جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


باتری‌های گرافنی جدید در راهند

در حال حاضر گجت‌های الکترونیکی مختلفی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و همچنین ساعت‌های هوشمند، محدودیت‌های گوناگونی دارند که شاید بتوان گفت مهمترین این محدودیت‌ها، عمر باتری آن‌هاست.

باتری‌های گرافنی جدید در راهند

با وجود اینکه در طی سالیان گذشته ظرفیت باتری‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته و حتی برخی روش‌های نوین نیز برای شارژ سریع‌تر آن‌ها ابداع شده است، اما با این حال هنوز هم شارژ کردن بسیاری از ابزارهای مدرن امروزی کاری زمان‌بر بوده و به علاوه باتری‌های کنونی چندان هم با محیط زیست سازگاری ندارند.

خوشبختانه یکی از محققان دانشگاه سوینبرن استرالیا به نام هان لین (Han Lin) به فکر حل این مشکلات افتاده و یک باتری انعطاف‌پذیر جدید طراحی نموده که علاوه بر سرعت باورنکردنی شارژ آن که تنها در عرض چند ثانیه انجام خواهد شد، می‌تواند میلیون‌ها بار نیز تخیله شارژ شود و لذا در روی کاغذ می‌توان گفت این باتری عمری جاودانه خواهد داشت! در ضمن از آنجا که در طراحی این باتری جدید به جای لیتیوم از کربن استفاده شده است، نسبت به تکنولوژی‌های کنونی با محیط زیست سازگاری بیشتری خواهد داشت.

اما کلیدی‌ترین بخش طرح آقای هان استفاده از گرافن (یکی از آلوتروپ‌هایِ کربن) می‌باشد. ساختار لانه زنبوری این ماده که دارای سطحی گسترده نیز می‌باشد، باعث شده تا به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره انرژی تبدیل شود. آقای هان همچنین موفق شده تا با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، ماده گرافن را تولید نماید که در مقایسه با روش‌های پیشین تولید آن، کاملاً مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

نتیجه‌گیری نهایی این که این باتری جدید علاوه بر اینکه به سرعت شارژ شده و شارژ آن نیز دوام بیشتری خواهد داشت، محصولی انعطاف‌پذیر خواهد بود و این بدان معنی است که می‌توان برای این نوع باتری کاربردهای بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تری متصور بود. به عنوان مثال می‌توان آن را در انواع ابزارهای پوشیدنی و حتی بند ساعت‌های هوشمند نیز تعبیه کرد.
منبعubergizmo

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *