهیزات زیرساخت آی تی با ظرفیت هزار سرور ابری و ذخیره‌سازی 6 پتابایت اطلاعات می‌شود. زیر ساخت برق این دیتاسنتر نیز با ظرفیت 2 مگاوات از دو مسیر مجزای 20 کیلوولت و از طریق دو دستگاه ترانسفروماتور تامین می‌شود. قاسم‌زاده مدیر عامل افرانت با اشاره به حمایت‌های دولت در جهت ایجاد این دیتاسنتر ابری گفت:

مجموع حمایتهای دولت در راه‌اندازی این دیتاسنتر ابری معادل 16 میلیارد تومان از کل سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی بوده است که از این میزان حدود 60 درصد از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و 40 درصد توسط وزارت ارتباطات و صندوق حمایت الکترونیک صورت گرفته است. شرکت ما به عنوان پیشگام در توسعه و راه‌اندازی دیتاسنترهای ابری در ایران به منظور ایفای بخشی از مسئولیت اجتماعی خود در نظر دارد تعداد یکصدعدد سرور ابری را به صورت رایگان برای مدت یک سال به کارآفرینان معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات واگذار کند.

به گفته مدیرعامل افرانت ساخت و توسعه این دیتاسنتر ابری در طول اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه کشورمان با همت و تلاش نیرو‌های جوان ایرانی صورت گرفته است که برگ زرین دیگری را بر اقتصاد مقاومتی رقم خواهد زد.
منبعتسنیم

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *