جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پانسمان الکتریکی جایگزین آنتی بیوتیک

محققان برای اولین بار موفق به توسعه روشی شبیه به پانسمان الکتریکی شده اند که با تحریک الکتریکی زخم، بیمار را از مصرف آنتی بیوتیک بی نیاز می کند.
پانسمان الکتریکی جایگزین آنتی بیوتیک
محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، از یک روش برای درمان زخم استفاده کرده اند که بر مبنای داربست الکتروشیمیایی و تحریک الکتریکی قرار دارد.

برای آزمایش این روش، محققان از این داربست که شبیه پانسمان است، در یک لایه نازک (فیلم زیستی) باکتری های مقاوم به دارو استفاده کردند و مشاهده کردند که تمام باکتری ها در عرض 24 ساعت از بین می روند. سپس این داربست را روی بافت بدن گراز آلوده به باکتری A. baumannii قرار دادند و مشاهده کردند این روش تمام باکتری های مقاوم به دارو را نابود می کند؛ بدون اینکه به بافت سالم آسیبی وارد کند. باکتری A. baumannii یک عامل عفونت باکتریایی سطح زخم است که به سختی درمان می شود و در صورتی که روی زخم باقی بماند، منجر به عفونت مزمن می شود.
شیوه کار به این صورت است که با استفاده از تحریک الکتریکی، اکسیژن حل شده موجود در سطح الکترودها به پراکسید هیدروژن تبدیل می شود. پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده قوی برای نابودکردن انواع باکتری و میکروب است. جریان الکتریکی لازم برای این فرآیند توسط یک داربست الکتروشیمیایی تامین می شود که از جنس پارچه کربنی رساناست.
یکی از مهمترین کاربردهای درمان زخم با تحریک الکتریکی، حذف باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است. به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، هر سال حدود دو میلیون آمریکایی به باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک آلوده می شوند و حداقل 23 هزار نفر در نتیجه مستقیم این عفونت جان خود را از دست می دهند.
این فناوری با تحریک رگ های خونی سبب افرایش جریان خون در پیرامون ناحیه آسیب دیده می شود و همین امر سبب می شود زخم زودتر بهبود یابد.نتایج این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *