جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


مرگ یک ستاره در تصویر جدید هابل

تصویر جدید منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا، جزئیات خیره‌کننده‌ای از زیبایی و پیچیدگی «سحابی نقاب» را به نمایش گذاشته است.

مرگ یک ستاره در تصویر جدید هابل

این سحابی شبح‌مانند، تنها شاهد از یک ابرنواختر ناآرام است که مرگ ستاره غول‌پیکری با جرم 20 برابر خورشید را نمایش می‌دهد.

سحابی نقاب که به شکل یک گلوله بیادماندنی از گاز رشته‌ای نامنظم است، حدود 8100 سال پیش منفجر شده و از آن زمان تاکنون در وسعتی به اندازه 110 سال نوری گسترش یافته است.

 

این سحابی در لبه حبابی از گاز کم چگالی قرار گرفته که در پی مرگ ستاره به بیرون پرتاب شده بود و ما از زمین، موج شوک این ابرنواختر را در زمان تعامل با دیواری از گاز میان‌ستاره‌ای سردتر و ایجاد نور متعاقب آن مشاهده می‌کنیم.

 

سحابی نقاب در فاصله نزدیک به 2100 سال نوری از زمین و در صورت‌فلکی ماکیان قرار داشته و اگرچه ساختار آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، این سحابی منطقه‌ای به اندازه شش ماه کامل را در آسمان پوشش داده است.

 

تصویر جدید ترکیبی از شش تصویر تلسکوپ هابل است که گستره‌ای به اندازه دو سال نوری را از این سحابی غول‌پیکر به نمایش گذاشته است. هر رنگ از این تصویر که با یک عنصر متفاوت مرتبط است: رشته‌های هیدروژنی به رنگ قرمز، رشته‌های سولفور به رنگ سبز و رشته‌های اکسیژن به رنگ آبی نمایش داده شده‌اند.

 

دانشمندان ناسا با مقایسه تصویر جدید با نمونه قدیمی به ثبت رسیده از همین ناحیه در سال 1997 امیدوارند بتوانند بینش بهتری را در مورد تکامل این سحابی تا حال حاضر بدست بیاورند.

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *