جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


فرودگاهی که با انرژی خورشید کار میکند

سرسام آور توان الکتریکی مصرفی، مدیران فرودگاه بین‌المللی Cochin در جنوب غربی هند را برآن داشته تا تدبیری در این زمینه بیندیشند. مسئولان این فرودگاه چیزی در حدود سه سال پیش، پروژه اضافه کردن صفحات خورشیدی را با نصب این پنل‌ها روی سقف ورودی فرودگاه آغاز کردند و در ادامه راه، با توجه به موفقیت اولیه پروژه تلاش‌های بعدی به‌منظور تکمیل طرح انجام شد.

فرودگاهی که با انرژی خورشید کار میکند

خوزه توماس مدیر روابط عمومی فرودگاه Cochin در گفتگو با CNNMoney در این خصوص می‌گوید:

” ما برنامه‌ریزی خود را به‌گونه‌ای انجام داده‌ایم تا به‌طور کاملا مستقل از شبکه برق شهر به فعالیت‌ خود ادامه دهیم.”

سال گذشته مقامات این فرودگاه قراردادی را با شرکت آلمانی بوش منعقد کردند که زمینه‌ساز نصب 45 جریب صفحه خورشیدی در زمین‌های استفاد نشده نزدیک ترمینال فرودگاه بود. این نیروگاه خورشیدی در ماه آگوست شروع به کار کرد تا Cochin را به اولین فرودگاه جهان با تامین کامل انرژی مصرفی از طریق استفاده از انرژی خورشیدی تبدیل کند اما حالا مسئولان فرودگاه به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند این پروژه باعث شده از این به بعد هیچ هزینه‌ای برای برق مصرفی فرودگاه نپردازند. هزاران صفحه خورشیدی نصب شده در فضای این فرودگاه، چیزی بیش از 48 تا 50 هزار کیلووات توان روزانه را برای Cochin که هفتمین فرودگاه شلوغ هند به حساب می‌آید تولید می‌کنند. این درحالی است که مازاد انرژی تولیدی، به شبکه اصلی برق شهر انتقال می‌یابد.

این پروژه چیزی در حدود 9.3 میلیون دلار هزینه برای این فرودگاه دربر داشته اما مسئولان معتقدند در کم‌تر از شش سال آینده می‌توانند تمامی هزینه‌های پرداختی را جبران کنند. علاوه بر این، از طریق راه‌اندازی این صفحات خورشیدی از تولید 300 هزار تن آلودگی کربنی ناشی از سوخت زغال‌سنگ در طول 25 سال آینده جلوگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است فرودگاه بین‌المللی کلکته که فرودگاهی به مراتب بزرگ‌تر و شلوغ‌تر است نیز با الگوبرداری از این طرح، قصد ساخت و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در قالب بهره‌گیری از 70 جریب صفحه‌خورشیدی را دارد.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *