جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رمزگذاری قبل از فروش گوشی

بسیاری از کاربران محصولات اندرویدی تصور می‌کنند پس از “factory reset” ( بازگشت به تنظیمات کارخانه)   تمام اطلاعات روی گوشی یا دستگاه‌شان پاک می‌شود و به خصوص در هنگام فروش یا دادن دستگاه به دیگری با اینکار خیال خود را راحت می‌کنند که اطلاعات حذف شده‌شان دیگر قابل بازیابی نیست. این اما تصوری اشتباه است.

رمزگذاری قبل از فروش گوشی

تحقیقات بسیاری صورت گرفته که نشان می‌دهد اطلاعات حتی پس از “factory reset” یا بازگشت به تنظیمات کارخانه اطلاعات قبلا ذخیره شده روی دستگاه قابل بازیابی است. دلیل این استکه حتی پس از این کار اطلاعات قبلا ذخیره شده توسط اطلاعات جدید overwritten یا بازنوشته نمی‌شوند. درست همانند دیسک‌های سخت کامپیوتر یا هاردهای قابل حمل در اینجا نیز اطلاعات پس از حذف و تا زمان ذخیره شدن فایل بعدی باقی می‌مانند و متاسفانه  برخی ابزارهای بازیابی فایل وجود دارند که می‌توانند این نوع فایل‌های مخفی شده روی دیسک سخت را بازیابی کنند.

در واقع بازیابی اطلاعات می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات به خطر افتادن حریم شخصی افراد باشد. برای جلوگیری از چنین رخدادی راه حلی وجود دارد؟ بله : رمزگذاری گوشی و سپس فکتوری ریست.

 

چگونه گوشی را رمزگذاری‌کنیم؟

رمزگذاری کردن گوشی مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از بازیابی اطلاعات آن است. با رمزگذاری دیتا شما اطلاعات روی دستگاه خود را قفل می‌کنید که تنها با کلید مخصوص قابل بازیابی بود. وقتی یک بار اطلاعاتتان را رمزگذاری می‌کنید دیگر دستگاه بدون وارد کردن Paascode قابل دسترسی نخواهد بود.

بسیاری از دستگاه‌هایی که از اندروید ۶ مارشملو استفاده می‌کنند ( به استثنای برخی گوشی‌های ارزان قیمت) توسط گوگل و به طور اجباری رمزگذاری می‌شوند و بالاترین ضریب امنیتی را دارند.

اگر از دستگاه‌های اندروید ۵ Lollipop یا نسخه‌های پایین‌تر اندروید استفاده می‌کنید که از رمزگذاری پشتیبانی می‌کند می‌توانید این گزینه را در بخش تنظیمات دستگاه خود بیابید

Settings > Security > Encrypt phone

بنابراین توصیه می‌کنیم اگر قصد فروش گوشی خود را دارید ابتدا گوشی را از این طریق رمزگذاری کرده و بعد “factory reset” ( بازگشت به تنظیمات کارخانه ) را انجام دهید. با این کار اطلاعات گوشی به سختی قابل بازیابی خواهد بود.

 

ذخیره اطلاعات بیهوده روی اطلاعات قبلی

اکنون که رمزگذاری گوشی و “factory reset” را انجام داده‌اید می‌توانید مطمئن باشید که اطلاعات شما از روی گوشی پاک شده است اما اگر مایل باشید از این هم فراتر بروید می‌توانید بعد از انجام مراحل بالا  با ذخیره کردن اطلاعات بی فایده روی گوشی از نابودن شدن اطلاعات ذخیره شده روی گوشی‌تان اطمینان بیشتری حاصل کنید.

برای اینکار بعد از “factory reset” گوشی را دوباره آماده استفاده کنید و  بدون اینکه وارد اکانت گوگل خود شوید و پس از راه‌اندازی گوشی دکمه ذخیره ویدیو را با کیفیت و رزولوشن بالا فشار دهید و  تا زمانی که فضای گوشی پر نشده به فیلمبرداری ادامه دهید. حالا دوباره “factory reset” کنید.

 

تکرار کنید  

اگر به بیماری پارانوئید مبتلا هستید و هنوز نگران هستید اطلاعات شما ممکن است تحت شرایطی قابل بازیابی باشد تمام مراحل بالا را به اندازه‌ای تکرار کنید که مطمئن شوید اطلاعات قبلی تان با انبوهی از اطلاعات جدید جایگزین شده است. البته در اغلب موارد یک بار رمزگذاری و “factory reset” کافی است.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *