جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


واردات ۴۰ تن موبایل به کشور

آمار تعرفه‌های رسمی واردات محصولات الکترونیکی در یازده ماه سال ۹۴ نشان می‌دهد که در این مدت ۵۰۹ هزار و ۸۴ کیلوگرم گوشی تلفن همراه به کشور آمده که ارزشی معادل پنج‌هزار و ۹۴۶ میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۵۲۳ ریال داشته است.

 واردات ۴۰ تن موبایل به کشور
واردات رسمی این یک قلم کالای خاص از محصولات الکترونیکی در ۱۰ماهه سال جاری ۴۶۹,۳۸۷ کیلوگرم بود که ارزشی معادل ۱۸۸ میلیون دلار داشت.

با مقایسه بندهای این ردیف از واردات متوجه می‌شویم که از دی تا بهمن ۳۹ هزار و ۶۹۷ کیلوگرم موبایل وارد کشور شده که ارزشی معادل ۴۵۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۴۵۵ ریال داشته است، به‌عبارتی دیگر واردات در این یک‌ماهه رشدی هشت‌درصدی داشته است.

واردات گوشی تلفن همراه طی هشت سال اخیر دست‌خوش تغییر و تحولات بسیاری شده و بازی بر سر تعرفه‌های گمرکی منجر به این شده که ثبات طولانی‌مدتی را در این بخش شاهد نباشیم.

زمانی تعرفه‌های گمرکی واردات موبایل چهار درصد بود که یک‌باره به ۶۰ درصد ارتقا یافت و صدای بسیاری از کارشناسان و مسئولان امر را بلند کرد.

همین اعتراضات و رشد قاچاق این حوزه منجر به بازگشت تعرفه‌ها به رنج سابق شد و بعد از مدتی مجدداً شاهد افزایش تا شش‌درصدی آن بودیم.

اوایل سال جاری نیز براساس مصوبه گمرک، چهار درصد دیگر بر تعرفه واردات موبایل افزوده و نتیجتاً به ۱۰ درصد رسید.

اگر مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های در نظر گرفته شده برای واردات از مبادی قانونی را در نظر بگیریم، تعرفه مؤثر واردات حدوداً ۲۰ درصد می‌شود.

این تعرفه که زمینه قاچاق را به‌گفته عده‌ای از فعالان این بازار فراهم کرده، گفته می‌شود تنها توانسته بر ۱۵ تا ۲۰ درصد واردات گوشی تلفن همراه نظارت داشته باشد و سایر اقلام از مبادی غیرقانونی تأمین می‌شوند.

منبع: تسنیم

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *