جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


انتقال اجسام با گجت جادویی

enteghale ajsam ba gadget jadooyi

 

دانشمندان دانشگاه داندی به تقلید از پیچ گوشتی صوتی «دکتر هو» دست به ساخت یک دستگاه با نیروی فراصوت زده‌اند که می‌تواند اجسام را با استفاده از صوت بلند کرده، چرخانده و دست‌کاری کنند.
این دستگاه به نوعی بازتاب دستگاه چند منظوره دکتر هو، نقش اول سریال علمی تخیلی بوده که از آن به عنوان قفل بازکن، یک اسکنر پزشکی و حتی سلاح استفاده می‌کند.
فیزیکدانان دانشگاه داندی از تجهیزایی که برای جراحی فراصوت با استفاده از ام‌آرآی بکار رفته، برای ساخت ابزاری با قابلیت بلند کردن و پیچاندن یک صفحه لاستیکی 10 سانتیمتری با یک پرتو فرا صوت استفاده کردند.

 

به گفته محققان، این پرتو به انتقال مقدار جنبش آنی پرداخته که می‌تواند یک جسم را در مسیر آن حرکت داده و باعث چرخیدن آن به شکل مارپیچ یا گرباد شود.
به گفته محققان، این تجربه نه تنها به تائید یک نظریه فیزیک پایه پرداخته، بلکه همچنین سطح جدیدی از کنترل را بر پرتوهای فرا صوت نشان داده که می‌توان بر جراحی مافوق صوت غیرتهاجمی، انتقال داروی هدفدار و دستکاری مافوق صوت سلولها اعمال کرد.
دانشمندان بر این باورند که دستگاه آنها می‌تواند با ارائه امکان هدایت امواج فراصوت به نقاط دقیق مورد نیاز، به دقیق‌تر و کارآمدتر شدن جراحی‌ها با استفاده از شیوه‌های فراصوت کمک کند.
امواج فراصوت به جراحان کمک می‌کند تا بدون نیاز به جراحی، بیمارهای مختلفی را درمان کنند.
نتایج این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

منبع : گجت نیوز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *