جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کارل آیکان سهام اپلش را فروخت

تنها یک روز پس از اعلام کاهش فروش آیفون که برای نخستین بار در طول عرضه این محصول رخ می‌داد سهام اپل تا 8 درصد کاهش یافت و همین به معنای کاهش  ارزش شرکت اپل به میزان 46 میلیارد دلار بود. این میزان کاهش ارزش به اندازه‌ای کم سابقه است که باعث یک شوک بزرگ در بازارهای مالی شده است و حالا در تازه‌ترین خبرهای مربوط به این موضوع کارل آیکان سرمایه‌گذار مشهور تکنولوژی گفته که کل سهامش در اپل را فروخته است.

کارل آیکان سهام اپلش را فروخت

آیکان در یک برنامه تلویزیونی گفت که اخیرا دو میلیارد دلار سهامش را در اپل فروخته و حالا در این شرکت دیگر چیزی ندارد. آیکان زمانی در سال گذشته 53 میلیون سهم اپل معادل 6.5 میلیارد دلار را در اختیار داشت. آیکان اما مقصر اصلی در این زمینه را دولت چین می‌داند که با دخالت‌های خود باعث کاهش فروش اپل در چین شده و آینده تجارت این شرکت با این کشور را در ابهام فرو برده است.

فروش اپل به بازار چین بسیار وابسته است و حالا میزان فروش اپل در چین از میزان فروش کل اروپا بیشتر است. با این حال میزان درآمد فروش اپل در چین 26 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

کارل آیکان سهام اپلش را فروخت

میزان کاهش سهام اپل طی چند روز ا خیر

 

با این حال آنچه کارل آیکان را نگران کرده کاهش فروش  اپل نیست بلکه نگرانی او از این است که چین می‌خواهد مرزهای سخت‌گیرانه‌تری را برای تجارت با شرکتهای خارجی به ایجاد کند. به گفته آیکان دولت چین خود را در تعارض با رشد اپل می‌بیند و می‌خواهد شرکتهای چینی بزرگ شوند نه یک شرکت آمریکایی و همین باعث عدم موفقیت اپل در این کشور خواهد شد.

آیکان گفته که به تیم کوک زنگ زده و او را تصمیمش مبنی بر فروش سهام اپل با خبر کرده و او از این بابت متاسف بود اما من گفتم که اپل شرکت بزرگی است.

چین هفته قبل iBooks  و iTunes  را مسدود کرد هر چند اپل اعلام کرده که این سرویسها به زودی در چین به راه خواهد افتاد.

کارل آیکان همواره یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران و مشوقان اپل بوده و سه سال پیش بخش قابل توجهی از سهام این شرکت را خریده بود. زمانیکه ایکان سهام اپل را در سال 2013 خرید قیمت هر سهم اپل 68 دلار بود. قیمت هر سهم اپل در روز پنج شنبه با 3 درصد کاهش نسبت به روز قبل به 94 دلار رسید.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *