جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


درباره اپل بیشتر بدانید

اپل چهل سال قبل و در اول آوریل ۱۹۷۶ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون شاهد فراز و فرود مختلفی در مسیر این شرکت بوده‌ایم. در ادامه به اطلاعاتی اشاره می‌کنیم که کمتر در مورد اپل مطرح شده و ممکن است بسیاری از آن‌ها را نشنیده باشید.

حقایقی درباره اپل

۱- استیو جابز نام اپل را به دو دلیل انتخاب کرد اول اینکه او رژیم غذایی میوه داشت و دوم اینکه می‌خواست نام Apple از نام شرکت Atari در کتاب تلفن بالاتر قرار گیرد.

۲- استیو جابز و استیو وزنیاک تنها بنیانگذاران اپل نبودند. Ron Wayne که نخستین توافقنامه تاسیس شرکت اپل را نوشت و در آتاری کار می‌کرد هم یکی از بنیانگذاران اپل بود. او اما ۱۲ روز بعد از امضای این توافقنامه ۱۰ درصد سهام خود در این شرکت را به مبلغ ۱۵۰۰ دلار فروخت. او که حالا ۸۱ سال سن دارد می‌گوید که بابت این کار متاسف نیست. قیمت سهام او هم اکنون ۶۰ میلیارد دلار است.

۳- آی‌پد مینی ایده Eddy Cue معاون بخش نرم‌افزار اپل بود. در سال ۲۰۱۱ او نامه‌ای به مدیران شرکت نوشت و گفت که در زمینه تبلت‌های هفت اینچی بازار قابل توجهی وجود دارد که هم اکنون سامسونگ در حال کار روی آن است و آن‌ها هم باید کاری انجام دهند. ایمیل او بعدا در جریان دادگاه شکایت اپل علیه سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت. اپل آی‌پد مینی را در نوامبر ۲۰۱۲ عرضه کرد.

۴- اپل سال گذشته ۲۰۱ میلیون و ۵۲۹ هزار آیفون فروخت. نرخ فروش آیفون در این سال ۶.۴ آیفون در هر ثانیه بوده است.

۵- نخستین اپل تی وی که در سال ۱۹۹۳ عرضه شد به کاربر اجازه می‌داد که از طریق ریموت کامپیوتر بین صفحه نمایش کامپیوتر یا پخش روی تلویزیون سوییچ انجام دهد. از این محصول به خاطر فروش کم آن تنها ۱۰ هزار دستگاه تولید شد و در سال ۱۹۹۴ ساخت آن متوقف شد.

۶- جانی آیو مدیر بخش دیزاین اپل که در Essex به دنبال آمده در زمان جوانی در Staffordshire راگبی بازی می‌کرده است.

۷- گذاشتن «i» در ابتدای محصولات اپل اشاره به « internet » بوده و نخستین بار در هنگام معرفی iMac در سال ۱۹۹۸ توسط استیو جابز انجام شد هر چند بعدا با عرضه محصولاتی مثل iPod این نام متناقض می‌نمود. اپل اخیرا محصولات جدید خود را بدون «i» عرضه کرده و اخرین باری که از «i» استفاده کرده مربوط به معرفی سرویس iCloud در سال ۲۰۱۱ می‌شد.

۸ – هر چند شعار مشهور “Think different“ این شرکت به خاطر اشتباه بودن از نظر گرامر مورد انتقاد واقع شده اما واقعیت این بوده که جابز می‌خواسته different در این شعار به عنوان اسم و نه قید در نظر گرفته شود مانند “think results”, “think victory” یا “think beauty” .

۹ – صدای مربوط به خطا که هنگام بروز یک مشکل روی مک ایجاد می‌شود تا قبل از سال ۱۹۹۸ و روی iMac به عنوان زنگ مرگ شناخته می‌شد.

۱۰- استیو در اواسط دهه ۹۰ جابز تلاش زیادی کرد که نریشن فیلم تبلیغاتی مشهور برای اپل تی وی را رابین ویلیامز بخواند. اما بعد از اینکه همسر ویلیامز اجازه نداد که استیو با این بازیگر مشهور در مورد این تبلیغ صحبت کند جابز به Maya Angelou و بعد تام هنکس روی آورد و سرانجام این متن را Richard Dreyfuss که به خاطر نقشش در فیلم کوسه مشهور است، خواند. خود جابز بعدا نسخه‌ای از این تبلیغ را با صدای خودش نیز ضبط کرد.

۱۱- بیشتر مدیران ارشد اپل بیش از ۲۰ سال است که در این شرکت کار می‌کنند. Craig Federighi نخستین بار کارش را با استیو جابز در شرکت NeXT شروع کرد و بعد در سال ۱۹۹۶ به اپل پیوست، تیم کوک در سال ۱۹۹۸ به اپل ملحق شد و جانی آیو هم قبل از سال ۱۹۹۲ که به اپل بپیوندد یک شرکت تبلیغاتی داشت که برای اپل کار می‌کرد . Eddy Cue هم از سال ۱۹۸۹ در اپل مشغول به کار است.

۱۲ – Jeff Goldblum بازیگر فیلمهای پارک ژوراسیک و روز استقلال در تعداد زیادی از تبلیغات اپل از جمله برای iMacs و iPod حضور داشته است.

۱۳- اگر دیزاین اولیه اپلیکیشن iCal را به یاد داشته باشید تا قبل از iOS 7 در آن از تصویر چرمی بهره گرفته شده بود که در واقع برگرفته از دیزاین جت شخصی استیو جابز بود.

۱۴- نخستین کامپیوتر اپل ۱ به قیمت ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت به فروش رفت چون استیو وزنیاک به تکرار اعداد علاقه داشت

۱۵ – جانی آیو آنقدر شیفته خودروست که هر سال برای شرکت در رویداد مشهوری درباره خودرو به بریتانیا می‌رود.

۱۶- در سال ۲۰۰۸ اپل حق انحصاری را به ثبت رساند که یک کامپیوتر میتوانست تصویر صفحه نمایش خود را روی دیوار نزدیک خود بیندازد . (‌مثل ویدیو پروژکتور)

۱۷- جابز یک بار ورود حیوانات را به محوطه شرکت اپل ممنوع کرد.

۱۸- آیفون در هنگام طراحی پروژه بنفش نامیده می‌شد و نام‌های مختلفی هم برای آن پیشنهاد شد از جمله “telepod ، mobi ، tripod و حتی ipad .

۱۹ – درآمد اپل در سال ۲۰۱۵ به ۲۳۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با GDP بسیاری از کشورها رتبه ۴۵ را در جهان کسب می‌کند. بالاتر از پرتقال ، قطر و نیوزلند.

۲۰ – دو تامین کننده اصلی قطعات آیفون و آی‌پد شرکتهای کره‌ای سامسونگ و ال جی هستند.

۲۱- اپل ۱ که در سال ۱۹۷۶ عرضه شد ۴ کیلوبایت RAM داشت. چهل سال بعد تازه‌ترین مک پرو این شرکت ۶۴ گیگابایت رم دارد که ۱۶ میلیون بار قوی‌تر از اپل ۱ است.

۲۲- در اکتبر ۱۹۹۷ تنها چند ماه پس از آنکه استیو جابز دوباره به شرکت بازگشته بود مایکل دل گفت که اگر او مدیر اپل بود این شرکت را می‌بست و تمام پول سهام آن را به سهامدارانش برمی‌گرداند. خوب است بدانید اگر در آن زمان اگر شما ۱۰ هزار پوند سهام اپل در اختیار داشتید اکنون ارزش آن به ۱.۴ میلیون دلار رسیده بود.

۲۳- سوزان بنت که صدای او در سیری ( دستیار صوتی اپل ) استفاده شده در سال ۲۰۰۵ که صدایش را ضبط می‌کرد نمیدانست که سالها بعد از صدای او روی دستگاه‌های اپل شنیده خواهد شد.

۲۴ – اپل در سال ۱۹۹۴ یک دوربین با عنوان QuickTake عرضه کرد که در سال ۱۹۹۷ ساخت آن را متوقف کرد.

۲۵- بیش از ۱.۵ میلیون اپلیکیشن روی فروشگاه نرم‌افزار اپل قرار دارد اما صدها هزار از آن حتی یک دانلود هم نداشته است. یک گزارش که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد نشان میداد که حدود ۶۰ درصد از اپلیکیشن‌های فروشگاه نرم‌افزار اپل حتی یک بار هم دانلود نداشته‌اند.

۲۶- اپل تعداد زیادی حق انحصاری تکنولوژی‌هایی را در اختیار دارد که تا کنون دیده نشده ( و شاید هیچ گاه دیده نشود) از جمله هدست واقعیت مجازی و دوچرخه هوشمند.

۲۷- ساعت ۹:۴۱ که روی بسیاری از ایفونها نمایش داده می‌شود مربوط به زمانی است که استیو جابز در سال ۲۰۰۷ نخستین آیفون را معرفی کرد.

۲۸- در حالی که بسیاری از شرکتهای ساعت در تبلیغات خود از ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه استفاده می‌کنند اپل ساعت ۱۰:۰۹ دقیقه را به کار گرفت که شاید نشان دهنده این است که ۱ دقیقه از رقبای آنالوگ خود پیش است.

۲۹- سیگار کشیدن در اطراف دستگاه‌های اپل وارانتی آن را باطل می‌کند.

۳۰ – جانی آیو از یک تی شرت یکسان با رنگ های مختلف در تمام ویدیوهای اپل استفاده می‌کند که تولید G-star است.

۳۱- نخستین لوگوی اپل نیوتون را نشان می‌داد که زیر درخت سیب نشسته است. این لوگو توسط همان بنیانگذار سوم اپل Ronald Wayne طراحی شده بود. جابز اما تصور می‌کرد که که این لوگو بیش از اندازه پیچیده است و آن را با لوگوی رنگین کمان مشهور اپل عوض کرد.

۳۲- نخستین آی‌پاد یک بازی مخفی در خود داشت که توسط استیو جابز و استیو وزنیاک زمانی که در آتاری بودند طراحی شده بود . در طراحی‌های بعدی آی‌پاد سه بازی Parachute ، Solitaire و Music Quiz به آن اضافه شد.

۳۳- اپل یک خط تولید لباس و تی شرت و کلاه دارد و یک مغازه در ساختمان مرکزی آن در کاپرتینو آنهارا به عنوان گیفت شاپ به فروش می‌رساند.

۳۴- بیل گیتس رقیب بزرگ اپل در سال ۱۹۹۷ و مدت زمان کوتاهی بعد از بازگشت مجدد جابز به اپل ۱۵۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد تا به رشد ان کمک کند.

۳۵- امکان خواندن بعدن مطالب Reading List در مرورگر سافاری یک آیکون عینک دارد که طرح آن برگرفته از عینک خود استیو جابز است.

۳۶- ایسی میاکه طرح لباس و مواد تیره و نابغه ژاپنی در ۱۹۹۷ بیش از ۱۰۰ لباس تیره با یقه کوتاه برای استیو جابز تهیه کرد. جابز ایده لباس یکسان را از سفری به ژاپن الهام گرفت.

۳۷- استیو وزنیاک یک بار برای تامین مخارج اپل یک ماشین حسابش را به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت

۳۸ – در سال ۱۹۸۵ یکی از مدیران اپل در مقابل تصمیم استیو جابز مقاومت کرد و آن را انجام نداد و بعد از سوی خود جابز ترفیع گرفت.

۳۹- در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که شهرداری سانفرانسیسکو مبلغ ۱۷۴ دلار بابت هزینه پارکینگ به استیو جابز بدهکار است.

۴۰ – بنکسی هنرمندی که آثار گرافیتی‌اش بسیار مشهور است در سال گذشته میلادی و همزمان با بالاگرفتن بحران مهاجرت در اروپا طرحی از استیو جابز را در غالب یک مهاجر سوری کشید . پدر استیو جابز سوری بود.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *