جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ردیابی حرکات شما توسط wifi

وقتی در حال قدم زدن و پیاده‌روی هستید و گوشی‌هوشمندتان در جیب شما جا خوش کرده؛ هر بار که از محدوده تحت پوشش وای‌فای خارج می‌شوید از خود ردپایی به‌جا می‌گذارید که فرد دیگری می‌تواند آن را برداشته و دنبال کند. مانند این‌که در یک مسیر ناشناخته مانند یک جنگل به اکتشاف مشغول هستید و برای این‌که راه برگشت را گم نکنید؛ در فواصل مسیر خرده‌سنگ می‌ریزید؛ در این‌جا هم با خرده‌سنگ‌های دیجیتالی روبرو هستیم.

ردیابی حرکات شما توسط wifi


وقتی این سیگنال‌های دیجیتالی در کنار هم قرار گیرند تشکیل یک نقشه را می‌دهند. حتی اگر گوشی روشن باشد ولی از داخل تنظیمات؛ وای‌فای را غیرفعال کنید؛ برخی از نرم‌افزارها مانند آندروید گوگل (نسخه 4.3 به بعد) می‌توانند هم‌چنان مناطق تحت پوشش وای‌فای را شناسایی کند و این یعنی ساخت یک سیگنال ردیابی.

اگر هر روز از یک مسیر مشخص برای رفتن به محل کار؛ خانه؛ دانشگاه یا خرید بروید؛ ردیابی تمام حرکات شما بسیار ساده خواهد بود.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که شخصی از ردیابی وای‌فای استفاده کند. روشی که برای رجیستر ساده یک دستگاه در زمانی است که به یک هات‌اسپات وای‌فای وصل می‌شود. این مسئله در یکسری از مقالات ارائه شده در École polytechnique fédérale de Lausanne در کشور سوئیس به چاپ رسیده است. دکتر آنتونین دانالت از آزمایشگاه حمل و نقل و موبیلیتی؛ مسیر ده‌ها دانشجو و کارمند خوابگاه دانشجویان را زیرنظر گرفت. او موفق شد در یک بازه زمانی ده روزه حدود دو میلیون نقطه را که توسط آنتن‌های وای‌فای 789 گرفته شده بود؛ ثبت و ضبط کند. با مطالعه این نقاط؛ او هرگونه تغییر در مسیرهای طی شده توسط هر فرد را متوجه شد و فهمید که کدام‌یک از آن‌ها رهگذران هر روزه هستند و کدام‌یک عابرینی که به‌طور تصادفی از آن مسیر رد شده‌اند.

دکتر دانالت از این تحقیق به‌عنوان تز دکترای خود استفاده کرد. اطلاعاتی که توسط او ارائه شده می‌تواند به‌عنوان یک مدل و الگو؛ توسط کمپانی‌هایی که علاقمند به فهمیدن الگوهای رفتاری مانند راه‌رفتن یا غذاخوردن یا سایر عادت‌های افراد مختلف هستند؛ کاربرد بسیار زیادی داشته باشد. البته باید گفت که متأسفانه این اطلاعات می‌تواند استفاده‌های منفی نیز داشته باشد.l

منبع دیجیتال ژورنال

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *