جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


گجت هایی که به سگ ها امکان می دهد با انسان حرف برنند

gadgethayi k be sag ha emkan ...

یکی از پژوهشگران موسسه تکنولوژی جورجیا مشغول کار روی نوعی فناوری است که به سگ ها امکان می دهد با انسان سخن بگویند و از پتانسیل های بالایی برای بهبود توانمندی ها و عملکرد سگ های پلیس برخوردار است.

ملودی مور جکسون موسس و مدیر BrainLab در مرکز فناوری جورجیاست و مشغول ساخت نوعی جلیقه کامپیوتری برای سگ هاست که می تواند قدرت «تکلم» به آنها بدهد.

این جلیقه ها دربرگیرنده نوعی دستگیره و یک حسگر هستند که سگ می تواند به ترتیب با استفاده از دست و دماغ خود آنها را لمس کند. وقتی سگ جلیقه خود را با استفاده از دستگیره یا لمس حسگر فعال می کند، نوعی واحد کنترل که به آن متصل شده فعال می گردد.

در مرحله بعد، واحد کنترل یک پیام صوتی یا متنی را از طریق بلوتوث برای فردی که از قبل اطلاعات تماسش مشخص گردیده ارسال می کند. این فناوری همانطور که تایید خواهید کرد از پتانسیل بالایی برای استفاده توسط سگ های دستیار برخوردار است چراکه این حیوانات برای دریافت کمک نیاز دارند که به نوعی با انسان ارتباط برقرار کنند.

اگر مالک سگی به ناگاه هشیاری خود را از دست بدهد، حیوان راحت تر می تواند با استفاده از جلیقه خود از عابرین پیاده درخواست کمک کند. بعد از فعال شدن جلیقه، پیامی مانند این برای فرد مورد نظر ارسال می شود «ببخشید، صاحب من به توجه تان نیاز دارد».

سگ هایی که در ماموریت های جستجو و نجات مورد استفاده قرار می گیرند نیز می توانند از این جلیقه ها برای ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و جی پی اس خود بعد از اینکه فرد نیازمند کمک را پیدا کردند استفاده نمایند.

جکسون در جریان مصاحبه خود با رادیوی ملی آمریکا، سناریویی را به تصویر کشید که در آن یک سگ مالک نابینای خود را به خاطر نزدیک شدن به سیمانی که هنوز خشک نشده متوقف می کند. وقتی مالک سگ از عصای خود استفاده می کند تا متوجه شود آیا مانعی سر راهش قرار دارد یا خیر، به این نتیجه می رسد که سگ دچار اشتباه شده و آن را مجبور می کند که به مسیر ادامه دهد.

اما اگر همین سگ چنین جلیقه ای را در اختیار داشته باشد راحت تر می تواند با صاحب خود ارتباط برقرار کرده و او را مجاب به تغییر مسیر نماید.

جکسون از تلاش خود برای ساخت این جلیقه تحت عنوان پروژه FIDO یاد می کند که از سرواژه های عبارت Facilitating Interactions for Dogs with Occupations به معنای تسهیل تعاملات سگ ها با مشاغل یاد می شود.

گفتنی است که هم اکنون تحقیقات بیشتری در دست انجام است تا مشخص گردد که آیا بخش های دیگری از این جلیقه هم می توانند به حسگرهای اضافه تجهیز شوند یا خیر، چراکه کاربردی بودن این دستگاه منوط به آن است که سگ به راحتی بتواند حسگرهای کارگذاری شده روی آن را لمس کند.

در پژوهشی که در سال 2014 میلادی انجام شد، جکسون هشت قلاده سگ را که جلیقه ای مجهز به 5 حسگر مختلف بر تن داشتند مورد بررسی قرار داد. در جریان آن آزمایش، طولانی ترین زمان صرف شده توسط این سگ ها برای یادگیری نحوه عملکرد سیستم برابر با 30 دقیقه اعلام شد و سریع ترین زمان نیز 27 ثانیه بود.

 

منبع : digiato

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *