جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ربات سرویس دهنده هیتاچی

مسئله اصلی تنها زمان است تا به جای چهره‌ دوست‌ داشتنی پشت پیشخوان فروشگاه مواد غذایی محلی خود، یک روبات سرویس دهنده را مشاهده کنید. در هفته‌ای که گذشت، شرکت هیتاچی برای اولین بار از یک روبات انسان‌نمای جدید در توکیو ژاپن رونمایی کرد. این روبات که EMIEW3 نام دارد، قرار است با هدف خدمت‌رسانی به مشتریان فروشگاه‌ها به صورت عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

ربات سرویس دهنده هیتاچی


ژاپن از جمله کشورهای پیش‌رو در زمینه به کارگیری فناوری‌های هوشمندانه است. به‌طوری که همگام با ایالات متحده و آلمان سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی حوزه‌های هوش مصنوعی و روباتیک انجام داده است. در میان ابداعات مختلفی که در حوزه روباتیک به وقوع پیوسته است، روبات‌های انسان‌نمایی که توانایی برقراری یک تعامل سازنده با انسان‌ها را داشته باشند، مورد توجه جدی شرکت‌ها قرار گرفته‌اند. روبات Pepper اولین روباتی بود که با این هدف ساخته شد. روباتی که قرار است در زمینه سرویس دهی به مشتریان و حتی عقد قرار داد با مشتریان به میدان وارد شود. روباتی که با هدف عرضه در فروشگاه‌های تمام روباتی ژاپن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اما هفته گذشته هیتاچی این قاعده را شکست تا Pepper دیگر بدون رقیب نباشد. روبات EMIEW3 با ارتفاع 90 سانتی‌متر و وزن 33 پوند در حد و اندازه یک کودک است. اما این توانایی را دارد تا با سرعت 3.7 مایل در ساعت حرکت کرده و گام به گام انسان‌ها سریع حرکت کند. این روبات با تشخیص حرکات و محیطی که افراد در آن قرار دارند به آن‌ها در شناسایی اجسام و خرید وسایل کمک خواهد کرد. EMIEW3 به خوبی این توانایی را دارد تا صدای مخاطب خود را شناسایی کرده و آن‌را از پارازیت‌های محیطی پس زمینه تفکیک کند.

همچنین این توانایی را دارد تا برای برقراری ارتباط با مخاطب خود به زبان‌های مختلف سوییچ کند. در کنار دوربین‌های متصل به شبکه که در چشمان این روبات قرار دارد، این روبات به یک شبکه کلاود هوش مصنوعی برای یادگیری رفتارهای جدید و به اشتراک‌گذاری این رفتارها با دیگر روبات‌های EMIEW3 تجهیز شده است. علاوه بر این، روبات فوق در صورت زمین خوردن توانایی برخواستن از زمین را نیز دارد. همچنین، در زمان رسیدن به کناره‌های فروشگاه توانایی کاستن از سرعت خود و تغییر مسیر را نیز دارد. این چنین قابلیت‌هایی باعث شده‌‌اند تا EMIEW3 در مقایسه با Pepper محصول غول فناوری Softbank کاربردی‌تر به نظر برسد. روباتی که فروش آن از سال گذشته میلادی آغاز شد. با این حال روبات Pepper از یک شخصیت ملموس‌تر استفاده کرده و کاربران با استفاده از صفحه‌نمایش تعبیه شده در این روبات، قادر به برقراری تعامل بهتر سازنده‌تری با Pepper هستند.

انتظار می‌رود، این روبات‌ها به مرور زمان دقیق‌تر و مفیدتر از مقطع فعلی شوند. با اتصال این روبات‌ها به پلتفرم‌های کلاودی همچون واتسون آی‌بی‌ام، توانایی آن‌ها برای تشخیص و شناسایی ورودی انسانی و احساسات و همچنین پاسخ‌گویی مناسب به این رفتارها بدون شک پیشرفت خواهد داشت. اما در مقطع فعلی هیچ چیز تماشایی‌تر از آن نیست که شاهد رقابتی مابین روبات‌های Pepper و EMIEW3 در فروشگا‌های عمومی ژاپن باشیم. سافت‌بانک به تازگی یک فروشگاه تلفن همراه در توکیو راه‌اندازی کرده است که به‌طور کامل توسط روبات‌های Pepper مدیریت و کنترل می‌شوند.

این فروشگاه به مدت 30 روز به‌طور آزمایشی به فعالیت مشغول خواهد بود تا مردم تصویری روشن از خرید‌هایی که در آینده ممکن است بر پایه این مکانیزم انجام دهند را مشاهده کنند. سایت انگجت گزارش داده است که هیتاچی انتظار ندارد EMIEW3 تا سال 2018 آماده ورود به بازار باشد. اما رؤیا‌های بلندپروازانه‌ای برای روبات خود دارد. بر خلاف روبات Pepper، روبات ساخت هیتاچی در خارج از ژاپن در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *