جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تولید مو با چاپ سه بعدی

در تازه‌ترین نوآوری در عرصه چاپ سه‌بعدی دانشمندان موفق به تولید مو شدند.

تولید مو با چاپ سه بعدی
در سال‌های اخیر فناوری چاپ سه‌بعدی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته به طوری‌که می‌توان محصولات مختلفی نظیر خودرو، پوست انسان و حتی غذا را نیز به این روش تولید کرد. اما این فناوری درخصوص برخی موارد نظیر مو، پشم و سایر ساختارهای مشابه ناکام بوده است زیرا برای تولید آن‌ها به روش چاپ سه‌بعدی به محاسبات زیاد و پیچیده و همچنین صرف انرژی زیادی نیاز است.

اکنون دانشمندان دانشگاه MIT در آزمایشگاه Media Lab این دانشگاه دست به کار بزرگی زده و توانسته‌اند از تکنیک چاپ سه‌بعدی برای تولید انبوهی از ساختارهای شبیه مو استفاده کنند.

آن‌ها به جای استفاده از نرم‌افزار سنتی طراحی CAD برای طراحی هزاران تار مو (که کاری بسیار سخت و زمان بر است) نرم‌افزار جدیدی ارائه کرده‌اند که به آن Cilllia گفته می‌شود.

این نرم‌افزار به دانشمندان امکان آن را می‌دهد که انبوهی از موها را که شمارشان تا هزاران تار هم می‌رسد تنها در عرض چند دقیقه طراحی کنند. نکته جالب توجه این است که با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان میزان ضخامت مو، درازا و تراکم ساختاری آن‌ها را نیز به راحتی تعیین کرد.

از دیگر ویژگی‌های این نوآوری می‌توان به امکان چاپ این موها بر روی سطوح مختلف خمیده یا صاف اشاره کرد که این کار از طریق چاپگرهای سه بعدی ساز رایج امکان‌پذیر است.

این نوآوری راه را برای تولید سطوحی همواره می‌سازد که همچون دست و پای مارمولک‌ها از چسبندگی قابل توجهی به سطوح برخوردار است.

منبع مهر

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *