جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


خداحافظی آیفون با بازار ایران

هنوز یک هفته‌ از صحبت‌های عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف در خصوص اولتیماتوم به اپل جهت راه اندازی نمایندگی در کشور نمی‌گذرد که ظاهراً ابلاغیه‌ای در این خصوص صادر شده است و در صورت عدم امتناع اپل این امر عملی شده و تلفن‌های هوشمند آیفون از سطح بازار ایران جمع آوری خواهند شد. وی در این باره می‌گوید:

خداحافظی آیفون با بازار ایران

در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.


نخعی در ارتباط با برندهای فعال در بازار ایران همراه با اپل این‌گونه می‌گوید:

در حال حاضر ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است. اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت. در حال حاضر ما ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند را به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم و در صورت عدم تأسیس نمایندگی این برند در کشور تا روز اجرای طرح رجیستری ، تمام محصولات موبایل این برند از سطح بازار جمع‌آوری خواهد شد.

پیش از این مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف در ارتباط با طرح رجیستری موبایل اعلام کرده بود که با توجه به پایان یافتن مراحل ابتدایی این طرح و همچنین تأکید معاون نخست رئیست جمهور در خصوص اجرای هرچه سریع‌تر آن، یکم مرداد بهترین زمان برای عملی شدن چنین ابلاغیه‌ای خواهد بود. علاوه بر این، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در نشستی خبری درباره امکان فعالیت گوشی‌های آیفون در اجرای طرح رجیستری، گفت:

طبق قوانین فعلی هیچ منعی برای تأسیس نمایندگی این برند آمریکایی در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت نیز به‌عنوان مرجع تأسیس نمایندگی برندهای مختلف در این باره قادر به اظهارنظر قطعی است.

خورشیدی با تأکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نباید نگرانی نسبت به اجرای این طرح داشته باشند عنوان کرده است که انجام چنین طرحی هیچ گونه هزینه‌ای بر دو مجموعه مصرف کننده و توزیع کننده موبایل تحمیل نخواهد کرد. به گفته این مقام مسئول، طبق قانون نظام صنفی و حمایت از مصرف کنندگان تمامی کالاهایی که قابل توزیع در سطح کشور هستند، می‌بایست از شبکه خدمات پس از فروش رسمی نیز در کشور بهره‌مند باشند. این در حالی است که کمپانی آمریکایی اپل که سازنده تلفن‌های هوشمند آیفون است، در حال حاضر هیچ نمایندگی را در کشور ما به صورت رسمی دایر نکرده و وظیفه پشتیبانی بر آن بر عهده بسیاری از عوامل متفرقه است. خورشیدی همچنین خاطرنشان کرد:

در شرایط فعلی نیز سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه به محصولات این کمپانی مغایرت قانونی با قوانین دارد ولی پس از اجرایی شدن رجیستری، قطعاً سرویس مخابراتی به این محصولات داده نخواهد شد.

با این حال به گفته‌ی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح رجیستری موبایل گریبان مصرف کنندگان فعلی محصولات اپل و دارندگان آیفون را نخواهد گرفت؛ بلکه این طرح پس از تاریخ ذکر شده در مرحله اجرا قرار گرفته و این مصرف کنندگان نباید هیچ نگرانی را از این بابت داشته باشند.

 

اینک به نظر می‌رسد که مسئولین متصدی طرح رجیستری موبایل به دنبال اجرای این طرح، چنین فروشگاه حاوی محصولات اپل را در سطح تهران و به خصوص در فروشگاه‌های بزرگ موبایل پلمپ کرده‌اند. حتی در کنار آن بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر ایرانی نیز فروش آیفون‌های اپل را فعلاً به حالت تعلیق درآورده‌اند و مشخص نیست که این طرح آیا به همین روال ادامه خواهد یافت یا خیر! هرچند که هیچ یکی از نهاد‌های رسمی اشاره‌ای به هم سو بودن این جریانات با طرح رجیستری موبایل نکرده‌اند اما به احتمال فراوان چنین قضیه‌ای نمی‌تواند طی مدت زمانی کم پس از اعلام آغاز طرح رجیستری صورت گیرد و ما ارتباطی بین این دو پیدا نکنیم.
منبعtasnimnews

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *