جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هزینه ساخت پوکیمون گو

بر اساس گزارش SimilarWeb، گیمرهای پوکیمون‌گو به‌طور متوسط 43 دقیقه در روز را به وقت‌گذرانی با این بازی جذاب اختصاص می‌دهند. این در حالی است که مدت زمان یادشده، بیشتر از زمانی است که این کاربران به استفاده از نرم‌افزارهایی مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و یا اسنپ‌چت تخصیص می‌دهند. از سوی دیگر، درآمد چشمگیر این بازی مطمئنا هر توسعه‌دهنده نرم‌افزاری را ترغیب خواهد کرد تا حداقل ایده تولید بازی مشابهی را در ذهن خود بپروراند. این بازی تنها ۳ میلیارد دلار نصیب اپل کرده است.

هزینه ساخت پوکیمون گو

با این وجود، درنظر داشته باشید که توسعه بازی‌های ویدئویی ویژه دستگاه‌های الکترونیکی همراه، روندی کاملا متفاوت در مقایسه با راهکارهای استفاده شده در زمینه توسعه نرم‌افزارهای ساده ویژه این گجت‌های هوشمند خواهد داشت. این روند، به ویژه در خصوص وقت و سرمایه مورد نیاز برای توسعه این عناوین و البته تکنولوژی متفاوتی که پیش روی تیم‌ها و یا افراد است، بیشتر به‌چشم می‌آید.

ایده

هیچ شکی نیست که تولید بازی‌های ویدئویی در سطح پوکیمون‌گو از ایده‌ای ناب کلید می‌خورند. تولیدکنندگان پوکیمون‌گو از این ایده قدیمی که موجوداتی به نام پوکیمون در محیط اطراف ما زندگی می‌کنند به بهترین شکل ممکن بهره گرفتند. ایده‌ای که قدمت آن به 20 سال می‌رسد. برخی تحلیلگران نیز موفقیت پوکیمون‌گو را مرهون القای حس نوستالژیک بازی‌های ویدئویی و یا انیمیشن‌هایی به همین نام می‌دانند.

 

تکنولوژی

گیم‌پلی پوکیمون‌گو بر محور استفاده از سیستم تشخیص موقعیت مکانی و تکنولوژی واقعیت افزوده شکل گرفته است. علاوه بر این، چیدمان پوکیمون‌ها به‌نحوی انجام شده تا به‌عنوان مثال نمونه‌های آبی این موجودات تخیلی، در کنار رودخانه استقرار داشته باشند.

 

پیاده‌سازی منحصربه‌فرد

آنچه تمایز پوکیمون‌گو از هزاران بازی ویدئویی ویژه دستگاه‌های الکترونیکی را به همراه داشته، نحوه پیاده‌سازی آن است. در قالب استفاده از این بازی، گیمر مجبور خواهد بود تا از جای خود برخیزد و دست به اکتشاف در محیط اطراف خود بزند. امکان حضور در جریان بازی در قالب همکاری و یا حتی مبارزه با افراد دیگر نیز به افزایش تعاملات اجتماعی و البته انجام کارهای تیمی کمک خواهد کرد.

درنظر داشته باشید برای تخمین هزینه مورد نیاز برای تولید بازی ویدئویی نظیر پوکیمون‌گو، پیش از هر چیز باید مولفه‌های مورد نیاز را همانند آنچه در بالا ذکر شد، تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این درنظر داشته باشید که طراحی عنوانی در سطح پوکیمون‌گو به سرمایه زیاد و کار تیمی برای مدت حداقل سه‌سال نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، خریداری ابزارها و تامین سرورها برای ارائه تجربه‌ای باب‌میل کاربران از دیگر مولفه‌های اساسی در فرایند توسعه خواهد بود.

در مراحل بالاتر بازی شما می‌توانید پوکیمون‌ها را در باشگاه‌های ورزشی که در محیط‌های عمومی در نقاط مختلف شهر بنا شده‌اند ببرید و آنجا آن‌ها را پرورش دهید. برای چه ؟ البته برای جنگ با پوکیمون‌های اشخاص دیگر و گرفتن لقب استاد پوکیمون

 

تکنولوژی‌های مورد استفاده

فرض کنید که قصد توسعه بازی ویدئویی ویژه پلتفرم‌های محبوب دستگاه‌های الکترونیکی همراه یعنی اندروید و iOS را داشته باشیم. روند توسعه چنین محصولی، در وهله اول به تکنولوژی‌های استفاده شده وابسته است.

 

موتور گرافیکی

مطمئنا نام موتورهای گرافیکی مختلفی که در تولید بازی‌های ویدئویی دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شوند را شنیده‌اید. در صورتی که توسعه محصولی در سطح پوکیمون‌گو را در دستورکار قرار داده‌اید، موتور گرافیکی سه‌بعدی نظیر Unity انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در میان دیگر موتورهای گرافیکی سه‌بعدی، Unity این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم خواهد کرد تا بازی‌های آنلاین چندنفره با قابلیت‌های بالا را طراحی کنند.

هزینه‌ای که در این زمینه باید بپردازید تا حد زیادی به طرحی که در ذهن دارید، پیچیدگی بازی، پلتفرم مورد نظر و پردازش گرافیکی اطلاعات بستگی خواهد داشت اما حتی ساده‌ترین بازی‌های مجهز به Unity3D نیز به سرمایه 50 هزار دلاری نیاز خواهند داشت.

بازی‌های ویدئویی زیادی از موتور گرافیکی Unity 3D بهره می‌برند که بررسی آن‌ها دید کامل‌تری از هزینه مورد نیاز در این بخش را به دست می‌دهد.

به عنوان مثال،روی دست تیم‌طراحی آن گذاشته است.

این هزینه برای عنوانی مانند Hearthstone: Heroes of Warcraft در دسته بازی‌های چندنفره و البته بهره‌مندشده از شخصیت‌هایی با الگوبرداری از کاراکترهای سری وارکرفت، 250 هزار دلار عنوان شده است. این در حالی است که پیچیدگی این بازی در حد متوسط است.

در نهایت، هزینه توسعه پوکیمون‌گو با تکنولوژی‌هایی نظیر واقعیت افزوده و بهره‌گیری از سیستم موقعیت‌یابی در دسته عناوین ماجراجویی و البته همراه با پیچیدگی زیاد، چیزی فراتر از یک میلیون دلار تخمین زده شده است.

هزینه حداقلی برای استفاده از موتور گرافیکی Unity 3D، موارد جانبی مانند میزان پرداختی به طراح بازی، برنامه‌نویس، متخصص انیمیشن، متخصص صوتی و لحاظ کردن مواردی مانند تضمین کیفیت و خرید گواهی‌های مورد نیاز را نیز دربر خواهد گرفت.

Temple Run بازی ویدئویی که برای اندروید، ویندوزفون و iOS توسعه یافته با وجود ساختار ساده آن هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار برای تولید داشته است.

 

سیستم هوشمند تشخیص موقعیت مکانی

در نگاه اول، با بررسی موتور گرافیکی و مولفه‌های جانبی آن، برآورد هزینه توسعه یک بازی ویدئویی در سطح پوکیمون‌گو مشخص خواهد شد اما ادغام سیستم موقعیت یاب نظیر گوگل‌مپس که هدایت کاربر برای رسیدن به میلیون‌ها نقطه ازپیش مشخص شده در بازی را به همراه خواهد داشت نیز به حداقل 40 ساعت کار تیمی و در نهایت، افزایش چندهزار دلاری سرمایه نیاز خواهد داشت.

 

خریدهای درون برنامه‌ای

همان‌طور که می‌دانید بازی پوکیمون‌گو به‌طور رایگان در فروشگاه‌های نرم‌افزاری عرضه شده است. با این وجود، امکان افزایش سرعت پیشرفت بازی به‌واسطه خریدهای درون برنامه‌ای وجود دارد. این در حالی است که اضافه شدن این قابلیت نیز به چیزی از 70 تا 100 ساعت تلاش تیم توسعه محصول نیاز خواهد داشت.

 

سیستم ارسال هشدار

قابلیت ارسال هشدار به کاربران، یکی دیگر از مولفه‌های اساسی برای جلب نظر گیمرها است. قابلیتی که جای خالی آن در پوکیمون‌گو به‌شدت احساس می‌شود. با به‌کارگیری این قابلیت می‌توانید کاربر را به ادامه حضور در محیط بازی تشویق کنید. به عنوان مثال، در پوکیمون‌گو هنگامی که کاربر هشدارهایی در خصوص نزدیک بودن پوکیمون به موقعیت مکانی خود دریافت کند، به ادامه بازی ترغیب خواهد شد.

تنها برای قراردادن امکان خریددرون برنامه‌ای داخل یک بازی نیاز به ۷۰ تا ۱۰۰ ساعت توسعه محصولی است

 

جمع‌بندی

همان‌طور که خواندید توسعه یک بازی ویدئویی در ابعاد پوکیمون‌گو نیاز به سرمایه زیاد و البته صرف زمان چشمگیر خواهد داشت. با این وجود می‌توانید فرایند طراحی بازی را از نمونه‌هایی با پیچیدگی کم‌تر آغاز کنید. با صرف سرمایه حداقلی 50 هزار دلاری می‌توانید هزینه‌های استفاده از یک موتور گرافیکی قدرتمند، طراحی بازی، توسعه نهایی و تایید کیفیت را تامین کنید.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *