جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


16 آبان ، هفته ترویج علم

ویژه برنامه های بزرگداشت چهارمین دوره هفته ترویج علم در ایران از 16 تا 21 آبان ماه برگزارمی شود .
16 آبان ، هفته ترویج علم
اکرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم ایران در تشریح برنامه های هفته ترویج علم سال 1394 گفت: هفته ترویج علم در ایران همزمان با بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه (19 آبان ماه برابر با 10 نوامبر) برگزار می شود که امسال برای نخستین بار، این روز جهانی در تقویم رسمی کشور جای گرفته است


وی افزود : تمامی برنامه های هفته ترویج علم ایران در محل برج میلاد برگزار می شود. مراسم افتتاحیه صبح روز شنبه 16 آبان با سخنرانی دبیر کمیسیون انجمن های علمی کشور با موضوع نقش انجمن های علمی در ترویج علم برگزار می شود و همزمان نمایشگاه دستاوردهای سازمان ها و نهادهای فعال در زمینه عمومی سازی علم آغاز به کار خواهد کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یادآور شد: با توجه به اینکه حضور دانش آموزان در برنامه های این هفته باعث آشنایی آنها با مراکز علمی و دانشگاهی می شود و در انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی آنها مؤثر خواهد بود، از سه ماه قبل با مدارس زیادی رایزنی شده است تا دانش آموزان علاوه بر بازدید از نمایشگاه، به مدت دو ساعت در جریان آموزش های مختلف علمی قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که شنبه 16 آبان به عنوان «روز ترویج علم و رسانه» نامگذاری شده است در نوبت بعدازظهر این روز شاهد برگزاری میزگرد تخصصی علم در عصر رسانه با حضور استادان علوم ارتباطات و جامعه شناسی کشور همچون دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر محمد امین قانعی راد و دکتر حسن نمک دوست خواهیم بود و دو کارگاه آموزشی مستند علمی و اینفوگرافی نیز برگزار خواهد شد.
قدیمی با بیان اینکه روز یکشنبه (17 آبان )با عنوان «روز ترویج علم و نسل آینده» نام گرفته است، گفت: در این روز نشست تخصصی فناوری و علوم نوین با حضور استادان و کارشناسان و همچنین دو دانش آموز به عنوان نمایندگان نسل آینده کشور تدارک دیده شده است و کارگاه آموزشی حقوق خانواده به زبان ساده نیز برپا می شود.
وی ادامه داد: سومین روز هفته ترویج علم به عنوان روز ترویج علم و تاریخ علم نام گرفته است و با توجه به نامگذاری سال 2015 به عنوان سال جهانی نور، نشست علمی تخصصی در این زمینه برگزار می شود . نشست های دیگری نیز با موضوع حقوق مؤلف و حقوق مالکیت فکری بر اساس الگوهای دانش­محور در کتابخانه­ ها و شبکه های مجازی پیش بینی شده است.
رییس انجمن ترویج علم ایران به برگزاری همایش ملی فرهنگ علم و فرهنگ صلح در روز سه شنبه 19 آبان ماه اشاره کرد و گفت: این همایش با همکاری 20 انجمن علمی کشور، کمیسیون ملی یونسکو و دفتر منطقه ای یونسکو در ایران تدارک یافته است و همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با ارایه سخنرانی و مقاله های علمی برگزار می شود.
وی افزود: در روز چهارشنبه 20 آبان که به عنوان «روز علم و زندگی» نامگذاری شده است نیز نشست های تخصصی با موضوعات علم، زندگی و سلامت ، زنان و مدیریت صلح و تغییر اقلیم و بحران آب در ایران برگزار می شود و میزگردهایی درخصوص سلامت جسم، سلامت روان و تغذیه نیز برپا خواهد شد.
قدیمی درباره ویژه برنامه های آخرین روز هفته ترویج علم در ایران نیز توضیح داد: امسال در برگزاری هفته ترویج علم به موضوع اخلاق علمی، توجه ویژه صورت گرفته و روز پنج شنبه (21 آبان ) به عنوان «روز ترویج علم و اخلاق علمی» نامگذاری شده است که در این روز علاوه بر اجرای همایش ترویج علم و اخلاق علمی، مراسم معرفی و اعطای جایزه به برگزیدگان شانزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران برگزار خواهد شد.
شرکت در برنامه های هفته ترویج علم ایران برای عموم رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی حضور اهدا می شود.
به دنبال کنفرانس جهانی علوم در سال 1999 میلادی، سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی ملل متحد (یونسکو) و شورای بین المللی علوم از سال 2001(1380) ، دهم نوامبر برابر با 19 آبان ماه را به عنوان «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، » اعلام کردند.
تاکید بر اهمیت به کارگیری علوم در فرآیند توسعه کشورها و نیز کاهش شکاف میان علم و جامعه از اهداف این برنامه است و کوشش می شود تا توجه مردم را به اهمیت نقش علم در جهت پیشرفت جهان جلب کنند.
از دیگر اهداف روز جهانی علم، بهره مند شدن اقشار مختلف مردم بنا به تخصص و مهارت خود از برنامه های علمی این روز است.

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *