جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پنجره های تیره با یک دکمه

Continental که یکی از تامین کنندگان قطعات خودرو می‌باشد، تکنولوژی جدیدی ابداع نموده است که پنجره‌های خودرو را با فشار یک دکمه تیره می‌سازد. سیستم هوشمند کنترل شیشه از وجود یا عدم وجود جریان الکتریکی برای تیره نمودن یک شیشه مخصوص استفاده می‌نماید. این ویژگی آسایش و امنیت را برای سرنشینان فراهم می‌سازد.

پنجره های تیره با یک دکمه

مدتی زمانی می‌باشد که تیره‌سازی متغیر برای خودروها فراهم شده و محصول ارایه شده توسطHino Motorsدر سال 2007 مثالی از این سیستم‌ها می‌باشد. به گفته Continental، این تکنولوژی تاکنون فقط در سقف و تعدادی از خودروهای بسیار رده بالا ممکن بوده است ولی این شرکت برای اولین بار آن را برای پنجره‌های جانبی و عقب به کار برده است.

این ویژگی با استفاده از فیلم‌های ویژه‌ای از ذرات در شیشه‌ها به دست آمده است. زمانی که یک بار الکتریکی اعمال می‌شود، این ذرات “به صورت سیستماتیکی به موازات هم در می‌آیند.” زمانی که بار الکتریکی قطع می‌شود، این ذرات به صورت نامنظم در می‌آیند که این موجب تیره شدن پنجره‌ها می‌شود به نحوی که تنها از داخل شفاف می‌باشد.

به گفته Andreas Wolf سرپرست تیم بدنه و امنیت Continental، این تکنولوژی می‌تواند امنیت و آسایش زیادی را برای سرنشینان فراهم نماید و نه تنها جلوی نور شدید و آزاردهنده آفتاب را می‌گیرد، از اختلال در دید راننده و کاهش کنترل خودرو پیشگیری می‌نماید.

علاوه براین، این سیستم می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک نماید. با کاهش تابش خورشید در داخل خودرو، موجب خنک شدن خودرو شده و درنتیجه نیاز به استفاده از سیستم خنک کننده کاهش می‌یابد. به گفته Wolf، “محاسبات ما نشان می‌دهد که این اقدامات موجب می‌شود که انتشار گازهای CO2 حداقل چهار گرم در کیلومتر کاهش ‌یابد که می‌تواند برد خودروهای الکتریکی را تا 5.5 درصد افزایش دهد.”

به گفته Continental، تیرگی پنجره‌ها می‌تواند در آینده به صورت خودکار با توجه به شدت نور بیرون خودرو صورت پذیرد. فیلمی که اکنون موجود است به رنگ آبی روشن می‌باشد ولی طیفی از رنگهای مختلف قرار است در آینده ارایه شود. همچنین ویژگی‌هایی مانند بازیابی انرژی و کنترل با صفحه نمایش لمسی نیز ممکن است اضافه گردند.

هنوز چیزی در مورد جزییات قیمت اعلام نشده ولی این فیلم‌ها “هنوز نسبتاً پر هزینه” هستند. ولی پیش بینی می‌شود که قیمت به سرعت در اثر رقابت با سایر تکنولوژی‌های مشابه کاهش یابد. به عقیده این شرکت تا زمانی که ارزش در نرم‌افزار و دانش ارتباط باشد، مهم نیست که کدام تکنولوژی موفق‌تر خواهد بود.

یک خودروی مجهز به سیستم هوشمند کنترل شیشه Continental در نمایشگاه Consumer Electronics Show که از 6 تا 9 ژانویه در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، به نمایش در خواهد آمد.

منبع 9صبح

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *