جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


علت به اوج رسیدن شیائومی

در حالی که هوگو بارا مدیر ارشد بخش بین‌الملل شیائومی و تیم کاری او تمام تلاش خود را روی موفقیت Mi 5 پرچمدار این برند متمرکز کرده‌اند، چیزی در حدود 200 نفر نیروی کاری برجسته در طبقه یازدهم مقر اصلی شیائومی در پکن پایتخت کشور چین تحت سرپرستی Liy De یکی از هشت نفر حاضر در تیم پایه‌گذار شیائومی با تخصص‌هایی مانند مدیریت محصول، طراحی صنعتی، مدیریت منابع پشتیبانی، بازاریابی و سایر موارد وظیفه کمک به استارت‌آپ‌هایی را دارند ( در حال حاضر بیش از 50 شرکت) که هوگو بارا از آن‌ها با عنوان اکوسیستم Mi یاد می‌کند.

xiaomi

شیائومی برندی است که با توجه به تولید گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت که از مشخصات و قابلیت‌هایی هم‌پای آیفون‌های تولیدی اپل بهره می‌برند به شهرتی جهانی دست یافته است. این در حالی است که در رویدادهای مرتبط با رونمایی از محصولات این شرکت، هزاران طرفدار این برند حضور پیدا می‌کنند. با این پشتوانه قوی، این 200 نفر نیروی کاری در واقع در تلاشند تا دیدگاه جهانیان را نسبت به شیائومی تغییر دهند.

بارا در این خصوص می‌گوید: ” محصولات تولیدی کشور چین معمولا با ذهنیت تولیدات با کیفیت پایین و کپی شده از سایر محصولات اصلی نگریسته می‌شوند اما این دید، از آنچه کشور ژاپن در دهه 1960 میلادی تجربه کرد متفاوت نیست. دیدی که سونی، توشیبا، پاناسونیک و دیگر بازیگران اصلی در کشور ژاپن موفق به تغییر آن شدند و اکنون ما نیز معتقدیم می‌توانیم همین سیاست را برای کشور چین انجام دهیم.”

در طول دوسال گذشته، شیائومی آرام و بی سروصدا مجموعه‌ای از شرکت‌ها را حول هسته مرکزی خود ایجاد کرده تا بتواند در فضای تولید دستگاه‌های الکترونیکی به پیشتازی برسد. راهکاری که البته در ابتدای امر، برنامه‌ای برای انجام آن وجود نداشت.

بارا در این خصوص می‌گوید: ” هدف اولیه، تکمیل مجموعه متنوع دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده توسط ما، با نمونه‌هایی بود که کاربران را علاقمند و آن‌ها را به بازگشت برای خرید مجدد ترغیب کند. اگر ما تنها، راهکار فروش گوشی‌های هوشمند را در پیش می‌گرفتیم مطمئنا قادر به جذب ترافیک عظیم مشتریان نبودیم زیرا مردم معمولا هر چند وقت‌ یک‌بار، گوشی همراه را خریداری می‌کنند. بنابراین، ایده مورد نظر ما، تولید و عرضه مجموعه‌ای از محصولات بود تا فروشگاه کاملی از دستگاه‌های الکترونیکی را در اختیار داشته باشیم. اولین سیاست اجرا شده در این راستا، تمرکز روی تجهیزات جانبی گوشی‌های همراه بود و از همین رو پاور بانک Mi تولید و عرضه شد.”

یک راه‌حل موجود برای تولید محصولات جانبی، دست‌ به کار شدن خود شیائومی بود اما این مسئله به قیمت تخصیص منابع مهم درون شرکتی به بخش‌های دیگر و کاهش تمرکز تیم اصلی فعال در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند بود. با این تفاسیر، Lei Jun موسس شیائومی ایده پشتیبانی و حتی شتاب‌دهی به استارت‌آپ‌هایی که توانایی تولید تجهیزات جانبی با نوآوری بالا را داشتند و در نهایت، این شرکت می‌توانست آن‌ها را در فروشگاه آنلاین به فروش برساند را کلید زد.

تحت رهبری Lei Jun، شیائومی سیاست سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تجهیزات جانبی گوشی‌های همراه را آغاز کرد. گزینه‌های ابتدایی برای این شرکت، پاوربانک و دستگاه‌های صوتی بودند که در قالب عرضه در فروشگاه آنلاین، هماهنگی کاملی با گوشی‌های هوشمند این شرکت داشتند.

اولین استارت‌آپی که شیائومی روی آن سرمایه‌گذاری کرد، Zimi سازنده پاوربانک Mi بود. شیائومی به این استارت‌آپ در قالب طراحی محصول، معرفی زنجیره تامین منابع اولیه و شرکای ساخت و تولید کمک کرد تا در نهایت بتواند پاوربانک تولیدی خود را در فروشگاه آنلاین Mi.com که یکی از بزرگ‌ترین مقاصد فعال در حوزه تجارت الکترونیک در چین به حساب می‌آید در معرض فروش قرار دهد. تا به امروز شیائومی موفق به فروش 47 میلیون پاوربانک تولیدی این استارت‌آپ شده است.

 

پس از ثبت موفقیت در این حوزه، موضوع فعالیت شیائومی در حوزه اینترنت اشیا مطرح شد. یکی از اولیت استارت‌آپ‌ها که در این حوزه با شیائومی به توافق رسید، Huami بود. Huami شرکتی است که در تولید دستبند سلامتی که آمار فروش 18.5 میلیون را تا به اینجای کار رقم زده نیز همکاری داشت. شیائومی در ادامه راه نیز روند سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها و کارآفرینانی که امکان شتاب‌دهی روی پروژه یا محصولاتشان وجود داشت را متوقف نکرد و در نتیجه این امر، تعداد کارکنان فعال در طبقه 11 مقر اصلی شیائومی به 200 نفر رسید. کارکنانی که مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص اینکه چه محصولی باید به خط تولید برسد را برعهده داشته و دارند.

از جمله اولویت‌هایی که در سیاست شیائومی قراردارد آن است که از عنوان Mi (در زبان چینی، Mi به معنی برنج و Xiaomi به معنای برنج کوچک است) در عناوین استارت‌آپ‌ها و محصولات استفاده شود. شیائومی معمولا از چیزی کم‌تر از یک میلیون دلار تا چندین میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های مورد نظر خود در نظر می‌گیرد.

 

شکل‌گیری اکوسیستم

استارت‌آپ‌های فعال تحت عنوان “Mi”، محصولات مختلفی مانند روترهای وای‌فای، دسته‌های ویژه سلفی، خودکارهای ویژه بررسی کیفیت آب، هدفون‌های صوتی متنوع، تلویزیون‌های هوشمند، سنسورهای حرکتی و اشغال فضا ویژه خانه‌های هوشمند، دوربین‌های نظارتی و تحت وب و انواع و اقسام محصولات الکترونیکی را به مرحله تولید رسانده‌اند.

تمامی تجهیزات یادشده از طریق فروشگاه آنلاین شیائومی و البته نرم‌افزار Mi Home این شرکت که در واقع به‌منظور کنترل دستگاه‌های الکترونیکی به‌هم پیوسته و البته خرید محصولات جدید طراحی شده پیش روی خریداران قرار می‌گیرد.

تیم مدیریتی شیائومی این‌بار تصمیم به تولید یک دستگاه تصفیه هوا گرفت. محصولی که این‌بار مستقل از گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قرار بود به بازار عرضه شود و رویکردی جدید به حساب می‌آمد.

در ادامه سیاست‌های پیشین، شیائومی این‌بار فرایند شتاب‌دهی به استارت‌آپ Zhimi را در دستور کار قرارداد و ماموریت طراحی دستگاه تصفیه هوا که صلاحیت قرارگرفتن در دسته محصولات سری Mi را داشته باشد را به این استارت‌آپ تفویض کرد. دستگاهی که علاوه بر ظاهر خوب، قرار بود بهترین کیفیت و کارایی را در میان‌ مدل‌های موجود در بازار پیش روی کاربران قرار دهد و در قالب امکان برقراری ارتباط با اینترنت نیز امکان کنترل با استفاده از گوشی‌های هوشمند Mi را ممکن می‌ساخت.

در خصوص این محصول نیز به چیزی کم‌تر از یک‌سال زمان برای رسیدن به خط تولید نیاز بود تا محصولی زیبا و هوشمند که در مدت زمان هفت ماه از آغاز عرضه، 20 درصد از سهم فروش سیستم‌های تصفیه هوا در چین را به خود اختصاص داده، پیش روی خریداران قرارگیرد. شیائومی مدعی است تاکنون چیزی بیش از یک میلیون نسخه از این سیستم تصفیه هوا را به فروش رسانده و به تازگی نیز مدل کوچک‌تر و در عین حال بهینه‌تر در مقایسه با نسل اول را به بازار عرضه کرده است.

اگرچه در این مطلب سعی کردیم نگاهی کامل به داستان بهره‌گیری شیائومی از استارت‌آپ‌ها داشته باشیم اما به‌نظر می‌رسد اینجا تازه نقطه آغاز فعالیت‌های این شرکت چینی در همکاری با شرکت‌های نوپا است. شرکتی که توانسته در بازارهای مختلف، برندهای سرشناس و مطرح مانند اپل و سامسونگ را نیز با اتخاذ همین سیاست‌های ساده به چالش بکشد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *