جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تحلیلی درباره آیفون 6S

اپل در زمان معرفی آی‌فون 6 اس از شعار «تنها چیزی که همه چیز را تغییر خواهد داد» استفاده کرد. به این معنا که گوشی جدید همانند مدل سال قبل نیست و نقاط قوت زیادی دارد. منطقی است که اپل از تمام پتانسیل خود استفاده کند تا نشان دهد 6 اس بر خلاف مدل سال گذشته از ویژگی‌ها و امکانات بسیار متنوعی برخوردار است و قابلیت‌های نهان بسیاری دارد. اپل سعی می‌کند به کاربران نشان دهد گوشی جدید بسیار جذاب‌تر از نمونه‌های قبلی است. بدنه قدرتمندتر و دوربین شفاف‌تر که توانایی ضبط لحظات را دارد و همراه با صفحه‌ نمایش جدید و تعاملی نوید یک تجربه دلنشین کاربری را می‌دهند.

تحلیلی درباره آیفون 6S
روی کاغذ، این به‌روزرسانی‌ها در نوع خود قابل توجه به شمار می‌روند، اما همانند آی‌فون‌های قدیمی عموم مردم نگاه‌شان به قیمت آی‌فون متمرکز شده است. همگان تمایل دارند بدانند آیا به‌روزرسانی‌های پیاده‌سازی شده در 6 اس در مقابل هزینه‌ای که برای خرید آی‌فون 6 اس پرداخت می‌کنند، توجیه‌پذیر است یا خیر. در حالی ‌که به‌روزرسانی‌های جدید عالی به‌ نظر می‌رسند، اما سؤال اصلی این است که آیا 6 اس ارزش آن ‌را دارد تا برای آن هزینه‌ای پرداخت شود یا مدل 6 همچنان مدل برتر و مقرون به‌صرفه به شمار می‌رود.

قیمت حرف اول را می‌زند
از نظر قیمت اولیه و پایه ما در وضعیت عجیب و غریبی به سر می‌بریم. سامسونگ و آندرویید به‌شدت به بازار گوشی‌های گران‌ قیمت علاقه‌مند شده‌اند و به‌آرامی در حال تسخیر این بخش از بازار هستند. آی‌فون 6 اس درست در مقطعی به میدان وارد شده است که دو رقیب جدی را در این زمینه پیش روی خود دارد. با این‌ حال، اپل یک ‌بار دیگر قربانی چرخه زمانی بازار شده است. به این معنا که گوشی جدید در حالی به بازار عرضه شده است که بخش عمده‌ای از بازار در تسخیر گلکسی اس 6 قرار دارد. گلکسی اس 6 در مقایسه با آی‌فون 6 اس کاملاً مقرون به‌صرفه نشان می‌دهد. اختلاف قیمت این دو گوشی بسیاری از کاربران را وسوسه می‌کند که به سمت و سوی سامسونگ متمایل شوند. آی‌فون 6 اس همچون اسلاف پیش از خود گوشی گران قیمتی محسوب می‌شود. با این ‌حال، بعضی کارشناسان بر این باور هستند که تلفن جدید «تنها یک تلفن است»، در حالی‌ که خریداران بالقوه بازار ترجیح می‌دهند، تلفنی را خریداری کنند که به فناوری‌های شش ماه گذشته تجهیز شده باشد. به لحاظ قیمت در کشوری همچون انگلستان قیمت این گوشی از 539 پوند برای مدل 16 گیگابایتی آغاز شده، به 619 پوند برای مدل 64 گیگابایت رسیده است و در نهایت به 699 پوند برای مدل 128 گیگابایتی می‌رسد. در کشوری همچون ایالات متحده این گوشی از قیمت 649 دلار آغاز می‌شود.

مؤسسه مری لینج آمار جالبی ارائه می‌کند
مری لینج یک مؤسسه بزرگ سرمایه‌گذاری و اقتصادی است. این مؤسسه زمانی‌ که غرب در بحران وحشتناک اقتصادی به سر می‌برد، توانست Bank of America را خریداری کند. تحلیل‌های ارائه شده از سوی این مؤسسه همواره مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. این مؤسسه این ‌بار به سراغ گوشی آی‌فون 6 اس و صفحه‌ نمایش لمسی مورد استفاده در این گوشی رفته تا بررسی کند اپل برای تولید هر گوشی آی‌فون چقدر هزینه می‌کند. همان‌ گونه که در شکل 1 مشاهده می‌کنید، اپل در هر بار چرخه به‌روزرسانی آی‌فون هزینه‌های رو به رشدی را تجربه می‌کند. هزینه تولید در بخش‌های خاصی افزایش یافته است. حس‌گر دوربین، لایه حساس به فشار صفحه ‌نمایش و فناوری سه‌بعدی مورد استفاده در آی‌فون جدید دلیل این افزایش قیمت بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از این هزینه‌ها در بخش نیمه‌ رسانا صرف شده است، به‌ طوری که 25 دلار اختصاص به پردازنده 14 نانومتری A9، 20 دلار هزینه 64 گیگابایت حافظه فلش و 36 دلار صرف آنتن‌های ارتباطی از جمله مودم LTE کوالکام و 22 دلار صرف حس‌گر تشخیص هویت اثر انگشت شده است. همچنین، 74 دلار در بخش مؤلفه‌ها هزینه شده است. در حالی ‌که در گروه سایر قطعات که مواردی همچون بدنه آلومینیومی و کابل‌ها جزء این دسته به شمار می‌روند، 33 دلار هزینه شده است. در مجموع، می‌توان این‌ گونه بیان کرد هزینه ساخت هر دستگاه 64 بیتی آی‌فون 6 اس برای اپل 234 دلار هزینه در ‌بر داشته است. البته 234 دلار به این معنا نیست که اپل در ازای فروش هر گوشی سود ناخالص 519 دلار را دریافت می‌کند. در کنار این 234 دلار باید هزینه‌های دیگری همچون تحقیق و پژوهش و توسعه را هم اضافه کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت نهایی این محصول به 750 دلار برسد. البته این رقم در بازارهای مختلف متفاوت است.

تحلیلی درباره آیفون 6S  1

شکل 1: مؤسسه مری لینج آی‌فون‌ها را بر اساس سه گروه نیمه رسانا، مؤلفه و بخش‌های دیگر تقسیم کرده و هزینه تمام شده هر بخش را برای هریک از آی‌فون‌ها نشان داده است.

آیا باید آی‌فون 6 اس را خریداری کنم یا خیر؟
آمار و ارقامی که به آن‌ها اشاره کردیم، پرسشی اساسی را در ذهن ما تداعی می‌کنند. این گوشی برای چه گروه از افراد مناسب بوده و اساساً بازار هدف این گوشی چه گروه از آحاد جامعه را نشانه رفته است؟ بی‌شک، دارندگان آی‌فون 5 اس زمانی که 6 اس را خریداری کنند، تفاوت‌های بسیاری را مشاهده خواهند کرد. آی‌فون جدید در همه بخش‌ها نسبت به 5 اس پیش‌رفت کرده است. برای مالکان آندرویید که از گوشی خود خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند تجربه جدیدی را با محصولات اپل آغاز کنند، 6 اس سرآغاز خوبی به شمار می‌رود. البته برای دارندگان گوشی‌های ویندوزفون نیز این گوشی یک تجربه جدید به شمار می‌رود. البته شاید برای افرادی که از مدل‌هایی همچون لومیا 930 استفاده کرده‌اند، مدل‌های دیگر مناسب‌تر باشد.

چالش‌های پیش رو
هر چند گوشی جدید همراه با امکانات قدرتمندی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، اما اپل در این زمینه با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است. اپل سه رقیب عمده را پیش رو دارد؛ سامسونگ، دنیای آندرویید و در نهایت خودش! در بازاری که مملو از برندهای مختلف تجاری بوده و از گوشی‌های قدرتمندی اشباع شده است، اپل چگونه می‌تواند کاربران را متقاعد سازد مدل اس و آی‌فون 6 را به‌عنوان گوشی انتخابی خود برگزینند. در شرایطی که به لحاظ بصری و ظاهری همه گوشی‌ها امکانات یکسان با یکدیگر را عرضه می‌کنند، این برندها و نام‌های تجاری هستند که ارزش‌ افزوده‌ای را به گوشی‌ها بخشیده و کاربران را مجاب به خرید گوشی‌ها می‌کنند. حتی اگر اپل این توانایی را داشته باشد که کاربران را درون اکوسیستم خود نگه‌ دارد، باز هم این احتمال وجود دارد که به دلیل قیمت ارزان‌تر، بخش عمده‌ای از بازار نگاه‌شان به سمت آی‌فون 6 معطوف باشد. در حالی ‌که هر دو مدل گوشی به‌خوبی از پس انجام وظایف امروزی برمی‌آیند، اپل چه دلیل قانع‌کننده‌ای را می‌تواند به کاربران  ارائه کند که به سمت گوشی جدید مهاجرت کنند؟ اپل باید اطمینان حاصل کند ویژگی‌هایی همچون بدنه قدرتمندتر، تصاویر متحرک و صفحه ‌نمایش تعاملی‌ واقعاً کاربران را مجاب می‌کنند که به سمت مدل جدید مهاجرت و هزینه بیش‌تری را بابت خرید آن پرداخت کنند.

تحلیلی درباره آیفون 6S  2

شکل 2: 129 گرم وزن آی‌فون 6 است، در حالی‌که آی‌فون 6 اس با افزایش وزن 14 گرمی، 143 گرم شده است.

طراحی
شاید از این موضوع اطلاع داشته باشید که آی‌فون 6 اس در مقایسه با مدل 6 که سال گذشته عرضه شد، به لحاظ طراحی تقریباً یکسان هستند. اما تفاوت‌های ظریفی در طراحی 6 اس اعمال شده است. به‌طور مثال، قاب آن کمی ضخیم‌تر شده و وزن بیش‌تری دارد، اما این تفاوت‌ها به قدری نامحسوس هستند که اگر دو گوشی را در دستان خود نگه دارید، هیچ‌ گونه تفاوتی احساس نخواهید کرد. در بیش‌تر موارد هر دو مدل از طراحی خوبی بهره گرفته‌اند، به غیر از لوگوی S که در پشت گوشی جدید قرار داشته و کمی کوچک‌تر شده است. اما این تغییر اندازه طوری نیست که توجه کاربران را به خود جلب کند. در طرف مقابل، اگر این گوشی را با مدل آی‌فون 5 اس مقایسه کنیم، تغییرات بیش از اندازه بزرگ و تأمل ‌برانگیز هستند. زمانی ‌که این گوشی را در دست می‌گیرید، بدنه فلزی آن حس خوبی منتقل می‌کند. از جمله نکاتی که درباره آی‌فون 6 اس قابل توجه است، به مواد به‌کاررفته در جنس بدنه باز می‌گردند. اپل در آی‌فون 6 اس از آلومینیوم سری 7000 استفاده کرده است.
همین موضوع باعث شده است این گوشی در مقایسه با نسل‌های پیش از خود قدرتمندتر باشد. بازخوردهای دریافت شده از کاربران نشان داده است دارندگان ‌آی‌فون 6 از لبه‌های منحنی شکل گوشی خود راضی بوده‌اند، به دلیل این‌که به‌راحتی در جیب جای می‌گیرد. در نمای روبه‌رو، اپل از یک شیشه مقاوم به ضربه استفاده کرده است؛ در نتیجه، زمانی که گوشی روی زمین می‌افتد، مقاومت‌ بیش‌تری از خود نشان دهد. بهره‌مندی از محافظ Ion-X که پیش‌تر در ساعت اپل مورد استفاده قرار گرفته بود، باعث شده است این گوشی نسبت به مدل‌های پیش از خود از استقامت بهتری برخوردار باشد. البته همین موضوع باعث می‌شود تا این گوشی در برابر خم شدن انعطاف‌پذیری کم‌تری از خود نشان دهد. در حالی ‌که نزدیک به 14 گرم به وزن آی‌فون 6 اس افزوده شده است، اما باز هم زمانی که آن ‌را در دستا‌نتان نگه‌ می‌دارید، حس خوبی را منتقل می‌کند. آی‌فون 6 اس پلاس نیز حدود 20 گرم سنگین‌تر شده و ضخامت هر دو گوشی نزدیک به 2/0 میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. شکل 2 وزن و اندازه دو گوشی آی‌فون 6 و آی‌فون 6 اس را نشان می‌دهد. در مجموع، اپل در زمینه طراحی 6 اس کار چندان خاصی انجام نداده و سعی کرده است ترکیب مدل 6 را حفظ کند. دکمه‌‌های صدا، دکمه پاور و اسپیکرها همگی در همان مکان مدل قبلی خود قرار دارند.

صفحه ‌نمایش
به نظر می‌رسد صفحه‌ نمایش آی‌فون 6 اس همانند مدل سال گذشته است. یک صفحه ‌نمایش 4.7 اینچی که از تفکیک‌پذیری 720p برخوردار است. آی‌فون 6 اس از صفحه‌ نمایش رتینا که از زمان آی‌فون 4 اس مورد استفاده قرار گرفته است، بهره‌ می‌برد. همین موضوع امتیازدهی به صفحه‌ نمایش را سخت می‌کند، به‌ طوری که ارزان‌ترین تلفن سامسونگ چهار برابر از تفکیک‌پذیری بالاتری نسبت به آی‌فون 6 اس و سونی برخوردار است. آی‌فون 6 پلاس از تفکیک‌پذیری 1080×1920 و تراکم پیکسلی 401ppi و آی‌فون 6 از تفکیک‌پذیری 750×1334 و تراکم پیکسلی 326ppi برخوردار هستند. در حالی‌ که آی‌فون 6 اس از تراکم پیکسلی 326ppi استفاده می‌کند، آی‌فون 6 پلاس تراکم پیکسلی 401ppi را به کار می‌برد. مدل‌های دیگر نیز از تراکم پیکسلی 500ppi  استفاده می‌کنند. این تراکم بالا باعث شده است تا شفافیت صفحه ‌نمایش در این مدل از گوشی‌ها افزایش پیدا کند.
در نتیجه، 6 اس در این زمینه ضعیف‌ عمل کرده است. اپل سعی کرده است در 6 اس از تفکیک‌پذیری 720p استفاده کند، تا ضمن نازک‌تر کردن صفحه ‌نمایش بتواند طول عمر باتری گوشی را افزایش دهد. این سیاست اتخاذ شده از سوی اپل باعث شده است تا شاهد از دست رفتن یک سری ویژگی‌ها در گوشی جدید باشیم. به‌طور مثال، نسبت کنتراست (تفاوت بین بخش‌های روشن‌تر و تاریک‌تر صفحه ‌نمایش) این گوشی هنوز هم ضعیف است، به‌ طوری که بخش‌های سیاه رنگ به ‌نظر خاکستری می‌آیند. در مقابل، گلکسی سامسونگ از فناوری OLED استفاده می‌کند. به‌کارگیری این فناوری باعث شده است تا شاهد رنگ سیاه «واقعی» و روشنایی بالا باشیم، به‌ طوری که نمای بصری بهتری را منتقل می‌کند.
در این بخش، آی‌فون حرفی برای گفتن ندارد. در حالی ‌که اپل پیش‌تر از فناوری OLED در ساعت اپل استفاده کرده و همین موضوع کیفیت این گجت را به ‌طرز محسوسی افزایش داده است. جای سؤال است که چرا در آی‌فون 6 اس از این فناوری استفاده نکرده است. شاید اپل برای افزایش طول عمر باتری از این ویژگی صرف ‌نظر کرده باشد، اما با توجه به پیش‌رفت‌هایی که در دنیای صنعت در جریان است، امروزه تراکم بالای پیکسلی موضوع مهمی به شمار می‌رود. در نتیجه، امیدوار هستیم آی‌فون 7 بتواند این کمبود را در آینده جبران کند.

صفحه لمسی سه‌بعدی
اپل به‌شدت سعی کرد فناوری Force Touch را که در ساعت و مک‌بوک پرو جدید خود مورد استفاده قرار داده بود، به آی‌فون 6 اس وارد کند. در نهایت، تصمیم گرفت این فناوری را 3D Touch نام نهد. بی‌شک، این تغییر برگ برنده اپل در 6 اس است؛ زیرا باعث می‌شود راحت‌تر از گذشته با گوشی کار کنید. صفحه‌‌ نمایش جدید اکنون مختصاتی سه‌بعدی دارد که به شما اجازه می‌دهد تعامل بهتری با صفحه‌ نمایش برقرار کنید.
در حالی ‌که این ویژگی اکنون مصارف محدودی دارد، اما بی‌شک ویژگی Poke ظرف چند سال آینده در ارتباط با ژست‌های طبیعی کاملاً کاربردی خواهد بود. این ویژگی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. در حال حاضر، تنها برنامه‌های محلی اپل توانایی استفاده از این قابلیت را دارند. این ویژگی اکنون در پیام‌ها و سافاری قابل استفاده است. فرض کنید پیامی دریافت می‌کنید که حاوی لینکی است که از شما درخواست می‌کند برای بررسی یک سایت یا خرید یک بلیت از سایت مذکور بازدید به عمل آورید. در این حالت، لینک مذکور را فشار می‌دهید، یک پنجره تبلیغاتی کوچک باز می‌شود و پیش‌نمایشی از صفحه وب را همراه با اطلاعاتی که به آن نیاز دارید، به شما نشان می‌دهد. اگر این اطلاعات کافی باشند، شما صفحه مربوط را ترک می‌کنید و به پیام باز می‌گردید، اما اگر به اطلاعات بیش‌تری نیاز باشد، صفحه ‌نمایش را برای چند لحظه لمس می‌کنید تا صفحه مربوط در مرورگر سافاری باز شود و به مشاهده آن بپردازید. اپل این تکنیک را Peek و Pop نام نهاده است. این تکنیک ممکن است درباره لینک‌هایی که درون تلفن قرار دارند، مورد استفاده قرار گیرد. البته به نظر می‌رسد 3D Touch بیش‌تر در ارتباط با Mail جنبه عملیاتی دارد. مکانی که در آن توانایی مشاهده پیش‌نمایشی از پیا‌م‌‌ها را به ساده‌ترین شکل و به دور از انجام کارهای اضافی خواهید داشت. البته مشکلی که 3D Touch دارد، این است که به‌صورت ایستا عمل می‌کند. به عبارت دیگر، توانایی پیمایش و مشاهده جزییات وجود ندارد. همچنین، زمانی که از این تکنیک برای مشاهده پیش‌نمایشی از تصاویر استفاده می‌کنید و انگشت خود را در وسط صفحه‌ نمایش قرار می‌دهید، دیگر بخش‌های صفحه ‌نمایش در دسترس نخواهند بود که همین موضوع ویژگی پیش‌نمایش را کمی غیر کارآمد می‌کند (شکل 3).

 

شکل 3: پیش‌نمایش تصاویر چندان چنگی به دل نمی‌زند.

آیفون3
به‌طور معمول، اپل موتور مرکزی آی‌فون را به ‌روز کرده است و آن ‌را به سریع‌ترین تراشه سال 2015 تجهیز کرده است. A9 جزء این به‌روزرسانی‌ها به شمار می‌رود. پردازنده جدید این توانایی را دارد تا بدون آن‌که فشار بیش از اندازه‌ای را به باتری تحمیل کند، وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد. هر چند به‌طور دقیق درباره شیوه استفاده برنامه‌ها از این پردازنده نمی‌توان اظهار نظری کرد، اما در نمونه بازی‌هایی همچون Warhammer 40,000:Freeblade که به‌طور رسمی روی این گوشی نشان داده‌ شده‌اند، می‌توان به قدرت شگفت‌انگیز آی‌فون و هماهنگی کامل برنامه‌ها با 3D Touch پی برد. آی‌فون جدید خبر از عصر جدیدی در زمینه گیم‌پلی می‌دهد. بررسی‌های مقدماتی به عمل آمده روی جدیدترین سری پردازنده A اپل نشان می‌دهد، کارایی پردازنده جدید در مجموع نسبت به  تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. بنچ‌مارک منتشر نشان می‌دهد پردازنده جدید اپل قدرتمندتر از سامسونگ و کوالکام بوده است. در مقایسه با آی‌فون 6 پلاس که سال گذشته عرضه شد، آی‌فون 6 اس و 6 اس پلاس امتیازات بهتری را به دست آورده‌اند. امتیازات تخصیص داده شده نشان می‌دهد کارایی این پردازنده در عملیاتی که از چند هسته استفاده می‌کنند، 50 درصد و در وظایفی که نیاز به یک هسته دارند 60 درصد افزایش پیدا کرده است (شکل 4).

آیفون4

شکل 4: همان ‌گونه که در شکل مشاهده می‌کنید، این پردازنده در آزمایش تک هسته‌ای موفق به کسب امتیازی در محدوده 2522 شده است. در آزمایش چند هسته‌ای امتیاز آی‌فون 6 اس پلاس به نزدیکی 4500 رسیده است که نشان می‌دهد آی‌فون 6 اس پلاس نسبت به همتای سال گذشته خود بیش از 50 درصد بهبود کیفیت را تجربه کرده است. آی‌فون 6 اس در وضعیتی مشابه با 6 اس پلاس قرار داشته و موفق شده است امتیاز 4404 را به دست آورد، به‌ طوری که با یک اختلاف جزیی بالاتر از 6 اس پلاس قرار گرفته است.

این بنچ‌مارک‌ نشان می‌دهد که در مجموع کارایی در ارتباط با برنامه‌هایی که از یک هسته استفاده می‌کنند، پیش‌رفت قابل توجهی داشته است. هر چند این احتمال وجود دارد که بازی‌ها و فرآیندهای سنگین این توانایی را داشته باشند که از چند هسته در یک زمان استفاده کنند، اما به‌ندرت سیستم‌ها و برنامه‌هایی را پیدا خواهید کرد که از همه هسته‌ها در یک زمان استفاده کنند و نتایج آن‌ها در بنچ‌مارک‌ها نشان داده شود (به‌ویژه زمانی که صحبت از کارایی به میان آید). در مجموع، اپل از سیاست سال‌های گذشته خود استفاده کرد و تا حد امکان از بیان جزییات به‌کاررفته در پردازنده جدید طفره رفت و تنها به این موضوع اشاره کرد که قدرت پردازنده جدید در زمینه پردازش گرافیکی 90 درصد و در بخش مرکزی 70 درصد سریع‌تر شده است.

دوربین
برنامه دوربین شباهت زیادی به نمونه سال گذشته دارد، تنها تعداد اندکی قابلیت به آن افزوده شده است. ابتدا،  live Photos این توانایی را دارد تا یک و نیم ثانیه قبل و بعد ویدیویی را که قرار است پخش شود، ضبط کند. این یک و نیم ثانیه در حافظه گوشی قرار می‌گیرد. این اقدام اپل باعث شده است تا موجی از انتقادات برخیزد. دامنه انتقادات به‌قدری گسترده شد که در نهایت اپل در مصاحبه‌ای با سایت تک‌رادر اعلام کرد، تصاویری که توسط Live Photos ضبط می‌شود، با هدف استراق سمع مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. آی‌فون‌ها در مجموع تنها 3 ثانیه از یک ویدیو را ضبط می‌کنند. کاربران این توانایی را دارند تا live Photos را که به‌طور پیش‌فرض روشن است، خاموش کنند. در نتیجه، این برنامه زمانی‌ فعال می‌شود که کاربر از برنامه دوربین استفاده کند. اپل به‌خوبی دریافته است کاربران از دوربین گوشی آی‌فون انتظار دارند تصاویری با کیفیت بالا و رنگ‌های طبیعی‌تر را ضبط کند (شکل 5). آی‌فون‌های 6 و 6 پلاس این توانایی را داشتند تا تصاویر پانوراما با تفکیک‌پذیری 46 مگاپیکسلی ضبط کنند، اما آی‌فون‌های 6 اس و 6 اس پلاس توانایی ضبط تصاویر پانوراما را با کیفیت 64 مگاپیکسل دارند.

آیفون5

شکل 5: سرعت شاتر و فوکوس خودکار به‌ طرز قابل توجهی بهبود یافته است.

دوربین 6 اس پیش‌رفت‌‌های قابل تأملی را به خود دیده است، به‌ طوری که 6 اس همراه با یک دوربین 12 مگاپیکسلی iSight توانایی تصویربرداری 4K را دارد. اپل همراه با دوربین جدید خود ضمن افزایش تعداد پیکسل‌ها و امکان فوکوس همه جهتی، این ویژگی‌ها را به ‌گونه‌‌ای با یکدیگر ترکیب کرده است که در سریع‌ترین زمان ممکن فوکوس مناسب را در اختیار کاربر قرار دهند (شکل 6).

آیفون6

شکل 6: آی‌فون 6 اس این توانایی را دارد تا در صحنه‌های مرکب مدیریتی خوبی را اعمال کند. در تصویر فوق از هیچ ‌گونه نوردهی دستی استفاده نشده است.

البته در محیط‌های تاریک نمی‌توانید زیاد روی این گوشی حساب باز کنید (شکل 7).

آیفون7

شکل 7: ‌همان‌ گونه که در شکل مشاهده می‌کنید، در محیط‌های کاملاً تاریک آی‌فون در مقایسه با رقبا قدرتمند ظاهر نشده است.

همچنین، اپل برای نخستین بار فناوری لرزش‌گیر اپتیکال را داخل دوربین قرار داد. هر چند این فناوری در هنگام عکس‌برداری در اختیار کاربران قرار داشت، اما از این پس این ویژگی در زمان تصویر‌برداری نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. اضافه شدن فناوری OIS به دنیای تصویر‌برداری از دیگر امکانات 6 اس است. البته لازم به توضیح است این ویژگی تنها در زمان تصویربرداری  720p و 1080p در اختیار کاربران قرار دارد. در نتیجه، کاربران در حالت 4K به این فناوری دسترسی نخواهند داشت. دوربین قرار گرفته در 6 اس این توانایی را دارد تا در تفکیک‌پذیری 720p با سرعت 240 فریم بر ثانیه و در تفکیک‌پذیری 1080p با سرعت 120 فریم بر ثانیه تصویربرداری کند.  در نمای روبر، آی‌فون 6 اس به یک دوربین 5 مگاپیکسلی تجهیز شده است. این دوربین نه تنها از همه امکاناتی که برای دوربین پشتی در نظر گرفته شده است پشتیبانی می‌کند، بلکه به یک فلش هم تجهیز شده است. در نتیجه، عکس‌های سلفی این گوشی از کیفیت قابل قبولی برخوردار خواهند بود.

مکانیسم‌های برقراری ارتباط با دنیای خارج
آی‌فون‌های جدید اکنون به فناوری ارتباطی MIMO تجهیز شده‌اند. MIMO (سرنام Multiple Input, Multiple Output) با بهره‌مندی از چند آنتن سرعت کیفیت قابل قبولی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا ارتباطات وای‌فای از کیفیت مطلوب‌تری بهره‌مند شوند. ارتقا به بلوتوث 4.2 از دو منظر حائز اهمیت است. ابتدا این‌که ارتقا به نسخه 4.2 در جهت هم‌گام شدن این گوشی با دنیای اینترنت اشیا پیش‌رفت بزرگی به شمار می‌رود و همچنین با بهینه‌سازی انجام گرفته روی آن اکنون به شیوه بهینه‌تری از باتری دستگاه استفاده می‌کند.

باتری
در زمینه باتری اپل دست به تغییراتی زده است. در حالی ‌که این شرکت اعلام می‌کند میزان مصرف هر دو گوشی جدید مشابه نمونه‌های سال گذشته است، اما ویدیو منتشر شده در این باره خبر دیگری می‌دهد. در ویدیوی منتشر شده نشان می‌دهد آی‌فون 6 اس از یک باتری 1715 میلی‌آمپری و آی‌فون 6 اس پلاس از یک باتری 2750 میلی‌آمپری استفاده کرده است (شکل 8). در نتیجه، کاملاً مشخص است این دو مدل نسبت به دو مدل سال قبل کاهش ظرفیت را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد، اپل برای آن‌که بتواند ویژگی‌های جدیدی را به گوشی‌های خود اضافه کند، در بخش‌های دیگر دست به صرفه‌جویی زده است. اپل برای آن‌که بتواند فناوری لمس سه‌بعدی را به آی‌فون‌های جدید اضافه کند، مجبور شده است ظرفیت باتری آی‌فون‌ها را کاهش دهد. اما به لطف طراحی بهینه‌سازی شده پردازنده A9، سیستم‌عامل بهینه شده iOS9 و ویژگی Low Power شاهد آن هستیم که عمر باتری آی‌فون‌های جدید نسبت به نسل قبل افزایش پیدا کرده است.

آیفون8

شکل 8: تصویر منتشر شده از این باتری آی‌فون 6 اس پلاس، ظرفیت 2750 میلی‌آمپر را نشان می‌دهد.

جمع‌بندی
روی کاغذ می‌توانید بسیاری ویژگی‌ها را فهرست کنید. بهبود ساختار، رابط کاربری جدید، Live Photos، دوربین دقیق‌تر، موتور پردازشی قدرتمندتر همگی خوب به ‌نظر می‌رسند، اما در عمل تنها 3D Touch است که به‌روزرسانی قابل توجهی به شمار می‌رود. همان ‌گونه که در اوایل مقاله به آن اشاره کردیم، به اعتقاد برخی از کارشناسان آی‌فون 6 اس فقط یک آی‌فون دیگر است و اپل در طراحی آن کار خاصی انجام نداده است، اما موضوعی که باعث می‌شود تا مردم علاقه داشته باشند این گوشی را خریداری کنند، در رابط لمسی هوشمند، یک فروشگاه عالی نرم‌افزاری و دو دوربین عالی خلاصه می‌شود.
برای بسیاری همین ویژگی‌ها کافی است تا آن‌ها را ترغیب کند گوشی جدید را خریداری کنند. اما در مقابل باید گفت گوشی جدید اپل گران است. آی‌فون 6 ممکن است با قیمت پایین‌تری در بازار وجود داشته باشد، اما تفاوت آن با گوشی‌ جدید اپل ناچیز است. با این حال، اگر در نظر دارید همچنان در اکوسیستم اپل وارد شوید و همچنین کمی صرفه‌جویی کنید، شاید با خرید آی‌فون 6 بتوانید به خواسته‌های خود برسید. با خرید آی‌فون 6 ویژگی‌های خیلی زیادی را از دست نمی‌دهید؛ زیرا آی‌فون 6 هنوز هم یک گوشی ممتاز به شمار می‌رود.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *