جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رموز نامگذاری سیستم عامل ها

اگر از علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی باشید و اخبار آن را دنبال کنید می‌دانید که آخرین نسخه اندروید با نام مارشملو معرفی شده است. همه قبل از معرفی این نسخه از اندروید منتظر نام یک شیرینی بودند که با حرف M شروع شود. و همان هم شد. مارشملو نام یک شیرینی خوشمزه است که گوگل آن را برای جدیدترین نسخه از سیستم عاملش انتخاب کرده است. این نامگذاری جالب برای نسخه‌های متفاوت اندروید ما را بر آن داشت تا گشتی در دنیای فناروی و نامگذاری‌ها در این حوزه بپردازیم. در ادامه به علل نامگذاری برخی سیستم‌عامل‌ها می‌پردازیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

رموز نامگذاری سیستم عامل ها

نسخه‌های اندروید

جالب‌ترین نامگذاری در این حوزه مربوط به نام‌های نسخه‌های اندروید است. گوگل برای نامگذاری سیستم‌عامل اندروید به ترتیب حروف الفبا از نام شیرینی‌ها استفاده می‌کند که حال آخرین نسخه از اندروید نیز نام مارشملو به خود گرفته است. این غول جست‌وجو نسخه‌های پیشین اندروید را به  این ترتیب نامگذاری کرده است: اندروید 1 انجل کیک، اندروید 1.1 باتن برگ، اندروید 1.5 کاپ کیک و اندروید 1.6 دونات (نوعی پیراشکی)، اندروید 2 ایکلر (نوعی شیرینی خامه‌ای)، اندروید 2.2 فرویو (ماست بستنی)، اندروید 2.3 گینگربرد (نان زنجبیلی)، اندروید 3 هانی‌کامب (شانه عسل)، اندروید 4 آیس‌کریم ساندویچ (ساندویچ بستنی)، اندروید 4.2 و 4.3 جلی‌بین (آبنبات ژله‌ای)، اندروید 4.4 کیت‌کت (شکلات کیت‌کت) و اندروید 5 لالی‌پاپ (آبنبات چوبی) که در ابتدای نام این نسخه‌ها به ترتیب حروف الفبا از a تا l دیده می‌شود و حالا هم طبق سنت نام بعدی را یک شیرینی انتخاب کرده که با حرف M آغاز شده است.  و حالا هم زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد با این عنوان که نام نسخه بعدی که طبق رسم گوگل با حرف N شروع می‌شود قرار است نوتلا باشد؛ شکلاتی که امکان ندارد کسی شکلات‌دوست باشد و عاشق نوتلا نباشد.

سیستم‌عامل‌های اپل

با این همه فقط شرکت گوگل نیست که برای محصولات خود اسامی غیر عادی انتخاب می‌کند. شرکت اپل نیز نام گربه‌سانان را روی محصلات خود قرار می‌دهد؛ مخزنی از نام‌ها که برای اپل رو به پایان گذاشته است. اپل از نام‌های یوزپلنگ (CHEETAH)، شیرکوهی (PUMA)، پلنگ (PANTHER)‌ و یا ببر (TIGER)‌  برای سیستم‌ عامل‌های خود استفاده کرده است. و حالا هم مدتی است که به مناطق معروف ایالت کالیفرنیا روی آورده که  امسال قرعه به نام El capitan افتاد.

ویندوزها

طبق اعلام  وبسایت مایکروسافت، XP مخفف شده experience به معنی تجربه ویندوز است.

ویندوز 98 ساده‌ترین علت را برای نامگذاری دارد؛ چون در سال 98 به بازار آمد. ویندوز‪ ME هم چون در سال 2000 تولید شد به نام همین سال یعنی‪ Millenium edition به معنی ویرایش هزاره لقب گرفت‪.

ویندوز ویستا که در زبان اسپانیولی به معنای چشم انداز (VIEW) است. “براد گولدبرگ”، مدیرکل توسعه محصولات ویندوز در مایکروسافت، گفته است که نام‌گذاری جدید به این دلیل صورت گرفته که “ایده ی وضوح” را به ذهن متبادر می کند. وی افزوده: “ویندوز ویستا به کاربران امکان می دهد تا دقیقا روی چیزهایی تمرکز کنند که واقعاً نیازمند آنند.”

یکی از پرسر و صداترین نام برای نسخه‌های ویندوز آخرین نسخه است که ویندوز 10 نام گرفت. و برای همه این سوال را ایجاد کرد که چرا مایکروسافت در نامگذاری سیستم عامل جدید، از ویندوز 8.1 به سراغ ویندوز 10 رفت و چرا عدد 9 را برای این ویندوز در نظر نگرفت.

در کنار موج حدس و گمان‌ها جواب اصلی این سوال، جایی در بین صحبت های مسئولان مایکروسافت (در بخش پرسخ و پاسخ آخر کنفرانس) نهفته است. وقتی که سوال می شود: “در مورد نامگذاری صحبت کنید، عجیب به نظر می رسد که از ویندوز 8 به 10 رفته اید؟” با این پاسخ مواجه می شویم: “وقتی شما این محصول را به طور کامل ببینید فکر می کنم شما هم با ما موافق خواهید بود که این نامگذاری مناسب تر است.”

تغییرات و پیشرفت های عظیمی که مایکروسافت در سیستم عامل جدید خود بوجود آورده موجب شده تا این شرکت ویندوز جدید خود را با شماره  10 و به نوعی شروع کننده انقلاب مایکروسافت در حوزه سیستم عامل ها معرفی کند.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *