جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


دوربینی برای دیدن رگهایتان

در حالت طبیعی چشمان ما می‫توانند بهتر از دوربین ببینند و عمل کنند، به همین دلیل است که عکس‫هایی که توسط دوربین گوشی‫های هوشمند در شب با استفاده از نور ماه گرفته می‫شود اصلا کیفیت خوبی ندارد. یکی از راه‫های حل این مشکل استفاده از فناوری ابرطیفی است. در این روش قسمت‫هایی از طیف الکترومغناطیس مانند نور نزدیک به مادون قرمز که انسان قادر به دیدن آن نیست گرفته می‫شود. اما متأسفانه دوربین‫هایی که از این تکنیک استفاده می‫کنند بیش از حد گران هستند به همین دلیل شاید آن را روی یک ماهواره نظامی ببینید ولی به هیچ‫عنوان نمی‫توانید آن را در سایت Best Buy پیدا کنید.

دوربینی برای دیدن رگهایتان

اما برای رفع این مشکل تیمی از دانشجویان دانشگاه واشنگتن و اعضای تحقیقاتی مایکروسافت تشکیل شد و بعد از تلاش‫های زیاد موفق شدند تا دوربین ابرطیفی با قیمت حدود 50 دلار بسازند که به‫عنوان یک وسیله جانبی برای گوشی‫هوشمند در نظر گرفته می‫شود. هدف از ساخت چنین دوربینی فقط به منظور بالا بردن کیفیت عکس‫های اینستاگرام شما نیست. دوربین ابرطیف ساخته‫شده قادر است تا به شما بگوید که میوه درون یخچال شما خراب شده، داخل بدن شما را به دقت ببیند و هم‫چنین مواد معدنی ته‫نشین شده را شناسایی کند.
نسخه‫ای که توسط تیم واشنگتن و مایکروسافت ساخت شده هایپرکم نامیده می‫شود و از 17 نقطه متفاوت از طیف عکس می‫گیرد. بعد از این مرحله، درست به مانند یک تصویر HDR، نرم‫افزار تمام عکس‫های گرفته شده را با هم یکی می‫کند به امید این‫که بتواند به نکاتی در این عکس‫ها دست پیدا کند که در حالت طبیعی قابل دیدن نیستند. چون‫که این دوربین می‫تواند به مانند فناوری حسگر رگ‫های کف دست که توسط فوجیتسو توسعه یافته الگوی ساختار پوست و رگ‫های شما را شناسایی کند، ابزار امنیتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

محققان برای تست این دوربین گیاه آووکادو را اسکن کردند و توانستند با 94 درصد موفقیت تشخیص دهند که کدام یک از آن‫ها به اندازه کافی رسیده و می‫توان از آن برای خوردن استفاده کرد. البته باید به این نکته اذعان داشت که این اولین بار نیست که دوربین‫های ابرطیف ارزان‫قیمت ساخته می‫شود، دانشگاه وین در سال 2012 موفق شده بود با استفاده از DSRL و لوله PVC یک نمونه از این دوربین را بسازد.
اما کار همین‫جا تمام نمی‫شود و دوربین ساخته شده مجددا به آزمایشگاه قرستاده شده تا فناوری بدست‫آمده تا حدود زیادی اصلاح شود و تغییراتی در آن داده شود. به‫عنوان مثال دوربین ابرطیف هنوز در جایی که نور روشن باشد نمی‫تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. هم‫چنین محققان و سازندگان در تلاش هستند تا آن را بقدری کوچک بسازند تا در گوشی‫هوشمند قابل استفاده  باشد. هر اتفاقی هم که بیافتد همین ایده که شما قادر هستید تا بفهمید غذا هنوز فاسد نشده و قابل خوردن است به تنهایی هیجان‫انگیز و جالب‫توجه است.

منبع ماهنامه شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *