جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پروژه هدست واقعیت افزوده سامسونگ در راه است

دو روز پیش و در جریان اجلاس واقعیت مجازی در سانتیاگو، سانگ-هون هانگ (Sung-Hoon Hong) نایب رییس سامسونگ الکترونیکس به روی صحنه آمد تا خبر ارائه دو پروژه جدید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را اعلام کند. این شرکت پیش از این نیز با ارائه هدست واقعیت مجازی موبایل گیر وی آر موفقیت زیادی را در این عرصه کسب کرده است، اما تصمیم دارد تا پای خود را از این حوزه فراتر بگذارد. پروژه هدست واقعیت افزوده سامسونگ از عزم جزم این شرکت برای تکرار موفقیت در عرصه گجت‌های پوشیدنی خبر می‌دهد.

A visitor wears a Samsung Gear VR virtual reality headset in the Samsung Electronics Co. pavilion at the Mobile World Congress in Barcelona, Spain, on Tuesday, March 3, 2015. The event, which generates several hundred million euros in revenue for the city of Barcelona each year, also means the world for a week turns its attention back to Europe for the latest in technology, despite a lagging ecosystem. Photographer: Pau Barrena/Bloomberg via Getty Images

پروژه هدست واقعیت افزوده سامسونگ در راه است

اولین پروژه متعلق به یک هدست واقعیت مجازی بوده و در حال حاضر سامسونگ گیر وی آر 2 (Samsung Gear VR 2) نام گرفته است. از قرار معلوم این محصول راه طولانی تا بازار نداشته و به زودی عرضه خواهد شد. پروژه هدست واقعیت افزوده سامسونگ دومین هدف بوده و محصولی شبیه به مایکروسافت هولولنز (Microsoft HoloLens) را به بازار عرضه خواهد کرد. بد نیست بدانید واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است، به این معنی که توسط یک شبیه‌ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه‌سازی می‌کند. وجه تمایز اصلی بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند. دیدن یک پوکمون (مجازی) بر روی میز اتاق شما (واقعی) می‌تواند مثال ساده از واقعیت افزوده باشد.

بر اساس گفته‌های سانگ-هون، پروژه هدست واقعیت افزوده سامسونگ تجارتی پرسودتر محسوب شده و این کمپانی از این پس تمرکز بیشتری بر روی این زمینه خواهد داشت. نایب رییس سامسونگ همچنین به این نکته اشاره کرد که چهار سطح از واقعیت افزوده، بسته به نحوه فعل و انفعال آن‌ها با دنیای واقعی وجود دارد. اولین مورد یک پوشش دو بعدی است که به هیچ وجه تعاملی با فضای فیزیکی ندارد. دومین مورد به یک پوشش سه بعدی اختصاص دارد که فعل و انفعال در آن بین اشیا مجازی صورت می‌گیرد، اما هنوز هیچ ارتباطی با اشیا دنیا واقعی وجود ندارد. پوکمون گو را باید نمونه‌ای از این حالت دانست.

سطح سوم و چهارم هر دو با اشیا واقعی به شیوه‌های مختلف به فعل و انفعال پرداخته و با آن‌ها ارتباط دارند. تفاوت اصلی سطح چهارم در این است که این بار در دنیای واقعی نیز تغییراتی حاصل خواهد شد. در واقعیت مجازی، همه چیز خیالی است و کاربر با گذاشتن هدست یا عینک شبیه‌ساز چنین دنیایی، کاملا می‌داند که در دنیای واقعی چنین محیطی وجود ندارد، پس با دیدن یک زامبی که در بازی به طرفش حمله‌ور شده احتمالا ترس خود را به میزانی کنترل می‌کند. اما اگر همین زامبی را در حال ورود از درب اصلی منزل واقعی خود ببیند، آیا باز هم قادر به مهار ترس خود خواهد بود؟

همان‌طور که می‌بینید امروز شرکت‌های بزرگ و کوچک زیادی در زمینه ساخت هدست‌های واقعیت مجازی فعالیت می‌کنند، در حالی که سطح چهارم واقعیت افزوده برای درصد بالایی از آن‌ها لقمه بسیار بسیار بزرگی محسوب می‌شود. با توجه به این پیچیدگی، اکنون هدست‌های واقعیت افزوده محبوبی همچون مجیک لیپ (Magic Leap) و هولولنز در سطح سوم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و هدف سامسونگ نیز شرکت در همین بخش است. سطح چهارم پیچیده‌تر از آن است که کاربران عادی تنها برای تفریح و شادی به طرف آن بیایند. به نظر می‌رسد که بهترین مثال قابل فهم برای تشریح واقعیت افزوده، بازی پوکمون گو است، چرا که سانگ-هون نیز دیدن یک پیچاکو (شخصیت بازی پوکمون گو) در دنیای واقعی را به عنوان یک مثال عنوان کرد.

بر اساس گفته‌های نایب رییس سامسونگ، این شرکت در نظر دارد تا یک همکاری با مجیک لیپ ترتیب داده و یک پارتنر را به پروژه در دست اقدام خود اضافه کند. این همکاری می‌تواند دو سر سود باشد. سامسونگ به تازگی به دنیای واقعیت افزوده پای گذاشته و نیازمند اطلاعات شرکتی با تجربه است. از طرفی مجیک لیپ چندین مدیر ارشد خود را اخیرا از دست داده و به همین دلیل از برنامه زمانی خود برای عرضه محصولاتش عقب افتاده است.

 

منبع : phonearena

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *