جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پیراهن هشدار دهنده آلودگی هوا

شرکت Aerochromics دست به تولید پیراهن‌های 500 دلاری زده که امکان تشخیص ترکیب‌های مختلف آلوده‌کننده هوا را خواهند داشت.

پیراهن هشداردهنده آلودگی هوا

با پیشرفت اینترنت اشیا شاهد طراحی و عرضه محصولات هوشمند متفاوتی هستیم که در آن‌ها مجموعه‌ای از نوآوری‌های جدید برپایه تکنولوژی به‌کار بسته شده است. در جدیدترین ابتکار از این دست، تولید پیراهن‌هایی که امکان تشخیص ذرات خطرناک آلوده‌کننده هوا را دارند، در دستور کار قرار گرفته است. اگرچه این طرح ترکیبی جذاب از تکنولوژی و مُد را پیش روی خریداران قرار می‌دهد اما در خصوص موارد استفاده از محصول تولیدی همچنان اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد.

شرکت سازنده یعنی Aerochromics سه پیراهن مجهز به این نوآوری را به مرحله تولید رسانده که هریک از آن‌ها توانایی‌های خاصی دارند. یکی از پیراهن‌ها توانایی تشخیص مونواکسید کربن، دیگری آلودگی حاصل از ذرات ریز و پیراهن سوم نیز توانایی تشخیص آلودگی‌های رادیواکتیویته را خواهد داشت. اساسا با شناسایی مقادیر خطرناک آلودگی‌های یادشده در هوا، این پیراهن‌ها با تغییر رنگ، الگوهای هندسی مشخصی را برای هشدار به فردی که پیراهن را پوشیده پیش روی او قرار می‌دهند.

عملکرد این پیراهن‌ها کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد. به عنوان مثال، پیراهنی که آلودگی حاصل از ذرات را شناسایی می‌کند، از دو سنسور کوچک در قسمت جلو و پشت بهره‌مند شده است. با شناسایی آلودگی‌ها، صفحات گرمایی داخل پیراهن فعال شده و نقطه‌های سفید رنگ پیراهن به سیاه تغییر رنگ خواهند داد. در پیراهن مجهز به قابلیت شناسایی مونواکسید کربن، تماس با این آلودگی فرایندهای شیمیایی خاصی را آغاز خواهد کرد که تغییر رنگ نوارهای سیاه‌رنگ پیراهن به سفید را باعث خواهد شد.

به گفته نیکلاس بنتل موسس Aerochromics، هدف اصلی از تولید چنین محصولی، مطلع کردن کاربر و یا حتی دیگر شهروندان، از وضعیت آلودگی هوا در شهرهای مختلف است. او در این خصوص می‌گوید:

“مطلع شدن از وضعیت آلودگی هوا در مناطق شهری در واقع به نوعی اطلاعات عمومی شهروندان به حساب می‌آید. تغییر رنگ پیراهن می‌تواند افرادی که در کنار کاربر اصلی قراردارند را نیز از شرایط محیطی آگاه سازد.”

این در حالی است که پیراهن‌های یادشده تنها وظیفه نمایش هشدار در خصوص آلودگی هوا را دارند و هیچ اطلاعات و یا پیشنهادی در خصوص تعامل با آلودگی هوا پیش‌روی افراد قرار نخواهند داد.

 

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *