جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


معایب یخچال های هوشمند

یخچال‌های هوشمند مانند محصول 6 هزار دلاری سامسونگ با عنوان“Family Hub” در نگاه اول مدعی هستند که تمامی نیازهای کاربر از یک مرکز سرگرمی گرفته تا یک اکوسیستم منسجم برای دسترسی به ابزارها و شبکه‌های اجتماعی را برآورده می‌کنند اما آیا در حال حاضر و با ملاک قراردادن آنچه از “Family Hub” در نمایشگاه CES 2016مشاهده کرده بودیم خرید چنین محصولی منطقی به‌نظر می‌رسد؟

معایب یخچال های هوشمند

قابلیت‌های یخچال‌های هوشمند

یخچال‌های هوشمند کنونی ظاهری مشابه با یخچال‌های معمولی دارند و تنها یک تبلت به قسمت جلویی آن‌ها اضافه شده است. ایده تولید یخچال‌های هوشمند از برخی جهات جذاب به‌نظر می‌رسد. به عنوان مثال، پخش موسیقی، نمایش وضعیت آب و هوا، نمایش تقویم، امکان استفاده به عنوان وایت‌بورد و یا حتی ذخیره لیست خرید، قابلیت‌هایی هستند که با استفاده از این یخچال‌ها پیش روی کاربران قرار می‌گیرند.

برخی دیگر از قابلیت‌ها مانند انتقال محتویات ویدئویی تلویزیون روی صفحه‌نمایش یخچال و یا حتی مشاهده عکس‌های موجود روی گوشی هوشمند روی صفحه یخچال نیز اگرچه در نگاه اول برای برخی کاربران جذاب خواهد بود اما این موارد به هیچ وجه قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای به حساب نمی‌آیند.

این در حالی است که یخچال‌های هوشمند واقعی، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانند لیست آنی و به‌روزرسانی شده‌ای از محتویات یخچال را به همراه تاریخ انقضای مواد غذایی و یا حتی گزارش موجودی هر ماده غذایی و هشدارهایی در خصوص نزدیک شدن به زمان اتمام موارد مشخص شده را پیش روی کاربر قرار دهند.

علاوه بر این، امکان تنظیم هوشمند دمای خنک‌کنندگی داخل یخچال بسته به آنچه درون آن قرارگرفته نیز از جمله قابلیت‌هایی است که مطمئنا با استقبال خریداران روبرو خواهد شد. یخچال‌های هوشمند امروزی اگرچه هیچ یک از این توانایی‌ها را ندارند اما تبلت نصب شده روی یخچال، امکان بررسی موجودی داخل یخچال را به صورت دستی و در قالب داده‌های وارد شده از سوی کاربر امکان‌پذیر می‌سازد.

 

توقف دریافت به‌روزرسانی‌ها و از دور خارج‌شدن یخچال

حتی در صورتی که معتقدید یخچال‌های هوشمند کنونی قابلیت‌های زیادی برای عرضه دارند نباید از این نکته غافل شوید که هیچ تضمینی وجود ندارد که یخچال هوشمند شما با گذشت چند سال (و یا حتی در سال آینده) به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدیدی را دریافت کند.

در حال حاضر نیز دستگاه‌های هوشمند زیادی (شامل تلویزیون‌های هوشمند) وجود دارند که با مشکلی مشابه دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. در واقع شما با خرید یک یخچال هوشمند شاید در سال اول از آن کاملا راضی و خشنود باشید اما با گذشت زمان و هنگامی که نرم‌افزارها و سیستم‌عامل یخچال هوشمند شما از سوی شرکت سازنده پشتیبانی نشده و دسترسی به تمامی سرویس‌های تحت وب متوقف شود، شرایط متفاوتی را از سر خواهید گذراند.

در نظر داشته باشید این یک تئوری نیست و با جستجویی ساده در اینترنت می‌توانید تجربه‌های متفاوتی را از کاربران شاهد باشید که به عنوان مثال یخچال‌های هوشمند سامسونگ را در سال 2012 میلادی خریداری کرده‌اند و حالا با گذشت دوسال، امکان برقراری ارتباط با نرم‌افزار تقویم گوگل از این محصولات سلب شده است.

اگرچه گوگل راهکار جدیدی را برای برقراری ارتباط با نرم‌افزار تقویم خود ارائه کرده اما سامسونگ هیچ به‌روزرسانی جدیدی برای این یخچال‌ها منتشر نکرده است. نتیجه این امر آنکه پس از گذشت دو سال، عملا پشتیبانی از این یخچال متوقف شده است.

از سوی دیگر در‌نظر داشته باشید که فامیلی هاب 6000 دلاری سامسونگ از سیستم‌عامل تایزن بهره می‌برد و خبری از اجرای برنامه‌های اندرویدی روی این یخچال نیست. در این صورت، اگر سامسونگ تصمیم به مهاجرت از تایزن و استفاده از سیستم‌عامل دیگری بگیرد و یا توسعه‌دهندگان، تایزن را ترک کنند این احتمال وجود دارد که نرم‌افزارهای یخچال هوشمند سامسونگ از کار افتاده و دیگر به‌روزرسانی جدیدی را دریافت نکنند. شرکت‌هایی که پس از چند سال عملا پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند تولیدی خود را متوقف می‌کنند مطمئنا در خصوص یخچال‌های هوشمند با طیف محدودتر کاربران، استراتژی چندان متمایزی نخواهند داشت. حال آنکه مطمئنا یخچال‌ها را برخلاف گوشی‌های هوشمند، بیش از دو سال مورد استفاده قرار می‌دهید.

 

توقف دریافت به‌روزرسانی و ظهور مشکلات امنیتی

درنظر داشته باشید که به‌روزرسانی‌های عرضه شده از سوی شرکت‌های سازنده، علاوه بر کارایی دستگاه، روی قابلیت‌های امنیتی آن نیز تاثیرگذار خواهند بود. این در حالی است که بارها و بارها شاهد بوده‌ایم شرکت‌های سازنده در ایمن‌سازی دستگاه‌های هوشمند حتی از نوع تلویزیون‌های اسمارت نیز ناتوان بوده‌اند.

یخچال‌های هوشمند ممکن است در آینده به روزرسانی دریافت نکنند

 

در صورتی که یخچال هوشمند شما به‌روزرسانی‌های امنیتی را به موقع دریافت نکند و یا روند عرضه بسته‌های نرم‌افزاری امنیتی برای این یخچال‌ها متوقف شود، احتمال آلودگی آن‌ها به بدافزارهای مختلف وجود خواهد داشت. شک نکنید که این امر در مواردی که از نرم‌افزار مرورگر وب به‌روزرسانی نشده استفاده کرده و از وب‌سایت‌های آلوده بازدید کنید به راحتی به وقوع خواهد پیوست.

آلوده شدن یخچال، در صورتی که از نرم‌افزارهایی مانند ایمیل و یا تقویم روی آن استفاده می‌کنید، به مراتب حادتر خواهد شد و مشاهده بدون اجازه این اطلاعات را برای نفوذگران امکان‌پذیر خواهد ساخت. در ادامه نیز یخچال شما ممکن است به قسمتی از یک بات‌نت تبدیل شود که از آن در جهت حمله و آلوده کردن دستگاه‌های دیگر سواستفاده ابزاری می‌شود.

 

گزینه‌های بهتر در ازای پرداخت هزینه کم‌تر

همان‌طور که عنوان شد فامیلی هاب سامسونگ 6000 دلار قیمت دارد. این در حالی است که با پرداخت هزینه‌ای در حدود 500 دلار می‌توانید یک یخچال مناسب خریداری کنید و در نهایت با هزینه 2 هزار دلاری نیز گزینه‌ای با توانایی‌، کیفیت و عملکرد بالا در اختیار شما خواهد بود.

اگر بحث هزینه برای شما مطرح نیست، بازهم می‌توانید به سراغ خرید یک پرچمدار واقعی و با کیفیت بالا از شرکت‌های خاص بروید که دوام بیشتری هم در مقایسه با یخچال‌های هوشمند 6 هزار دلاری دارد.

 

جایگزینی برای تمام قابلیت‌ها

در صورتی که شدیدا به برنامه‌هایی مانند تقویم گوگل، نرم‌افزار دستور پخت غذاهای مختلف و مواردی اینچنینی روی یخچال خود نیاز دارید می‌توانید یک تبلت اندرویدی، ویندوزی و یا حتی یک آی‌پد را به یخچال خود متصل کنید و از گزینه یخچال هوشمند شخصی‌سازی شده و بهره‌مند از نرم‌افزاری به مراتب کارآمدتر استفاده کنید. علاوه بر این، در صورت لزوم می‌توانید تبلت را از یخچال جدا کرده و خواندن دستور طبخ غذا را از سر میز دنبال کنید.

اندروید و iOS نرم‌افزارهای متنوع‌تری را هم در مقایسه با تایزن یخچال‌های هوشمند پیش روی شما قرار می‌دهند و با گذشت زمان می‌توانید تبلت‌های جدیدتری را جایگزین نمونه فعلی کنید و یا در صورت پشتیبانی، سیستم‌عامل آن را به‌روزرسانی کنید.

در نهایت باید توجه داشت که شاید روزی یخچال‌های هوشمند به گزینه‌ای مناسب برای کاربران تبدیل شوند اما آن روز، قطعا امروز نیست. در واقع پرداخت هزینه چندهزار دلاری برای استفاده از تبلتی به مراتب ضعیف‌تر از آی‌پد یا تبلت‌های اندرویدی مطمئنا گزینه منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *