جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


محققین دوربینی کاملاً مسطح ساخته اند که بدون نیاز به لنز، عکس می گیرد

با وجود اینکه موبایل های هوشمند ما روز به روز باریک تر می شوند، اما هنوز یک برآمدگی روی بدنه آنها وجود دارد که زیبایی شان را از بین می برد: لنز دوربین. ثبت تصاویر با کیفیت و فوکوس روی فواصل مختلف، نیازمند لایه ای از شیشه با اندازه مشخص است. اما اگر بگوییم یک راه برای حل این مشکل وجود دارد چه می گویید؟

 


محققان موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) اخیراً از چیپ «آرایه فازی نوری – Optical Phased Array» جدیدی رونمایی کرده اند که از ریاضیات به جای لنز استفاده می کند. با افزودن تاخیری بسیار کوتاه -در حد کادریلیون ثانیه- به نور دریافت شده از نقاط گوناگون، این چیپ می تواند بدون لنز فوکوس کند.

به گفته پروفسور علی حاجی میری، این چیپ می تواند بین لنز فیش آی و تله فوتو به صورت آنی سوییچ کند که تنها از طریق اعمال تنظیمات کوچک در آرایه دریافت کننده های نور صورت می گیرد. این رویکرد، مشابه همان رویکردی است که آرایه های فازی ارتباطی برای فوکوس و هدایت امواج رادیویی به جهتی خاصی استفاده می کنند.

این تیم برای نخستین بار موفق به ساخت دوربینی 2 بعدی و بدون لنز شده که قادر به ثبت تصاویری با رزولوشن پایین از بارکدها است. این تصویر مشخصاً به اندازه تصاویری که با آیفون به ثبت می رسانید، با کیفیت و تحسین برانگیز نیست اما اثبات می کند که چنین پروژه ای می تواند یک روز به دستآوردهای مهمی برسد. چیپ فعلی از 64 سنسور بهره می برد و هدف بعدی تیم کلتک، بهبود دوربین برای پشتیبانی از رسیورهای بزرگ تر و ثبت تصاویر با کیفیت تر است.

 

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *