جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تراگراف ، طرح تازه فیسبوک برای اینترنت

شرکت فیس بوک با استفاده از فناوری امواج میلیمتری در حال توسعه روشی تازه برای اتصال کاربران به اینترنت است. در این روش، تلاش می شود ساختمان ها بدون استفاده از کابل های فیبرنوری به اینترنت متصل شوند. فیس بوک طرح موسوم به تراگراف را اینطور توصیف کرده است: “سیستم وایرلس دارای نقاط مختلف با تمرکز بر ارائه اینترنت پرسرعت در مناطق پرجمعیت شهری.”

طرح تازه فیسبوک برای اینترنت


جی پارک معاون مهندسی فیس بوک با اعلام این خبر اینطور ادامه داد: “این سیستم در واقع شبکه ای برای توزیع اینترنت خواهد بود که می توان آن را جایگزین فیبرنوری در مناطق متراکم شهری کرد.” این سیستم در حال حاضر در مقر فیس بوک در منطقه منلو پارک در حال آزمایش است. قرار است مرحله آزمایشی جدیدی نیز در شهر سن خوزه کالیفرنیا آغاز شود.
سیستم تراگراف عملکردی شبیه به سیستم استاری دارد که در ماه ژانویه امسال شروع به کار کرد. هر دوی این سیستم ها اطلاعات را در طیف امواج میلیمتری انتقال می دهند و از مجموعه ای از آنتن ها برای حفظ کیفیت و قدرت سیگنال استفاده می کنند. اما برخلاف استاری که صرفا از آنتن های اختصاصی ساخت آن شرکت استفاده می کند، تراگراف بر پایه استاندارد همگانی WiGig طراحی شده که از سال 2010 به طور عمومی بکار می رود. استاندارد همگانی به این معنا است که می توان از هر سخت افزار استانداردی برای ساخت آنتن های تراگراف استفاده کرد.
امواج تراگراف سرعت بسیار بیشتری از سیگنال های متعارف وای فای دارند و با استفاده از این فناوری امکان انتقال اطلاعات تا ده بار سریع تر از میزان کنونی فراهم می شود. فیس بوک گفته طی مرحله آزمایشی موفق شده به سرعتی معادل 2.1 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. البته مهندسان فیس بوک به این نیز بسنده نکرده اند و وعده داده اند سرعت از این هم بالاتر خواهد رفت.

 

طرح تازه فیسبوک برای اینترنت
نکته مهم درباره تراگراف این است که قرار نیست جایگزین فناوری های کنونی شود، بلکه از آن به عنوان مکمل استفاده خواهد شد.

 

در کنار پروژه تراگراف، فیس بوک طرح دیگری به نام ARIES را نیز معرفی کرده است. این پروژه آنتن هایی با قابلیت پشتیبانی از 96 جهت مختلف را در بر می گیرد. فیس بوک امیدوار است پس از تکمیل این طرح بتواند حجم بی سابقه ای از اطلاعات را روی هر باند از طیف فرکانسی منتقل کند.

 

منبع تک شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *