جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


باور غلط پیرامون اندروید که حقیقت ندارند

در باب هر موضوعی، خاصه موضوعی که مخاطبان بسیار داشته باشد، همواره افسانه و باورهای غیر حقیقی وجود دارد. یکی از این موضوعات پر مخاطب که شامل این افسانه ها و باورهای غیر حقیقی شده، اندروید است. در این نوشته، به برخی افسانه ها و باورهای غیر حقیقی پیرامون اندروید می پردازیم و نشان می دهیم که آن باور چرا و چگونه غیر حقیقی است.

 

باور غلط پیرامون اندروید که حقیقت ندارند

۱- تروجان ها و بد افزارهای زیادی در اطراف اندروید هستند!
از جمله باورهای غیر حقیقی که گاه از سوی آی او اس نیز مورد تأکید واقع می شود این است که اندروید به شدت در برابر تروجان و ویروس آسیب پذیر است. البته که اندروید از تروجان و ویروس مصون نیست ولی این به معنای آن نیست که اندروید به شدت در برابر ویروس آسیب پذیر است. همچنین خود آی او اس نیز مقاومت بالایی در برابر تروجان ها ندارد. در کلیت امر، حقیقت این است که دستگاه های اندرویدی کاربران معمولی خیلی کم ویروسی می شوند.
مورد دیگری که در این باب می بایست ذکر شود این است که تعداد اپلیکیشن هایی که در پلی استور وجود دارند بسیار بیشتر از اپلیکیشن هایی است که در اپ استور وجود دارند، اما در عین حال اندروید تست های امنیتی متعددی برای حصول اطمینان از امنیت اپلیکیشن ها و عدم آلودگی آن ها به هر گونه بد افزار دارد.
فی المثل، سرویس Google Play Protect تمامی اپلیکیشن های پلی استور و همچنین اپلیکیشن های نصب شده را اسکن کرده و در صورت تشخیص بدافزار، به کاربر اعلام می کند.
حقیقت این است که اکثریت قریب به اتفاق اپلیکیشن های موجود در پلی استور امن هستند و در واقع بسیار کم پیش می آید که اپلیکیشنی دارای بد افزار باشد و بتواند به پلی استور راه یابد. همچنین بخشی از فرآیند محافظت از اندروید در برابر بد افزارها، بر عهده ی خود کاربران است. مثلاً کاربر حتی الامکان نباید خارج از پلی استور و یا برخی مارکت های معتبر، اقدام به نصب اپلیکیشنی کند. و یا کاربر همواره می بایست پیش از نصب اپلیکیشن به دسترسی های آن اپلیکیشن توجه نموده و آنانی را که دسترسی های غیر ضروری دارند، نصب نکند.
از آن چه گفته شد این گونه می توان نتیجه گرفت که اندروید مصون از تروجان و ویروس نیست، اما در عین حال آن گونه هم نیست که انواع و اقسام بد افزار گرد آن را گرفته باشند. بخشی از فرآیند محافظت از اندروید، بر عهده ی خود کاربر است.

۲- مشخصات گوشی، همه چیزِ آن است!
یکی دیگر از باورهای اشتباه در باب دستگاه های اندرویدی این است که مقدار رم، حافظه داخلی، نوع پردازنده و مسائل از این قبیل، همه چیز را در باب گوشی می گویند و هر گوشی ای که مشخصاتش از آن یکی بالاتر باشد، قطعاً گوشی بهتری است و به درد همگان می خورد. این باور، باوری اشتباه است.
البته آن اوایل، مشخصات گوشی بر روی روند کار سیسیتم عامل اندروید تأثیر بسیار زیادی می گذاشتند اما امروزه با وجود آن که مشخصات دستگاه بی تأثیر نیستند، اما همه چیز هم نیستند. مهم نوع عملکرد گوشی و همچنین میزان توقع کاربر است. در واقع مهم رضایت کاربر از گوشی خود است.
هنگامی که کاربر گوشی اندرویدی را در دست دارد و در حال استفاده از آن است به میزان رم آن فکر نمی کند بلکه به سرعت و روان بودن گوشی فکر می کند و اگر میزان سرعت و روان بودن گوشی بتوانند او را راضی نگاه دارند ده گوشی دیگر با مشخصات بالاتر نمی توانند نقش آن گوشی را برایش ایفا نمایند.
پس اینگونه می توان گفت که مشخصات یک گوشی آن چنان مهم نیست، آن چه که مهم است این است که گوشی اندرویدی مورد نظر تا به چه اندازه می تواند کاربر را راضی نگاه دارد و توقعاتش را برآورده سازد.

۳- تمامی گوشی های اندروید، مانند همند!
باور اشتباه دیگری که ناشی از تعمیم های بیجای برخی انسان ها است این است که تمامی گوشی های اندرویدی مانند همند، هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ کارایی و عملکرد.
این تعمیم، به واقع تعمیم بی جایی است چرا که فی المثل اندروید گوشی های اچ تی سی بسیار متفاوت از گوشی های ال جی هستند. این تفاوت هم در ظاهر آن ها و هم در باطنشان به چشم می خورد.
اتفاقاً این ایراد را می توان به آی او اس گرفت. در واقع آی او اس است که آنچنان متنوع نیست. آی او اس آیفون ۵ تفاوت چندانی با آی او اس آیفون ۷ ندارد.
در واقع از آن چه که گفته شد این گونه می توان نتیجه گرفت که به سبب رابط کاربری دو برند، تفاوت های زیادی میان اندرویدهای ارائه شده در گوشی های هر یک از برندهای تولید کننده ی گوشی های اندرویدی وجود دارد.

۴- استفاده از Task Killer ضروری است!
از دیگر باورهای غیر حقیقی ای که در ذهن برخی از کاربران حقیقی جلوه می کند این است که استفاده از برنامه های Task Killer ضروری است. در واقع این ضرورت مربوط به اوایل کار اندروید بود، اما امروزه استفاده از این برنامه ها علاوه بر آن که فایده ای ندارد، بلکه حتی ممکن است ضرر هم داشته باشد.
امروزه اندروید خود قابلیت مدیریت برنامه را دارد و لذا نیازی به استفاده از برنامه های Task Killer نیست و حتی استفاده از برنامه های Task Killer می تواند موجب هدر رفتن منابع شود. همینگونه است استفاده از «برنامه های اخیر» و بستن آن ها.
در واقع امروزه «برنامه های اخیر» اگر هنوز وجود دارد نه برای آن است که آن را باز کنیم و برنامه های در حال اجرا را ببندیم، بلکه برای آن است که با استفاده از آن میان برنامه های باز شده سوییچ کنیم. همین و بس.
خلاصه آن که خودِ اندروید به خوبی می تواند برنامه ها را مدیریت کند و برای این کار نیازی به اقدام کاربر نیست.

۵- اندروید، از پیچیدگی زیادی برخوردار است!
پیچیده بودن اندروید نیز از جمله باورهایی است که رقبای اندروید در ذهن کاربران جا می اندازند. اما واقعاً اینگونه نیست و اندروید پیچیدگی و دشواری زیادی ندارد.
اولاً که نصب اپلیکیشن های مختلف به آسانی صورت می گیرد. ثانیاً ارسال پیامک، برقراری تماس، استفاده از اینترنت و موارد اینگونه نیز هیچگونه دشواری خاصی ندارند.
ثالثاً با وجود آن که منوی تنظیمات اندروید ممکن است برای کسی که تا کنون با گوشی های هوشمند کار نکرده دشوار باشد، اما این موضوع برای به عنوان مثال آی او اس هم صادق است. کسانی که ممکن است کار با منوی تنظیمات اندروید برایشان مشکل باشد می توانند از لانچرهای ساده استفاده کنند.
رابعاً روت کردن گوشی و برخی کارهای اینگونه، تنها برای عده ای خاص است و نه کاربران معمولی، چرا که کاربران معمولی نیازی به این کارها ندارند.
خلاصه آن که به طور کلی استفاده از اندروید دشوارتر از استفاده از آی او اس نیست.
*****
در آخر ذکر این نکته لازم می نماید که رد برخی باورهای غیر حقیقی در مورد اندروید به معنای آن نیست که ما اندروید را تمام و کمال می دانیم و بر این باوریم که این سیستم عامل عاری از هر گونه عیب و ایراد است.

منبع : گویا آی تی

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *