جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


امکان شناسایی احساسات افراد

شناخت احساسات افراد، کار دشواری است و بسیاری مواقع نمی‌توان تنها از روی حالات چهره به احساسات پی برد. محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی (CSAIL) دستگاهی به نام EQ-Radio توسعه داده‌اند که قادر است احساسات افراد را با استفاده از سیگنال های بی‌سیم شناسایی کند.
این دستگاه بدون نیاز به نصب حسگر روی بدن، با اندازه‌گیری تغییرات بسیار اندک در نحوه تنفس و آهنگ ضربان قلب، می‌تواند وضعیت روانی افراد را با دقت 87 درصد شناسایی کند.

امکان شناسایی احساسات افراد


دینا کتابی (Dina Katabi) استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و مدیر این پروژه پیش‌بینی می‌کند صنعت سرگرمی، شناخت رفتار مشتری و سلامت، از جمله حوزه‌هایی هستند که چنین سامانه‌ای در آن‌ها کاربرد خواهد داشت. استودیوهای فیلم‌سازی و آژانس‌های تبلیغاتی می‌توانند به طور زنده و آنی واکنش‌های مخاطبان را بررسی کنند. استفاده از این روش در خانه‌های هوشمند نیز کمک خواهد کرد تا بر اساس حالت احساسی فرد، برای مثال سیستم گرمایشی خانه تنظیم یا توصیه‌هایی به ساکنان خانه ارائه شود.
کتابی می‌گوید: «تحقیقات ما نشان داده است که با کمک سیگنال‌های بی‌سیم می‌توان اطلاعاتی درباره رفتار افراد به دست آورد که از طریق مشاهده قابل تشخیص نیستند.» به عقیده او نتایج این پروژه در آینده راه را برای توسعه فناوری‌هایی هموار خواهد کرد که به نظارت و تشخیص بیماری‌هایی نظیر افسردگی و اضطراب کمک می‌کنند.

EQ-Radio بر نتایج تلاش‌های این گروه تحقیقاتی به‌منظور استفاده از فناوری بی‌سیم برای اندازه‌گیری رفتارهای انسان نظیر نحوه تنفس استوار است.EQ-Radio با استفاده از سیگنال‌های بی‌سیمِ بازتابی از بدن افراد، میزان ضربان قلب را با دقتی در حد یک دستگاه ECG و با حاشیه خطایی در حدود سه‌دهم درصد اندازه‌گیری می‌کند. سپس با بررسی شکل موج‌های ثبت‌شده مربوط به هر ضربان، تشخیص می‌دهد که فرد در چه حالت روانی قرار دارد. الگوریتمی، ضربان قلب را از این سیگنال‌های بازتابی جدا کرده و تغییرات کوچک در فواصل زمانی بین ضربان‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند.
تا پیش از این، برای شناخت حالات روانی افراد، از روش‌های مبتنی بر بررسی صدا و چهره یا نصب حسگرهایی روی بدن استفاده می‌شد که البته روش‌های مناسبی نیستند. همیشه نمی‌توان به حالات چهره اعتماد کرد و استفاده از حسگرها نیز برای فرد ناراحت‌کننده است و اگر محل نصب آن‌ها در طول زمان تغییر کند، از دقت آن کاسته می‌شود. یکی از کاربردهای مهمی که می‌توان برای چنین دستاوردی متصور بود، هوشمندسازی روبات‌هایی است که با هدف تعامل با انسان ساخته می‌شوند. روبات با کمک سامانه‌ای نظیر EQ-Radio می‌تواند درک بهتری از انسان‌ها و حالاتشان به دست آورد و ارتباط مؤثرتری با آن‌ها برقرار کند.

شرح عکس : این نمودار توسط سیگنال‌های رادیویی بازتابی از بدن فرد، ثبت شده و نمایانگر حرکات قفسه سینه در حین تنفس است. این موج کمی اعوجاج دارد که ناشی از حرکات بسیار جزئی پوست در اثر ضربان قلب است.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *