جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کاهش عوارض جانبی داروها با میکروچیپ

پزشکان متعهد همواره تلاش می کنند مناسب ترین دارو را با بهترین دوز ممکن برای بیماران خود تجویز کنند، تا آن ها کمتر گرفتار عوارض جانبی این مواد شیمیایی بشوند. تقریباً تمام داروها (به خصوص آنهایی که در مراقبت های ICU مورد استفاده قرار می گیرند) می توانند به کلیه شما آسیب برسانند. حالا تیمی از محققین دانشگاه میشیگان موفق به توسعه میکروچیپی شده اند که می تواند شرایط محیطی داخل کلیه را بازسازی کند. از این طریق می شود به طور دقیق اثر هر دارو را بر این عضو مهم ارزیابی کرد.

کاهش عوارض جانبی داروها با میکروچیپ

شویچی تاکایاما (Shuichi Takayama) از اساتید دانشگاه فوق در علم مهندسی زیست دارو (biomedical engineering) است. او درباره این طرح توضیح می دهد:

وقتی شما دارویی را مصرف می کنید، غلظت آن در خون به سرعت بالا می رود و معمولاً بخش عمده ای از دارو توسط کلیه فیلتر و دفع می شود. این چیپ جدید ما را قادر می سازد، شرایط و شیوه عملکرد این فیلتراسیون را شبیه سازی کنیم. این اطلاعات در نهایت منجر به افزایش دقت داروسازان در تولید داروها و شناخت اثرات جانبی آن ها می گردد.
این میکروچیپ از چینش ساندویچی غشایی نفوذپذیر از جنس پلی استر و لایه ای از سلول های جاذب، مانند آنچه در کلیه ها وجود دارد، تشکیل شده است.

چنین وسیله ای علاوه بر شناخت اثرات مخرب داروها، به تعیین بهترین حالت استفاده از آنها نیز کمک می کند. به عنوان مثال، محققین با کمک میکروچیپ مذکور دریافته اند که آنتی بیوتیکی مثل جنتامایسین، اگر به جای تزریق های مداوم، در یک مرحله و با دوز بالا وارد بدن شود، عوارض کمتری روی کلیه ها بر جای می گذارد.

تاکایاما معتقد است، چنین روشی می تواند در بررسی اثرات مخرب داروها بر سایر ارگان های بدن، از جمله قلب و کبد نیز مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجا که نتایج حاصل از چنین شبیه سازی هایی، نسبت به روش تست داروها روی حیوانات، دقیق تر است، می تواند در آینده موجب تولید داروهایی کم خطرتر شود.
منبع: engadget

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *