جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


جهانی شدن اینترنت

با وجود ضریب بالای نفوذ اینترنت، اما تنها حدود 40 درصد از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند.

جهانی شدن اینترنت
وای‌.فای جهانی رویایی است که دو شرکت بزرگ با جدیت به دنبال محقق ساختن آن هستند، اما تا محقق شدن این هدف چقدر باقی مانده‌است؟


براساس گزارش دیسکاوری، باوجود فراگیر بودن زندگی آنلاین در سال‌های اخیر، حقیقت این است که تنها ۴۰ درصد از انسان‌های جهان به اینترنت دسترسی دارند. از این رو طرح‌های ابتکاری متعددی در تلاش هستند تا دسترسی جهانی به اینترنت را فراهم آورند.

دسترسی آنلاین در کشورهای توسعه یافته امری عادی و ساده است، در مقابل دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده و روستایی بسیار دشوار است. برای مثال میزان اتصال اروپا به اینترنت ۷۵ درصد است و میزان اتصال آفریقا درحدود ۲۰ درصد. از این رو شرکت‌های فناوری با این دیدگاه که ضعف در اتصال به اینترنت در مناطق دورافتاده و فقیر جهان خود زمینه‌سازی بازاری بالقوه است،‌ در تلاشند تا راهی را برای اتصال تمام جهان به اینترنت بیابند.

پروژه لون شرکت گوگل چندن سال است در این راستا فعالیت دارد. این شرکت در نظر دارد بالون‌های هلیومی مجهز به وا‌فای را برفراز مناطق دورافتاده به پرواز درآورد . این بالون‌های خورشیدی می‌توانند برای بیش از صد‌ها روز در آسمان باقی بمانند و با کمک بادهای دسته‌بندی شده در ارتفاعات مختلف به اطراف حرکت کنند. در تاریکی شب نیز این بالون‌ها با استفاده از برقی که توسط نور خورشید تولید کرده‌اند، اتصال به اینترنت را حفظ می‌کنند.

فیس‌بوک در پروژه‌ای نسبتا مشابه به نام آکویلا در تلاش است با استفاده از سیستمی هوایی اینترنت را برای همگان قابل دسترس سازد. در این پروژه پهپاد‌هایی برای چندین ماه در مناطق دورافتاده پرواز خواهند کرد و اتصال به اینترنت را برای ساکنان این مناطق فراهم خواهند آورد. این پهپاد‌های خورشیدی در ارتفاعی بالا پرواز می‌کنند و در طول روز به ذخیره‌سازی برق از نور خورشید می‌پردازند.

منتقدان این دو برنامه می‌گویند این خطر وجود دارد که تنها یک شرکت سلطه بر اتصال به اینترنت جهان را به دست بگیرد. پروژه آکویلای فیس بوک دسترسی محدود به خدمات آنلاین ابتدایی مانند پیش‌بینی هوا،‌اخبار و شغل‌یابی را فراهم خواهد کرد و دسترسی به رقبای فیس‌بوک را نیز برای کاربران محدود خواهد ساخت.

منبع همشهری آنلاین

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *