جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مقابله با حملات فیشینگ

به حملات اینترنتی‌ اطلاق می‌شود که محاجم یا محاجمان در پی سرقت اطلاعات شخصی مثل نام‌های کاربری و رمزهای عبور، یا مدارک بانکی شما هستند. البته چندان جای نگرانی نیست چون با رعایت مسائل ایمنی و پیشگیرانه به راحتی می‌توانید خود را در مقابل این سوء استفاده‌ها مصون کنید. در ادامه 10 راه برای حفاظت از اطلاعات را برای‌تان بازگو می‌کنیم.

مقابله با حملات فیشینگ
متاسفانه درمانی قطعی برای حملات فیشینگ وجود ندارد و همه چیز به سطح ایمنی کاربر برمی‌گردد. این تحدید مثل آنفولانزا مدام درحال تغییر و تحول در شیوه‌های حمله است. شیادان می‌توانند کمپین‌های فیشینگ خود را علیه کارمندان یک سازمان مشخص و یا حتی مادران خانه‌دار اجرا کنند.


راه‌های متعددی برای قرار گرفتن در معرض خطر وجود دارد. مثلا اتصال به یک وای‌فای عمومی، لاگین کردن به وب‌سایت‌های جعلی یا دنبال کردن یک لینک ایمیل که قول تخفیف‌های آنچنانی می‌دهد. این راه‌ها آنقدر زیاد و متنوع‌اند که نمی‌توان همه حالت‌های ممکن را برشمرد.

پس آلوده شدن آسان است، اما یک کاربر چطور می‌تواند از خود محافظت کند؟

همیشه لینکی که می‌خواهید باز کنید را بررسی کنید. اگر اشکالاتی در املای کلمات موجود در لینک وجود دارد بیشتر احتیاط کنید. ممکن است شیادان در صدد جا زدن یک صفحه تقلبی باشند.
تنها وقتی از یک اتصال ایمن استفاده می‌کنید نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید. اگر عبارت https قبل از URL وجود داشته باشد همه جیز مرتب است. اگر s را نمی‌بینید محتاط‌‌ تر عمل کنید.
حتی اگر پیام یا نامه‌ای از بهترین دوستان‌تان دریافت می‌کنید هم به خاطر داشته باشید که آن‌ها نیز ممکن است هک شده و یا گول خورده باشند. برای همین همیشه باید جوانب احتیاط را در نظر داشته باشید.
همین موضوع در مورد ایمیل‌های دریافتی از سازمان‌های رسمی مثل بانک‌ها، فروشگاه‌های آنلاین، آژانس‌های مسافرتی، خطوط هوایی و غیره نیز صدق می‌کند. حتی اگر ایمیل از دفتر کاری خودتان ارسال شده باشد باز هم احتیاط کنید. جعل کردن یک نامه با ظاهری شبیه نامه اصلی کار سختی نیست.
بسته به این‌که شیادان چقدر درس‌شان را خوب خوانده باشند قادرند تا ایمیل‌ها و وب‌سایت‌هایی دقیقا مثل نمونه اصلی بسازند. اما لینک‌ها به احتمال زیاد نادرست خواهند بود و شما را به مقصدی اشتباه رهنمون می‌شوند. شما باید حواس‌تان به این نشانه‌ها باشد تا بتوانید یک سایت جعلی را از یک سایت موثق تمیز دهید.
بهتر است که بر روی لینک‌های موجود در چنین ایمیل‌هایی اصلا کلیک نکنید. در عوض شما می‌توانید یک پنجره جدید باز کرده و URL بانک یا فروشگاه آنلاین را بصورت دستی وارد کنید. در این حالت شما تخفیف یا پیشنهاد ویژه را از دست نمی‌دهید (اگر تخفیفی در کار باشد)، و قربانی شیادان نخواهید شد.
اگر متوجه یک کمپین فیشینگ شدید باید آن را به بانک (اگر شیاد ایمیل‌های بانک را جعل کرده باشد) و یا بخش پشتیبانی شبکه اجتماعی‌تان (اگر لینک‌های مخرب از طریق یکی از کاربران ارسال شده باشد) و یا هر وب‌سایتی که جعل شده است گزارش دهید. این کار به دستگیری مجرمین کمک می‌کند.
اگر امکانش را دارید از طریق شبکه‌های وای‌فای عمومی وارد حساب‌های بانکی و سرویس‌های مشابه نشوید. بهتر است از شبکه موبایل‌‌تان استفاده کنید و یا صبر کنید تا به اتصالی امن دسترسی پیدا کنید. مسئله این است که این شبکه‌ها ممکن است توسط شیادانی ساخته شده باشند که قصد سو استفاده از اطلاعات رد و بد شده در طی اتصال شما را داشته باشند.
فایل‌هایی که از طرف هم‌بازی‌های آنلاین‌تان ارسال می‌شوند نیز درست مثل فایل‌های الصاقی به ایمیل‌ها ممکن است بدافزار و یا جاسوس‌افزار باشند، پس هوشیار باشید.
یک ضدویروس معتبر نصب کرده و از پیشنهاداتش پیروی کنید. ابزارهای امنیتی و حفاظتی معتبر می‌توانند بسیاری از مشکلات را بصورت خودکار رفع کرده و در صورت لزوم به شما هشدار دهند.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *