جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کتابخانه های شهر تهران هوشمند می شوند

رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات از هوشمند سازی کتابخانه های شهر تهران خبر می دهد. روح الله عابدینی یگانه می گوید هوشمندسازی کتابخانه ها شامل سامانه RFID، سیستم روشنایی هوشمند قفسه ها، پروژکتور RGB، سیستم موقعیت یاب و اطلاع رسانی (RTLS)، سامانه هوشمند مدیریت کتابخانه، اپلیکیشن واقعیت افزوده، مانیتور شفاف، و میز هوشمند است.

سامانه RFID ورود و خروج اعضا و کتاب ها را با استفاده از تَگ های مخصوص به صورت هوشمند ثبت می کند و عملیات امانت گیری و تحویل کتاب ها را با سرعت بیشتری میسر خواهد ساخت. سیستم روشنایی هوشمند قفسه ها نیز بر اساس مقدار نور محیط، روشنایی قفسه ها را تعیین کرده و می تواند محل کتاب درخواستی کاربر را با چشمک زن های رنگی به او نشان دهد.

پروژکتورهای RGB بیشتر نقش ایجاد المان های محیطی و زیباسازی را بر عهده دارند، و سیستم موقعیت یاب و اطلاع رسانی (RTLS) هم خدمات مورد نیاز کاربران را از طریق تکنولوژی های ارتباطی موبایل به دست آنها می رساند.

سامانه هوشمند مدیریت کتابخانه به کنترل کامل شرایط محیطی از طریق سنسورهای مختلف از جمله نور، دما، رطوبت و برق مصرفی تجهیزات می پردازد. مانیتور شفاف و میزهای هوشمند هم در مواقع خاص به عنوان ابزار نمایش اطلاعات یا تعامل با کاربر استفاده می شوند.

البته هنوز مشخص نیست آیا چنین فناوری هایی به دیگر کتابخانه های سطح کشور نیز راه می یابند یا اینکه فقط مختص پایتخت نشینان خواهند بود.

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *