جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ساخت کوچکترین هارددیسک دنیا

محققان دانشگاه Delft موفق به ساخت کوچکترین دیسک سخت(Hard Disk) دنیا شدند. این حافظه جدید که تنها به اندازه یک تمبر پستی است اما می‌تواند همه کتاب‌های دنیا را در خود جایی دهد. این یک رکورد بی‌نظر در جهان حساب می‌شود.

ساخت کوچکترین هارددیسک دنیا

این دانشمندان توسط ساندر اوته رهبری می‌شوند. براساس گزارشی که این محققان منتشر کرده‌اند، با این تکنولوژی جدید که اطلاعات بر روی اتم‌ها ذخیره می‌شود، میتوان 500 ترابایت را در یک اینچ مربع جای داد! این حجم از اطلاعات 500 برابر بیشتر از ظرفیت یک هارد دیسک معمولی است. در این تکنولوژی دانشمندان محل قرار گرفتن اتم‌ها را با میکروسکوپ و تجهیزات مخصوص تغییر دادند تا فضای کمتری را اشغال کنند.

برای محل این اتم‌ها دو جایگاه وجود دارد. اگر این اتم‌ها را بالای بلاک قرار بدهند، به معنی 1 است و اگر در پایین بلاک قرار بگیرد به معنی 0 است. هر بلاک می‌تواند 64 بیت از را در خود جای دهد. همچنین برای علامت زدن محل هر بیت از کدهای QR استفاده شده است.

این اولین باری نیست که حجم عظیمی از اطلاعات در فضای کوچکی جا داده می‌شود. اما تا به حال اطلاعات روی اتم‌ها ذخیره نشده بودند. مشکلی که فعلا این ایده دارد، نداشتن ساختار یک‌پارچه است و ممکن است با جابه‌جا شدن ذرات اتم همه اطلاعات از دست برود. دانشمندان درحال ساخت یک ساختار یک‌پارچه هستند تا این سیستم جدید به پایداری مورد انتظار هم برسد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *