جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هزینه هر پیامک بانکی

طی هفته‌های گذشته بانک‌های مختلف کشور با ارسال پیامکی به مشترکان اعلام کرده‌اند که مبلغی معادل ۱۰ هزار تومان بابت یکسال اشتراک پیامکی آنها محاسبه شده و در صورت علاقمندی مشترک برای دریافت این پیامک‌ها، این مبلغ از حساب او کسر خواهد شد. اما هزینه این پیامک‌ها برای بانک‌ها چقدر است؟

هزینه هر پیامک بانکی
مدتی است برخی مشترکان بانک‌های مختلف پیامک‌هایی دریافت کرده‌اند و در قالب آنها اینگونه اعلام شده است که به ازای دریافت پیامک‌های مربوط به گردش حساب رقمی معادل سالانه معادل ۱۰ هزار تومان از حساب آنها کسر خواهد شد.

البته اگرچه گفته می‌شود در کشورهای مختلف بحث دریافت هزینه بابت خدمات امری مرسوم است، اما به هرحال جای این سوال وجود دارد که حتی اگر گام‌های اولیه در رسیدن به بانکداری الکترونیک را هم بخواهیم از جیب مردم تامین هزینه کنیم چه ایراداتی بر شیوه انتخاب شده از سوی شورای پول و اعتبار وارد است؟

شاید هر شهروند به دلایل مختلف در چند بانک مختلف حساب داشته باشد و در طول سال حتی یک بار از کارت این بانک‌ها استفاده نکرده و یا تنها در چند مورد محدود به استفاده از کارت‌های خود بپردازد، حال آیا منطقی است فرد برای چنین استفاده محدودی رقمی ۱۰ هزار تومانی را پرداخت کند؟!

در چنین شرایطی آیا بهتر آن نبود که حداقل بانک‌ها رقم مشخصی را در نظر گرفته و این‌طور اعلام می‌کردند که به ازای هر پیامک مبلغی به عنوان کارمزد از حساب مشترک کسر می‌شود؟! آیا به این شیوه عدالت بیشتری برقرار نمی‌شد؟

به هرحال براساس مصوبه شورای پول و اعتبار مدتی است چنین تصمیمی گرفته شده و قرار است بانک‌ها نسبت به برداشت مبلغ مربوطه از حساب مشترکان اقدام کنند، جالب اینکه این‌بار مانند بارقبل که بانک ملی تصمیم به اجرای این طرح گرفت و موجی از مخالفت در قالب پیام‌های موبایلی ایجاد و لطیفه‌های مختلفی در این خصوص منتشر شد، مقاومتی در برابر این طرح رخ نداده و به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار و ورود همزمان تمام بانک‌ها احتمال بروز چنین مشکلاتی برطرف شده است.

با این حال در پیامک‌هایی که به دست برخی مشترکان بانک‌ها رسیده به آنها اعلام شده است که تنها در صورت تمایل مشترک برای دریافت این پیامک‌ها از حساب او هزینه کسر می‌شود، اما در این میان بسیاری از افراد هم هستند که هیچ پیامکی دریافت نکرده‌اند و با توجه به این‌که مراجعه به چندین بانک برای اعلام عدم نیاز به دریافت این پیامک‌ها مستلزم صرف زمان است، به هرحال عده‌ای عطای این ۱۰ هزار تومان را به لقایش بخشیده‌ و ترجیح می‌دهند برای کسر نشدن این رقم‌پیگیری خاصی انجام نداده و شعبه‌های مختلف بانک‌های متعدد را زیر پا نگذارند.

از سوی دیگر در خصوص رقمی که اکنون بانک‌ها از مشترکان دریافت می‌کنند نیز چند نکته جای بررسی دارد؛ مروری بر سایت‌های اینترنتی گویای آن است که شرکت‌های مختلفی که در حوزه ارسال پیامک‌های انبوه فعالیت دارند، برای مشترکان عمده خود تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرند.

اکنون بنا بر اعلام غیر رسمی مسئولان برخی از این شرکت‌ها رقمی که از بانک‌ها بابت ارسال پیامک دریافت می‌شود حدود ۸۹ ریال است. البته این رقم به طور رسمی اعلام نشده است.

مدیر یکی از این شرکت‌ها که ترجیح داد نامی از وی برده نشود در گفت‌وگویی با ایسنا به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

وی در این‌باره اعلام کرد: طبق مصوبه هیات دولت هر شرکت ارسال‌کننده پیامک و پیامک انبوه به ازای ارسال هر پیامک فارسی رقمی معادل ۸۹ ریال و برای هر پیامک انگلیسی رقمی معادل ۲۲۲ ریال به اپراتورهای تلفن همراه پرداخت می‌کند.

وی در عین حال یادآور شد: البته اواخر سال گذشته به واسطه مصوبه مجلس و بر اساس تبصره ۱۹ قانون بودجه مقرر شد از ابتدای سال ۹۴ به ازای ارسال هر پیامک هزینه‌ای معادل ۱۰ ریال هم به منظور واریز به خزانه دولت پرداخت شود که به این ترتیب برای ارسال هر پیامک فارسی رقمی معادل ۹۹ ریال از سوی شرکت‌ها به اپراتور پرداخت می‌شود.

مدیر این شرکت همچنین عنوان کرد: البته علاوه بر این ارقام مبلغی هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود و در نهایت شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که برای یک شرکت شاید کمترین رقم خالصی که برای ارسال پیامک‌می‌توان در نظر گرفت در حدود ۹۵ ریال است.

وی در عین حال تاکید کرد: البته مشخصا شرکت‌ها برای مشتریان بزرگ خود تخفیف‌هایی را نیز در نظر می‌گیرند، اما در نهایت به طور مشخص نمی‌توان اعلام کرد که تعرفه قطعی هر پیامک بانکی چقدر است و شرکت‌های مختلف در این حوزه تا چه اندازه قادر به ارائه تخفیف هستند.

وی همچنین متذکر شد: از زمان ارسال پیامک‌های گردش حساب بانک‌ها در موارد متعدد برای ارائه سرویس امن‌تر، بانک‌های مختلف حتی سالی ۲۰ میلیارد تومان برای ارسال این پیامک‌ها هزینه پرداخت کرده‌اند که شاید طبیعی باشد که بخواهند چنین هزینه‌ای را از مشترکان خود دریافت کنند درچنین شرایطی قطعا اگر فردی از کارت بانکی خود استفاده چندانی ندارد مقرون به صرفه‌تر است که این سرویس را حذف کند.

بنا بر اعلام این فعال بازار پیامک در نهایت می‌توان گفت اکنون هزینه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود به طور تقریبی معادل ۸۳۰ پیامک بانکی در طول سال است.

اما وی در پاسخ به این سئوال که چرا پیامک اطلاع‌رسانی بانک‌ها به دست بسیاری از مشترکان نرسیده اظهار کرد: دلایل مختلفی درارسال و دریافت پیامک‌ها دخیل هستند و قطع به یقین یک عامل به تنهایی تعیین کننده نیست.

پیامک بانک‌ها به صورت اطلاع‌رسانی بوده و قاعدتا” کسانی که خود را در شبکه تلفن همراه یک اپراتور بلک‌لیست کرده‌اند این پیامک به دستشان نمی‌رسد.

عدم دسترسی شبکه به مدت طولانی به مشترک و بعضا مشکلات فنی هم می‌تواند دلیلی بر نرسیدن یک پیام به دست مشترک باشد.

بر اساس آمارهای ارائه شده، اگر هزینه ارسال هر پیامک بانکی را ۱۰ تومان هم در نظر بگیریم هزینه اشتراک ماهانه این سرویس رقمی معادل ۸۳۳ تومان می‌شود و اگر این رقم را به روز تبدیل کنیم به طور میانگین بانک‌ها بابت ارسال روزانه ۲.۷ پیامک از مشترکان خود هزینه دریافت خواهند کرد.

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.