جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ترافیک آنلاین تهران را ببینید

اگر تا پیش از این برای مطلع شدن از وضعیت ترافیک تهران باید به نقشه آنلاین ترافیک ( که توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده) مراجعه می‌کردید که از نظر کیفیت تفاوت چندانی با آسفالت‌های خیابان‌ها نداشت حالا می‌توانید از Google Maps اینکار را انجام دهید.
نقشه آنلاین ترافیک گوگل که تا پیش از این برای بسیاری از شهرهای جهان ارایه می‌شد حالا نه تنها برای تهران بلکه برای بسیاری از شهرهای دیگر ایران هم قابل دسترس است.
ترافیک آنلاین تهران را ببینید


نقشه آنلاین ترافیک یعنی چه ؟
نقشه آنلاین ترافیک دو کاربرد ساده دارد. آگاهی از وضعیت ترافیک خیابان‌ها و مسیریابی بر اساس ترافیک. این نقشه با علامت‌های سبز، قرمز و نارنجی مشخص کننده وضعیت ترافیک مسیرهای اصلی موجود در شهر است. قرمز به معنای ترافیک شدید، نارنجی به معنای ترافیک معمولی و سبز به معنای عبور و مرور روان.

مسیریابی با ترافیک آنلاین چگونه است؟
مهمترین مزیت نقشه آنلاین ترافیک مسیریابی بر اساس آن است. کاربرانی که پیش از این در ایران از گوگل مپ استفاده می‌کردند می‌توانستند مسیرهای مختلف بین دو نقطه روی نقشه را مشاهده کنند. حالا لایه ترافیک هم به این مسیرها اضافه شده و این یعنی کاربران با انتخاب مسیر های مختلف می‌توانند زودتر یا دیرتر به مقصد برسند. گوگل زمان دیرتر یا زودتر رسیدن را روی نقشه به کاربر نشان می‌دهد. مثلا نشان می‌دهد که شما با انتخاب کدام مسیر میتوانید ۶ دقیقه زودتر به مقصد برسید.
گوگل اطلاعات ترافیک را از کجا می‌گیرد؟
در بسیاری از نقاط جهان شهرداری‌ها اطلاعات ترافیکی را به صورت api در اختیار گوگل می‌گذارند. شهرداری‌ها اطلاعات سرویس‌های حمل و نقل شهری ( زمانبندی مترو، اتوبوس و … ) هم به همین طریق به گوگل منتقل می‌کنند تا از این طریق در اختیار شهروندان قرار گیرد.
در ایران به دلیل نبود رابطه با گوگل و یا تحریم‌ها این انتقال اطلاعات به گوگل انجام نگرفته و هنوز هم نمی‌توان زمانبندی حرکت مترو یا اتوبوس‌ها را روی گوگل مپ مشاهده کرد اما نقشه ترافیک نیازی به اطلاعات شهرداری ندارد. گوگل این اطلاعات را از موبایل شهروندان می‌گیرد ( ترسناک به نظر می‌رسد؟) بخش عمده شهروندان سرویس Location خود را به صورت پیش‌فرض روی روشن قرار داده‌اند و اطلاعات مکان آنها از طریق اینترنت موبایل به گوگل منتقل می‌شود. گوگل با محاسبه سرعت حرکت کاربران یک محدود می‌تواند تخمین بزند که آیا یک مسیر دارای ترافیک شدید است یا کاملا روان است. گوگل امروزه حتی سرعت متوسط خیابان‌ها را هم در اختیار دارد، بنابراین می‌تواند بسنجد سرعت موجود کاربران پایین‌تر یا بالاتر از حد متوسط است.

چرا گوگل تا قبل از این اطلاعات ترافیکی ایران را ارایه نمی‌داد؟
شاید به دلیل اینکه با نسل ۲.۵ موبایل عملا انتقال این اطلاعات مکانی ممکن نبود. طی یک سال و نیم اخیر با رشد قابل توجه استفاده از اینترنت روی موبایل در کشور مواجه شده‌ایم. راه‌اندازی نسل‌های سوم و چهارم موبایل در ایران حالا باعث شده که تعداد بیشتری از شهروندان با گوشی موبایل خود به اینترنت متصل شوند و همین به گوگل اجازه داده که اطلاعات نسبتا دقیقی را از وضعیت ترافیکی یک خیابان در اختیار داشته باشد.
اگر تا سه چهارسال قبل تعداد کاربرانی که به اینترنت موبایل متصل بودند و از یک خیابان رد می‌شدند بسیار پایین بود حالا تعداد این کاربران به اندازه‌ای شده که بتوان از مجموع اطلاعات مکان‌محور آنها نتیجه‌گیری‌هایی چون ترافیک آنلاین داشته باشد.

ترافیک آنلاین روی چه برنامه‌هایی در دسترس است؟
هم از طریق دسک‌تاپ و گوگل مپ و هم از طریق موبایل می‌توان به ترافیک آنلاین و مسیریابی بر اساس ترافیک دسترسی داشت.
ترافیک آنلاین گوگل برای چه شهرهای ایران راه‌اندازی شده؟
تقریبا همه شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، اصفهان، شیراز راه‌اندازی شده است. برای دسترسی به ترافیک آنلاین مثلا شهر تبریز از طریق وب می‌توانید trafic near tabriz را گوگل کنید.

تفاوت بین نقشه ترافیک آنلاین شهرداری و گوگل چیست؟
شهرداری تهران ترافیک مسیرها را بر اساس مانیتور خیابان‌ها از طریق دوربین های شهری انجام می‌دهد و این اطلاعات را اپراتور مستقر در مرکز کنترل ترافیک بر اساس تخمین خود از آنچه در دوربین می‌بیند وارد نقشه می‌کند.
گوگل اما اطلاعات را از کاربران در حال حرکت استخراج می‌کند این یعنی گوگل می‌تواند حتی بین دو مسیر با ترافیک سنگین متوجه شود کدام مسیر زمان کمتری برای کاربر دارد.
نکته قابل توجه اینکه شهرداری تهران اساسا اپلیکیشنی برای نقشه خود ندارد و به همین دلیل شما در حین حرکت نمی‌توانید به راحتی از وضعیت ترافیک خیابان‌ها مطلع شوید یا حتی مسیرهای جایگزین را به راحتی جست و جو کنید.
گوگل از اطلاعات مکانی کاربران چه استفاده‌ای می‌کند؟
خدا میداند! مشخص است گوگل روی اطلاعات مکان محور کاربران تسلط قابل توجهی دارد که از این طریق می‌تواند درآمد فوق‌العاده‌ای از طریق تبلیغات ( احتمالا در آینده ) جذب کند. گوگل حالا می‌داند مثلا یک کاربر تا چند دقیقه دیگر به مقابل یک مغازه یا کسب و کار می‌رسد و شاید به زودی شاهد تبلیغاتی از این دست باشیم : « ۵۰ متر جلوتر پیتزافروشی فلان با ۵۰ درصد تخفیف» یا کمی پیشرفته‌تر « یک ساعته تو ترافیکی ، می‌خواهی یک آب میوه بزنی؟ ده متر جلوتر بزن بغل؟»
***
راه‌اندازی سرویس‌هایی مثل گوگل ترافیک یا ارایه خدماتی از این دست توسط شهرداری هر چند نمی‌تواند معضل ترافیک را حل کند اما تا اندازه‌ای برای تقسیم ترافیک موجود در شریان‌های اصلی شهر به راه‌های جایگزین موثر است.

منبع آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *