جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


علل اصلی مهاجرت فارغ التحصیلان ایرانی

رییس اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک کشور گفت :بیکاری یکی از عوامل اصلی مهاجرت فرغ التحصیلان ایرانی است .
 عوامل اصلی مهاجرت فارغ التحصیلان ایرانی
محمدحسن بیاتانی روز دوشنبه در حاشیه شانزدهمین کنفرانس فیزیک ایران در دانشگاه لرستان در جمع خبرنگاران افزود :پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در راستای کم کردن فاصله علمی ایران اسلامی با سایر کشورها شده که عمده ترین اقدام در این راستا بررسی و تجدید نظر در محتوای کتب درسی است.


وی اظهار کرد : اگر امروز ایران اسلامی در زمیه نانو و انرژی هسته ای در جهان مطرح است به دلیل تغییر نوع نگاه و توجه به امر پزوهش در آموزش و پرورش است .
رئیس اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک کشور با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه بیشتری به علم به خصوص فیزیک می شود تصریح کرد : در این راستا درسالجاری برای اولین بار به دبیران فیزیک شرکت کننده در این کنفرانس ماموریت با بار مالی داده شد.
وی گفت : شان معلم اگر حفظ شود نتیجه عالی خواهد داشت و سطح علمی در کشور ارتقا|ء خواهد یافت .
بیاتانی افزود : در حال حاضر 60 درصد از دانش آموزان به سمت رشته تجربی و 12 درصد به رشته ریاضی می روند.
وی توجیه اقتصادی و جایگاه مشاغلی مانند پزشکی را از دلایل گرایش به رشته تجربی برشمرد و اظهار کرد : در حدود 20 سال پیش 70 درصد دانش آموزان ریاضی رشته فیزیک را انتخاب کرده و جذب هم می شدند اما امروز اکثر تحصیل کرده های رشته فیزیک بیکار هستند.
وی گفت : امروزه تنها گرایش های آموزش فیزیک و هسته ای دارای داوطلب بیشتر هستند و علاقمندان در سایر شاخه ها بسیار کمتر هستند .
وی افزود : دولت باید این معضل را مدیریت کند چراکه از مالیات اقشار ضعیف کشور برای تحصیل این افراد هزینه می شود و زمان ثمر گرفتن و تولید علم به علت مشکلات اقتصادی و بیکاری اغلب جذب سایر کشورها می شوند.
بیاتانی با اشاره به اینکه بین 50 تا 60 درصد برگزیدگان المپیادها کشور را ترک می کننداظهار کرد : با توجه به رشته های دانشگاهی فیزیک سالانه بین هزار و 200 تا هزار و 500 نفر فارغ التحصیل فیزیک در کشور داریم که غالبا به دلیل گرفتاری مادی و جاذبه سایر کشورها مهاجرت می کنند .
وی با بیان اینکه در حال حاضر زیر ساختهای مهندسی در ایران دچار بحران شده است گفت : یکی از دلایل عدم گرایش دانش آموزان به رشته های ریاضی و فیزیک نبود بازار کار مناسب، و اشتغال به کار آن ها پس از اتمام تحصیلات است.
شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک کشور روز دوشنبه در خرم آباد آغاز بکار کرد.
ارائه راهبردها و شیوه های تدریس در آموزش علوم، پژوهش در آموزش فیزیک، آموزش حرفه ای معلمان فیزیک، نقد و بررسی برنامه های درسی دانشگاه ها در تربیت معلمان فیزیک و نوآوری در آموزش مفاهیم اساسی فیزیک از جمله محورهای کنفرانس فیزیک ایران است.
در این کنفرانس آموزشی 44 مقاله علمی و 121 پوستر ارایه خواهد شد.
این کنفرانس به مدت سه روز با حضور اساتدی برتر فیزیک کشور در محل دانشگاه لرستان در حال برگزاری است.

 

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *