جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


در آینده‌ای نزدیک یک باتری مایع، پردازنده‌ در حال پردازش را نیز خنک می‌کند!

کنترل حرارت، یکی از بزرگترین دشمنان سرعت پردازنده ها است. این دلیلیست که اورکلاک پردازنده شما می‌تواند باعث سوختن کامپیوترتان شود و به همین دلیل کامپیوترهای گیمینگ نیازمند هزینه صدها دلاری برای تجهیز شدن به یک خنک کننده مایع هستند تا سیستم را از گرمای بیش از حد دور کنند. محققان انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH) و IBM Research یک باتری مایع را توسعه داده‌اند که می‌تواند گرمای اضافی را از طریق الکرولیت های مایع به مسیر دیگری از پردازنده هدایت کند.

باتری مایع، پردازنده‌ در حال پردازش را نیز خنک می‌کند


باتری مایع نوعی از باتری های قابل شارژ است که در اصل به عنوان سلول های سوختی قابل شارژ شناخته می‌شود. به طور معمول آن‌ها تنها برای اپلیکیشن هایی با جثه‌های بزرگ نظیر ذخیره سازهای برق از پنل های خورشیدی گرفته تا توربین های بادی، استفاده می‌شوند. اما باتری جدید طراحی شده توسط این تیم تحقیقاتی به طور قابل توجهی کوچک شده است که با اندازه ضخامت 1.5 میلی‌متری خود و تولید 1.4 وات انرژی در هر سانتی‌متر مربع از سطح باتری، می‌تواند رکورد شگفت انگیزی را برای اندازه یک باتری به همراه داشته باشد.

اما بزرگترین مزیت باتری مایع در واقع همان الکترولیت مایع آن است که برای تولید شارژ همراه با زداینده ی گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع این باتری جریانی می‌تواند به عنوان یک سیستم خنک کننده نیز مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه هنوز این باتری های جذاب، از قدرت کافی برای جایگزین شدن با باتری موجود در چیپست های فعلی کامپیوترها برخوردار نیستند و نمی‌توانیم انتظار زیادی را از این باتری اولیه ساخته شده داشته باشیم. اما به عنوان یک اثبات مفهومی، یک باتری میکرو جریانی می‌تواند بسیار بادوام‌تر از ایده های باتری های آینده باشد که تا به امروز آن‌ها را دیده‌ایم. این گروه از توسعه دهندگان امیدوار هستند که با توسعه هر چه بیشتر باتری کوچک خود، بتوانند به اندازه کافی آن را برای استفاده در دنیای واقعی ارتقا ببخشند.

منبع : گجت نیوز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *