جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


شارژر را از پریز جدا کنیم؟

حتما برای شما هم این پرسش پیش آمده که شارژر گوشی‌های ‌هوشمند، لپ‌تاپ و یا تبلت شما چه‌مقدار انرژی مصرف می‌کنند و آیا نیاز است تا در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم شارژرها را از پریز جدا کنیم یا خیر؟ در آزمایش انجام شده توسط وب‌سایت هاتوگیک میزان توان مورد استفاده شارژرهای متداول در بازار و اینکه متصل بودن آن‌ها به پریز، هرساله چه‌مقدار هزینه‌ای برای شما به همراه خواهد داشت، بررسی شده است.

شارژر را از پریز جدا کنیم؟

در میان کاربران دنیای تکنولوژی، واژه‌ای به نام “توان خون‌آشامی” رایج است که در واقع به میزان توان مصرفی دستگاه‌های مختلف در حالت استندبای و زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید اشاره دارد. در ادامه به بررسی توان خون‌آشامی شارژرها خواهیم پرداخت.

با بهره‌گیری از ابزار اندازه‌گیری به نام Kill A Watt می‌توانید میزان توان مصرفی شارژر و دیگر دستگاه‌های الکتریکی مورد استفاده در منزل را بدست آورید. تنها کافی است این تجهیز را به پریز برق متصل کنید و شارژر خود را به آن متصل کنید. در واقع این ابزار اندازه‌گیری، بین پریز و شارژر قرارخواهد گرفت و میزان انرژی مصرفی را مشخص خواهد کرد. این ابزار کاربردی می‌تواند به شما در تشخیص دستگاه‌های پرمصرف خانگی و احتمالا در نظر گرفتن جایگزین‌هایی برای آن‌ها نیز کمک کند.

اندازه‌گیری توان خون‌آشامی شارژر

با اتصال شارژرهای مورد استفاده برای آیفون، آی‌پد، مک‌بوک و یا نمونه‌های مورد استفاده برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، شارژرهای لپ‌تاپ‌های ویندوزی، کروم‌بوک، شارژر نینتندو، مشخص شد روند مورد استفاده توسط ما آنچنان هم بی‌عیب و نقص نیست. برخلاف شنیده‌های ما در خصوص توان خون‌آشامیِ شارژرها و نیاز به جدا کردن آن‌ها از پریز برق در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، از مشاهده این امر که شارژرهای متصل شده هیچ توانی مصرف نمی‌کنند متعجب شدیم.

به بیان دیگر، نمایشگر این ابزار سنجشی، عدد 0.0 وات را در مقابل توان مصرفی تمامی شارژرهای یادشده نشان می‌داد.

مطمئنا اینکه مقدار توان مصرفی این شارژرها را صفر وات در نظر بگیریم صحیح نیست زیرا هر شارژر مقدار توانی هرچند ناچیز را مصرف می‌کند. از همین رو این‌بار یک چندراهی سیار را به ابزار سنجشی متصل کردیم و شارژرهای مختلف را به سوکت‌های آن متصل کردیم. این در حالی است که این چندراهی سیار هم علی‌رغم بهره‌مندی از یک چراغ LED بازهم میزان توان مصرفی صفر وات را نشان می‌داد. با اتصال شش شارژر جداگانه در نهایت دستگاه اندازه‌گیری عدد قابل اندازه‌گیری را نشان داد.

توان خون‌آشامی مجموعه‌ای شامل شارژر آیفون 6، شارژر آی‌پد ایر، شارژر مک‌بوک ایر (2013)، شارژر سرفیس پرو 2، شارژر کروم‌بوک سامسونگ و نهایتا شارژر نکسوس 7، مجموع 0.3 وات را نشان دادند.

با فرض اینکه این مجموعه، 24 ساعت در یک روز، 7 روز در هفته و در تمام سال به برق متصل باشند و با در نظر گرفتن یک سال برابر با 8760 ساعت، مقدار معادل توان مصرفی برابر با 2.628کیلووات ساعت خواهد بود.

بدین ترتیب با در نظر گرفتن متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی (میانگین پله‌های مصرفی مختلف)، برابر با 1600 ریال، این بدان معنا خواهد بود که هزینه مشترک خانگی در طول یک سال برابر با 4200 ریال خواهد شد.

این در حالی است که قیمت واقعی با توجه به اینکه شما بعضا گوشی خود را هم با این شارژرها، شارژ می‌کنید کم‌تر از این خواهد بود. همچنین برخی مواقع شارژرها را از پریز جدا می‌کنید و همراه خود می‌برید. با تقسیم این هزینه میان شش عدد شارژر و البته حذف توان مصرفی چراغ LED چندراهی سیار، این مقدار بازهم کاهش خواهد یافت.

اگرچه این روند بررسی آنچنان که باید و شاید علمی و دقیق نیست اما دیدی کلی از میزان توان مصرفی شارژرها به ما خواهد داد. از سوی دیگر اگرچه حتی صرفه‌جویی در همین مقادیر اندک انرژی نیز می‌توانند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشند اما تمرکز بر روی صرفه‌جویی در مواردی که در حال حاضر انرژی بیشتری در آن‌ها به هدر می‌رود (گرمایش، سرمایش، روشنایی، رایانه و….) می‌تواند نقش مهم‌تری را ایفا کند.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *