جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


درگیری کوالکام با اتحادیه وای‌فای

بحث و جدال شرکت‌ها درباره شبکه‌های ارتباطی LTE که از کانال‌های مشترک با وای‌فای بهره می‌برند به موضوع روز رسانه‌های خبری تبدیل شده است.

درگیری کوالکام با اتحادیه وای‌فای

اتحادیه وای‌فای (WiFi Alliance) عنوان کرده تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی آزمایش‌هایی را برای اطمینان از آنکه دستگاه‌‌های مجهز به قابلیت LTE توانایی استفاده بدون مشکل از وای‌فای را نیز خواهند داشت، به مرحله اجرا درخواهد آورد اما کوالکام به عنوان یکی از پشتیبان‌های اصلی LTE-U (LTE بدون مجوز) خواستار اجرای سریع‌تر این بررسی‌ها شده است.

LTE-U بستر جدیدی است به‌منظور استفاده از ارتباطات بی‌سیم در دستگاه‌های همراه که از برخی فرکانس‌های مشترک با وای‌فای بهره می‌برد. کوالکام و شرکت‌های طرفدار این استاندارد معتقدند LTE-U طیف گسترده‌ و در نتیجه فرصت‌های بیشتری را به‌منظور بهره‌برداری توسط اپراتورهای تلفن همراه به‌ویژه در نواحی با تراکم جمعیتی بالا فراهم خواهد کرد اما اتحادیه وای‌فای (WFA) و برخی از دیگر پشتیبانان استاندارد وای‌فای معتقدند LTE-U دسترسی کاربران شبکه‌های بی‌سیم به داده‌ها را دشوار خواهد ساخت. طرفداران این استاندارد ارتباطی جدید با رد موضوع یادشده عنوان کرده‌اند هیچ تداخلی در ارتباطات ایجاد نخواهد شد.

نارضایتی کوالکام از روند جاری آزمایش‌ها در حالی مطرح شده که پنج‌شنبه گذشته نیز کارگاهی با هدف ارائه برنامه آزمایش و بررسی تاثیرات دو تکنولوژی یادشده (Wi-Fi و LTE-U) برگزار شده بود اما اتحادیه وای‌فای اعلام کرده آزمایش‌های این کارگاه تا ماه سپتامبر به‌طول خواهد انجامید.

WFA دلیل اصلی زمان‌بر بودن آزمایش‌ها را بررسی و ارزیابی جوانب امر در قالب پروژه‌ای می‌داند که تا پیش از این اجرای آن سابقه نداشته است.

پس از پایان آزمایش‌های مورد نظر WFA و در صورت تایید این استاندارد جدید، دست‌کم یک آزمایشگاه مجهز با هدف بررسی و آزمایش محصولات عرضه شده برپایه این استاندارد راه‌اندازی خواهد شد. به گفته رابینسون ریاست WFA، پیاده‌سازی هر یک از فرایندهای یادشده به چندین هفته زمان نیاز خواهد داشت.

یکی از علل اصلی ایجاد تنش میان کوالکام و WFA، ترس از ازدست‌دادن زمان برای عرضه LTE-U آن‌هم پس از سرمایه‌گذاری‌های عظیمی است که این شرکت و متحدانش در این زمینه انجام داده‌اند.

لازم به ذکر است که نسخه دیگری از استاندارد LTE ثبت‌نشده به نام LAA با پشت سر گذاشتن مراحل بررسی، به استفاده در ابعاد تجاری نزدیک شده است. LAA از قابلیت‌های زیادی به‌منظور اطمینان از عدم ایجاد تداخل در قالب حضور آن در کنار وای‌فای بهره‌مند شده و در مقایسه با LTE-U مناطق جغرافیایی بیشتری (از جمله اروپا) استفاده از آن را به تصویب رسانده‌اند

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *